Vuorovaikutuksen kahdet (tai useammat) kasvot

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, kuinka paljon eleet ja ilmeet vaikuttavat vuorovaikutukseesi? On tutkittu, että vain noin 35-40 prosenttia vuorovaikutuksesta on sanallista vuorovaikutusta eli niitä sanoja ja lauseita, joita kerrot ja joita puhut.

Sanalliseen vuorovaikutukseen vaikuttaa valittujen sanojen lisäksi äänensävyt ja äänenpainot, joilla on suuri merkitys viestin perillemenossa. Suurin osa vuorovaikutuksesta on sanatonta vuorovaikutusta. Se tarkoittaa ilmeistä, eleistä ja kehonkielestä syntyvää viestiä. Sanaton vuorovaikutus on usein tiedostamatonta, mutta sitä ei missään nimessä kannata sellaiseksi jättää. Kun kiinnität huomiota omiin vuorovaikutustapoihisi, voit myös saada haluamasi viestin välitettyä paremmin ja siten, kuten sen haluat saada perille.

Ei siis ole lainkaan yhdentekevää, miten asiasi ilmaiset. Myös puhelimessa puhuessa kannattaa kiinnittää huomiota puhetapaan ja ulosantiin. Puhelimessa pystyy kuulemaan esimerkiksi vastapuolen hymyilevän. Hymy tai positiivinen asenne välittää keskustelukumppanillesi tunteen siitä, että olet kiinnostunut hänen asiastaan. Kasvokkain sanattomalla vuorovaikutuksella on vieläkin suurempi merkitys. On helposti havaittavissa, oletko vastapuolena kiinnostunut käydystä keskustelusta välittämilläsi ilmeillä ja eleillä. Huomioi nämä seikat seuraavassa keskustelussasi, niin huomaat mistä on kyse.     

Hyvään vuorovaikutukseen sopii vanha, paikkansa pitävä sanonta ”Ei se, mitä sanot, vaan se, miten sanot.”

Jätä kommentti

Vastaa