”Digiseikkailu on pelillinen oppimisympäristö, joka keskittyy tieto- ja viestintätekniikan (TVT), medialukutaitojen sekä empatiataitojen opettamiseen internetissä esi- sekä alakouluikäisille. Klikkaa haluamaasi ikäryhmää ja tutustu ikäryhmälle suunnattuihin tehtäviin. Iloista seikkailua!” (Digiseikkailu 2021.) Tässä blogikirjoituksessa käsitellään kevään kestänyttä Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden projektia tulevaisuuden digioppiympäristön kehittämiseksi yhdessä yhteistyökumppani Nitomani Enterprises Oy:n kanssa.
Projektitiimi aloitti tammikuussa projektin yhdessä Nitomani Enterprises Oy:n kanssa. Nitomani Enterprises Oy on ollut mukana toteuttamassa digitaalista oppimateriaalia sekä oppimisympäristöä, Digiseikkailua, joka on suunnattu esikoululaisille sekä alakouluille. Digiseikkailun tarjoamat palvelut sekä materiaalit vaativat paketointia sekä tuotteistamista, tuotteen verkkosivu ei vastannut kohderyhmän tarpeita ja tuotteen markkinointi oli vielä alkutekijöissä. Projektin tavoitteet asetettiin kyseisten tekijöiden kehittämiseksi.
Projektin alussa projektitiimi tutustui laajasti digitaalisiin oppimateriaaleihin sekä oppimisympäristöihin asiantuntemuksen kartoittamiseksi. Samalla benchmarkkauksen avulla etsittiin Digiseikkailun vahvuuksia sekä mahdollisia kehityskohteita suhteessa markkinoilla oleviin kilpailijoihin. Saadun tiedon pohjalta Digiseikkailun tarjoamat tuotteet paketoitiin ja hinnoiteltiin yhdessä yhteistyökumppanin kanssa.
Seuraavassa vaiheessa projektitiimi aloitti uusien verkkosivujen visuaalisen suunnittelun. Verkkosivut suunniteltiin yksityiskohtaisesti ja yhteistyökumppania konsultoitiin viikoittain, jotta suunnitelma vastasi yrityksen visiota. Usean viikon suunnittelutyön tuloksena projektitiimi sai luotua suunnitelman, jonka avulla Digiseikkailun verkkosivun koodaajat toteuttivat yritykselle uudet toimivat verkkosivut.
Verkkosivujen suunnittelun jälkeen projektitiimi loi myytävälle tuotteelle sosiaalisen median markkinointiviestinnän suunnitelman. Suunnitelma sisältää kirjalliset ohjeet somekanavien hyödyntämiseen sekä konkreettisia työkaluja markkinointiviestinnän toteuttamiseksi. Kyseisiä työkaluja olivat somekalenteri, markkinointiviestinnän vuosikello sekä valikoima valmiita julkaisuideoita yrityksen somekanaviin.
Nyt kevään kestänyt projekti on tullut päätökseen ja koko projektitiimi jää mielenkiinnolla seuraamaan, kuinka projektin tuotokset tulevat näkymään Digiseikkailun toiminnassa sekä tuotteen menestymisessä markkinoilla.
Projektitiimin sekä yhteistyökumppanin ajatuksia projektista:
”Ensimmäinen projekti, jossa olen päässyt toimimaan projektipäällikkönä. Rooli on tuonut mukavasti haasteita ja opettanut paljon. Itse projekti on ollut todella työläs, mutta samalla palkitseva. Esimerkiksi se, että pääsi suunnittelemaan verkkosivut ja myöhemmin ne pääsivät käytäntöön, oli hienoa.” -projektipäällikkö
”Projekti oli mieluisa, vaikka sisältö oli lopulta erilainen, kuin alunperin kuvittelin. Tosin myös työelämässä toimeksiannot voivat muuttua ja on hyvä olla valmis nopeisiinkin muutoksiin. Verkosivujen suunnittelu oli ihan uutta ja opin siitä paljon.” -projektitiimin jäsen
”Projekti oli mukava ja oli hienoa nähdä myös verkkosivujen suunnittelua. Verkkosivujen tekemisestä on varmasti hyötyä myös tulevaisuudessa.” -projektitiimin jäsen
”Projektitiimi teki huikeaa työtä käyttöliittymän suunnittelussa. Uudesta käyttöliittymästä on tullut jo nyt paljon positiivista palautetta ja se vastaa nyt kaikkia kohderyhmien tarpeita. Siitä iso kiitos projektitiimille! Projektin aikana olisi ollut kiva päästä tekemään konkreettista myyntiä ja markkinointia, mutta aika ei nyt siihen riittänyt. Projektin seurauksena jo nyt seuraajien määrä sosiaalisessa mediassa on kuitenkin lisääntynyt.” -yhteistyökumppani
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!