Miten jaksat? -podcast opiskelevien vanhempien hyvinvoinnista & jaksamisesta

Teksti: Saara Linnavuori & Marjo Ylimäki

Ammattikorkeakoulussa opiskelevista joka neljäs on perheellinen. Eniten heitä on terveyden ja hyvinvoinnin koulutusohjelmien opiskelijoissa. Perheellisten opiskelijoiden elämässä keskeisiä kysymyksiä ovat toimeentulo sekä opintojen, ansiotyön ja perheen yhteensovittaminen. (Hailia 2022.)

Vanhempien uupumuksen takana korkeat tavoitteet vanhemmuudelle ja yksilökeskeinen kulttuuri

Jyväskylän Yliopiston suorittaman tutkimuksen “Parental Burnout Around the Globe : 42-Country Study” (Roskam ym. 2021, 73) mukaan suomalaiset vanhemmat kokevat olevansa uupuneempia kuin muiden maiden verrokkivanhemmat. Sen uskotaan johtuvan suomalaisen kulttuurin yksilökeskeisyydestä, jossa yritetään selviytyä itsenäisesti.

Vanhempien luomat korkeat tavoitteet omalle vanhemmuudelle sekä ulkopuolelta tulevat odotukset voivat aiheuttaa stressiä, syyllisyyden tunteita sekä uupumusta vanhemmuutta kohtaan. Omaa vanhemmuutta myös vertaillaan muihin vanhempiin. (Ensi- ja turvakotienliitto 2024.)

Perheen hyvinvoinnille merkittävimmässä roolissa on vanhempien oma hyvinvointi, jaksaminen ja voimavarat. Kun vanhempien hyvinvointi on turvattu, he voivat mahdollistaa myös lapselle hyvinvoivan kasvuympäristön. (Hakulinen, Uotila-Laine & Koivumäki 2022.)

Vanhempien jaksamista on tutkittu laajasti. Kulttuureissa, joissa vallitsee “koko kylä kasvattaa” ajatus, vanhemmat jaksavat paremmin. Kaipaisimme tätä yhteisöllisyyttä enemmän myös Suomeen.

Terveyden edistämisen malli

Valitsimme projektiimme ekologisen terveyden edistämisen mallin, joka selittää ympäristön ja käyttäytymisen vaikutusta toisiinsa. Ekologisten mallien mukaan yksilön käytökseen vaikuttavat fyysisen ympäristön lisäksi yksilön sisäiset, sosiaaliset ja kulttuuriset tekijät. Nämä tekijät ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja vaikuttavat terveyskäyttäytymisen ymmärtämiseen ja muutoksien mahdollisuuksiin. (Savola & Koskinen-Ollonqvist 2005, 55.) Vanhempien hyvinvointiin ja jaksamiseen vaikuttaa tutkitusti ympäristöstä tulevat vaikutteet ja odotukset.

(kuva: Marjo Ylimäki)

Projektista podcastiksi

Varasimme podcastin äänittämistä varten Tikkurilan kampuksen podcast-studion käyttöömme. Podcastin teko ja studiossa äänittäminen oli uutta meille molemmille, joten ensimmäisissä versioissa sen kuuli äänistämme. Meillä oli kuitenkin hyvin aikaa äänityksen tekoon ja teimme lopulta kolme versiota podcastista. Joka kerralla puheeseen tuli luontevuutta ja vuoropuhelua lisää.

(kuva: Saara Linnavuori)

Miten onnistuimme?

Projektimme tavoitteena oli tuottaa podcast Laurean Terveydenhoitaja olohuone – kanavalle. Tavoitteena oli muistuttaa opiskelevia vanhempia oman hyvinvoinnin huolehtimisen tärkeydestä sekä antaa keinoja oman jaksamisen tukemiseen arjessa.

Saimme podcastista palautetta neljältä opiskelijaryhmämme jäseneltä. Palaute oli pääosin myönteistä. Podcastista tuli sopivan pituinen. Kaikki olivat myös valmiita suosittelemaan podcastia opiskeleville vanhemmille. Podcast sai myös pohtimaan oman hyvinvoinnin merkitystä opiskeluarjessa. Hajontaa tuli kohdasta ”Sain podcastista keinoja tukea omaa jaksamista opiskeluarjessa.”

Jälkikäteen valmista podcastia kuunnellessamme huomasimme itsekin, että keinojen tarjoaminen jäi vähälle huomiolle muun keskustelun lomassa. Projekti oli kokonaisuudessaan opettavainen ja äänittäminen oli hauskaa alkujännityksestä päästyämme.

Lähteet

Ensi –ja turvakotienliitto. 2024. Uupunut vanhempi. Viitattu 28.9.2024. https://ensijaturvakotienliitto.fi/vauvaperhe/kun-voimat-on-lopussa/uupunut- vanhempi/#1624948506859-e1bd1c34-28fb

Hakulinen T, Uotila-Laine H ja Koivumäki T. 2022. Perheen hyvinvointi ja voimavarat. Äitiys-ja lastenneuvola. THL. Viitattu 28.9.2024. https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko/article/nla00088?toc=1112237

Hallia, A. 2022. Opiskelijaperheet ja toimeentulo. SAMOK. Viitattu 28.9.2024. https://samok.fi/blogi/opiskelijalapsiperheet-ja-toimeentulo/

Roskam I., Aguiar J., Akgun E., Arikan G., Artavia M., Avalosse H., Aunola K., Bader M., Bahati C., Barham E., Besson E., Beyers W., Boujut W., Brianda M., Brytek- Matera A., Carbonneau N., César F., Chen B., Dorard G., dos Santos Elias L., Dunsmuir S., Egorova N., Favez N., Fontaine A-M., Foran H., Kricke J., Furutani K., Gallée L., Gannagé M., Gaspar M., Godbout L., Goldenberg A., Gross J., Gurza M., Hall R., Hashmi M., Hatta O., Helmy M., Hoang T., Huynh M., Kaneza E., KawamotoT., Knezevic G., Kpassago B., Lazarevic L., Le Vigouroux S., Lebert- Charron A., Leme V., Lin G-X., MacCann C., Manrique-Millones D., Matias M., Miranda-Orrego M., Miscioscia M., Morgades-Bamba C., Mousavi S., Moutassem- Mimouni B., Muntean A., Murphy H., Ndayizigiye A., Ngnombouowo Tenkue J., Olderbak S., Ornawka S., Osman F., Oyarce-Cadiz D., & Pérez-Díaz P.A., Petrides K.V., Pineda-Marin C., Prandstetter K., Prikhidko A., Ricci R.T., Salinas-Quiroz F., Sánchez-Rodríguez R., Sarrionandia A., Scola C., Sezibera V., Silva P., Simonelli A., Soenens B., Sorbring E., Sorkkila M., Schrooyen C., Stănculescu E., Starchenkova E., Szczygiel D., Tapia J., Thuy Tri T., Tremblay M., Ustundag-Budak A.M., Pacheco M., van Bakel H., Verhofstadt L., Wendland J., Yotanyamaneewong S., Mikolajczak M. 2021. Parental Burnout Around the Globe : a 42-Country Study.

Jyväskylän Yliopisto. Viitattu 28.9.2024. https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/51971655?auxfun=&lang=fi_F I

Savola, E. & Koskinen-Ollonqvist P. 2005. Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskus ry. Viitattu 28.9.2024. https://docplayer.fi/3089622-Terveyden-edistaminen-esimerkein-kasitteita-ja-selityksia.html

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi