Voittoja ja haasteita: P2P-projekti rekrytointiosaamisen kartoittamisesta ja kehittämisestä

Elokuussa alkaneen P2P-projektimme toimeksiantajana toimii Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari ja projektin tarkoituksena on ollut kartoittaa pk-yritysten rekrytointiosaamista, sen tämänhetkistä tilannetta sekä kehittämisen tarpeita. Lähdimme selvittämään asiaa projektitiimin laatimalla kyselyllä, joka kohdennettiin yrityksissä rekrytointia tekeville henkilöille. Ketkä osallistuvat rekrytointiin? Entä millaisella taustalla: onko heillä alan koulutus ja/tai kokemusta? Osallistuuko rekrytointiin kenties henkilöitä, joilla ei ole kumpaakaan?

Lokakuun 5. päivä osallistuimme toimeksiantajan järjestämään HRA-seminaariin, jossa saimme esitellä projektimme alan ammattilaisille sekä lanseerata rekrytointikyselymme. Laatimamme kyselyn tarkoituksena on ollut kerätä tietoa Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarille, minkä avulla he voivat edelleen kehittää tarjoamaansa Hyväksytty rekrytoinnin asiantuntija, HRA-koulutusta sekä kohdentaa sen markkinointia oikeille tahoille. 

Haasteilta ei ole tämäkään projekti välttynyt, sillä tekemämme kysely oli alun perin avoinna 5.–25.10. –  siis samoihin aikoihin, kun etelä- Suomessa valmistauduttiin syyslomien viettoon. Syyslomat näkyivät kyselyn vastausmäärissä: ensimmäisten päivien aikana vastauksia tuli vain muutamia. Olimme laatineet tiedotteen toimeksiantajamme jokaviikkoiseen uutiskirjeeseen, mutta se ei tuntunut tavoittavan tarpeeksi vastaajia. Miten ihmeessä saisimme lisää vastauksia kyselyymme, jotta saisimme dataa, jota analysoida ja tuloksia, joita esitellä toimeksiantajalle? Pidimme toimeksiantajan kanssa pikapalaverin kyselyn tilanteesta, ja yhteistuumin päätimme toimia ripeästi ja pidentää vastausaikaa 1.11. saakka. 

Mutta vastausajan pidentäminen itsessään ei toisi lisää vastauksia, joten olimme uuden haasteen edessä: miten lisäisimme vastaajien määrää marraskuun alkuun mennessä? Kutsuimme koolle koko projektitiimin aikeenamme brainstormata uusia ideoita kyselyn levittämiseksi ja vastaajien saamiseksi. Hätäkokous tuotti toivomaamme tulosta: päädyimme kontaktoimaan sähköpostitse useita kymmeniä rekrytoijia, hyödynsimme omia kontaktejamme, otimme yhteyttä Laurean viestintään ja teimme julkaisun Laurean LinkedIn-sivulle markkinoidaksemme kyselyä, minkä lisäksi tiedote lähti uudelleen sekä toimeksiantajan, että Laurean uutiskirjeisiin.

Viestintävastaavien laatima tiedote uutiskirjeisiin.

Marraskuu on lähtenyt kiireisesti liikkeelle, sillä kyselyyn vastaaminen loppui 1.11. Kuin ihmeen kaupalla, saimme kasvatettua kyselyyn vastaajien määrää ja lopullisia vastauksia saimme 44. Tämä, jos joku, oli työvoitto. Tämän jälkeen olemme analysoineet vastauksia ja tällä hetkellä projektitiimi suorittaa kyselyä tukevia haastatteluja. Haastattelujen tarkoitus on kartoittaa syvemmin rekrytointiosaamista tai siihen liittyviä haasteita, joita yritykset mahdollisesti kokevat. Projektin loppu häämöttää emmekä malta odottaa, että pääsemme esittelemään saamamme tulokset toimeksiantajalle.

© Pixabay

Mukavaa joulun odotusta ja tsemppiä kaikille opintoihin! 

Viestintävastaavat

Krista & Jonna

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi