Rikkinäisestä ruukusta eheä asiakaskohtaaminen

Vallitsevana pandemia-aikana useammat meistä ovat viettäneet kasvavissa määrin aikaa kotona. Monet ovat käyttäneet ajan hyödyksi aloittamalla kuntoiluharrastuksen, opiskelun, tai jopa perustamalla perheen. Itse kuulun niihin, jotka opiskelun aloittamisen lisäksi päättivät muuttaa kotinsa eräänlaiseksi versioksi Muumit ja Taikurinhattu-kirjan Muumitaloa, ja hankinkin kertarysäyksellä 20 erikokoista viherkasvia.

Alussa tyydyin kasvien mukana tulleisiin ruukkuihin, mutta ajan kanssa panostin myös mitä erilaisimpiin omaa silmääni miellyttäviin yksittäisiin vastaaviin. Asun maassa, jossa näitä myyvät liikkeet eivät ole olleet auki sitten viime lokakuun, joten keräilyni tapahtui yksinomaan netissä. Klikkailin menemään, maksoin, ja jäin jännityksellä odottamaan miten ruukut selviäisivät ehjinä perille. Ja selvisiväthän ne! Ruukku kerrallaan purin hyvin pakatusta pahvilaatikosta koristeita kotiini ja koteja kasveilleni.

Kerran sitten koitti se päivä, kun viidestä tilaamastani ruukusta kolme oli – paremman sanan puutteessa – tuusan nuuskana. Tajusin tämän jo pakettia lähetiltä vastaanottaessani, katkeransuloisen helinän korviin kantautuessa. Kurkkuuni kohosi pienimuotoinen pala. Ei sen takia, että ruukku oli rikki, vaan sen takia, että joutuisin nyt ottamaan yhteyttä sen myyneeseen liikkeeseen ja selittämään tilanteen. Ja mikä vielä pahempaa, pyytämään korvausta. Keräsin rohkeutta ja täytin liikkeen nettisivuilta löytyvän palautelomakkeen. Dramatisoin tilannetta itselleni. Mitä jos he luulevat, että valehtelen ja ruukut ovatkin siis ehjiä? Tai mitä jos he luulevat, että rikoin ruukut epähuomiossa itse? Täydellisen naurettavaa, näin nyt kun sitä jälkikäteen ajattelee.

Kuva: Pixabay

Vastaus viestiin saapui sähköpostiini alle tunnissa. Liikkeen edustaja pahoitteli tapahtunutta ja varmisti kolmen rikki menneen ruukun tuotekoodin, jotta he voisivat samalla lähettää ehjät rikkoontuneiden tilalle. Kuljetusvahvistus kolmesta uudesta ruukusta seurasi viiden minuutin sisällä, ja itse ruukut saapuivat kolmen päivän päästä ovelleni – kaikki ehjinä.

Asiaa käsitellyt henkilö ei varmastikaan tiennyt millaisen yksilön kanssa on tekemisissä, ja kuinka paljon minua jännitti. Olen itse aikoinaan ollut lähes vuosikymmenen verran asiakaspalvelutehtävissä, ja tiedän objektiivisestikin, millainen painoarvo asiakkaalle on näissä kohtaamisissa. En osannut kuitenkaan odottaa, miten merkittävä tämä kyseinen kohtaaminen oli minulle. Sain toki hyvän mielen ja ehjät ruukut rikkoontuneiden tilalle (kuten kuuluukin), mutta myös hurjasti uskallusta tuleviin vastaaviin tilanteisiin.

Ja mitä kasveihin tulee – joka ikinen on vielä hengissä ja hyvinvoiva.

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi