Tammikuussa, lumimassojen vielä hipoessa polvia, aloitimme projektin Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n kanssa tavoitteena kehittää suuren yleisön työnantajamielikuvaa muun muassa työntekijäkokemusta hyödyntäen. Saimme hyvän taustoituksen projektille Ellun Kanat Oy:n vuodenvaihteessa 2021–2022 Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskukselle toteuttamasta työnantajamielikuvan raportista. Raporttia hyödyntäen lähdettiin visioimaan konkreettisia työnantajamielikuvan kehitystoimia Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksessa hyödynnettäväksi.
”Kierrätyskeskus haluaa terävöittää toimintaansa ja kehittyä pk-seudulla monipuolisempana valmentavan työllistämisen organisaationa.”
Projektia lähdettiin työstämään luomalla työnantajamielikuvan kehittämisestä roadmap. Sen avulla pystyttiin tunnistamaan kehittämisen eri pisteet ja yhdessä toimeksiantajan kanssa löydettiin kohdat, joihin projektitiimi keskittyisi kevätlukukauden kestävässä projektissa. Pääpaino asetettiin työnantajalupausten lunastamiseen, viestintäkanaviin ja viestinnän yhdenmukaisuuteen, markkinointi-ideoihin sekä työntekijöiden urapolkuihin ja niiden hyödyntämiseen työnantajamielikuvan kehittämisessä.
Työnantajamielikuvaraportin hyödyntämisen tueksi projektitiimi haastatteli Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksessa työskenteleviä valmentajia ja oppisopimuskoulutuksen kautta työllistettyä henkilöä. Näiden pohjalta muodostui selkeä kuva vahvasta organisaatiokulttuurista, työntekijäkokemuksen hyvästä tasosta ja tunnistetuista mielenkiintoisista ja hienoista urapoluista.
Ideointia keskitettiin siihen, miten näitä tuloksia ja tietoa pystyttäisiin hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla työnantajamielikuvan kehittämisessä. Projektitiimi tunnistikin nopeasti potentiaalia sosiaalisen median nykyistä paremmasta hyödyntämisestä ja lähti visioimaan erilaisia kampanjoita niiden käyttöön. Kampanjoiden avulla olisi mahdollista tuoda tehokkaasti ja näkyvästi esiin työnantajalupauksia, tunnistettuja urapolkuja sekä erilaisia hankkeita, joilla on merkittävä rooli työllistämisen mahdollistajina. Suuren yleisön sijaan kampanjat päätettiin kuitenkin kohdentaa aina kunkin somekanavan käyttäjäkunnan mukaan parhaan tavoitettavuuden takaamiseksi.
Kevätauringon jo sulattaessa lumia projektitiimi työsti vielä jatkotoimenpiteenä työnantajamielikuvakyselyn eri alojen yrityksillä teetettäväksi. Sen tavoitteena on antaa Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskukselle tietoa heillä ansaitun työkokemuksen tunnistettavuudesta ja merkityksellisyydestä jatkorekrytoinneissa. Itse kyselyn käynnistäminen jää projektin päätyttyä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskukselle tehtäväksi.
”Työnantajabrändin ydin: Työpaikka, joka kantaa.”
Intensiivisen talven ja kevään aikana projektitiimi on saanut kattavan kuvan työnantajamielikuvan merkityksestä ja kehittämisen keinoista. Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksella on erinomaiset mahdollisuudet päästä vaikuttamaan tavoittelemansa suuren yleisön mielikuvaan siitä työnantajana. Se edellyttää vain toimia medianäkyvyyden lisäämiseksi sekä aktiivista osallistumista yhteiskunnallisiin työllistämistä koskeviin keskusteluihin, jotta haluttu sanoma saadaan kuuluville. Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus tekee paljon hyvää ja toteuttaa aidosti brändinsä ydinajatusta eli on työpaikka, jonka kantaa. Tällaista sanomaa voi viedä eteenpäin ylpeydellä!
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!