Kaikki on tunnetta – mutta koko ajan enemmän netissä.

Olen ollut pienyrittäjänä vuodesta 2007. Muistan, miten alussa halusin pitää kiinni yksityisyydestäni: kuka olen, mitä teen vapaa-ajalla, mitkä ovat kiinnostuksenkohteitani. Tuntui myös, ettei asiakasta kuulunut kiinnostaa minun asiani, vaan minua asiakkaan asiat.

Katsellessani maailmaa muuttumassa vaikuttaja- somettaja- suosittelijakulttuuriksi huomasin olleeni ihan väärässä. On luonnollista puhua omista asioistaa, toki vuorovaikuttaen taidolla:

eli antaa toisellekin suunsijaa, osata kuunnella, olla kannustava ja vähän katsoa mitä puhuu, ei kuormittaa toisia liikaa omilla asioilla.

Asiakaspalvelijana pitää muistaa, että asiakkaan pitää saada puhua enemmän. Taitava asiakaspalvelija saa aremmankin asiakkaan puhumaan ja tuntemaan itsensä, ajatuksensa ja mielipiteensä merkitykselliseksi.

Vahvoilla ovat ne, jotka ovat tottuneet tulemaan huomatuksi, jotka osaavat kirjoittamalla tai muulla tapaa tuoda itseään lahjakkaasti esille, tai joille on täysin ok jakaa koko elämänsä muiden edessä.

Tietoturva-asiantuntijat varoittelevat jakamasta somessa laittomia tekoja, lapsuuskuvia, edellisiä työpaikkoja ja mielipiteitä. Viattoman jakamisen kääntöpuoli on tekoäly, joka kerää meistä tietoa, luokittelee sitä ja pyrkii olemaan koko ajan fiksumpi sen käyttämisessä.

Harva ehkä muistaa, että tiedon keräämisen lisäksi sitä tietoa käytetään käyttäjäkokemuksemme pehmentämiseksi. Vaikka niin, että emme omissa sosiaalisen median kanavissa näe kuin omia mielipiteitämme vastaavaa sisältöä.

Esimerkiksi tällä hetkellä kiertää paljon pelkoa lietsovaa korona-aiheista materiaalia. Ihmisten suojelemiseksi ollaan jo puututtu perusoikeuksiin, viimeiseksi sananvapauteen. Osa ihmisistä aidosti kannattaa tätä, ajattelematta ehkä sitä, miten suuri vaiva sananvapauden eteen on nähty ja millainen on yhteiskunta, jossa sananvapautta rajoitetaan.

Toisaalta, niin surkeasti kun algoritmi osaa suositella oikeita mainoksia, onko sillä todella kapasiteettia arvailla ja ohjailla ihmisten mielenliikkeitä?

Cambridge Analytica oli – koska se lakkautetiin laittomana 2018 – brittiläinen konsultointiyritys, joka keräsi esimerkiksi Facebookista dataa ja vaikutti personoidulla some-mainonnalla esimerkiksi Donald Trumpin presidentinvaalikampanjaan, Britannian EU-ero-kampanjaan, Intian, Meksikon, Kenian ja Maltan poliittisiin kampanjoihin. Se keräsi tietoa Facebookin My Digital Life-sovelluksella ja sen pääjohtaja mainosti vuonna 2016:

Meillä on jokaisesta yksilöstä USAssa noin 400-500 erilaista tietopistettä, joiden avulla pystymme rakentamaan persoonallisuustyypin jokaisesta 230 miljoonasta kansalaisesta.

Alexander Nix

Cambridge Analytican hallituksen puheenjohtaja oli muuten Stephen K. Bannon, Trumpin luottomies ja vahvasti oikeistolainen.

Ehkä ihmiset jakavat enemmän asioitaan ja amerikkalainen kulttuuri on hiipinyt meillekin. Maailma on paljon pienempi ja etäisyydet lyhyempiä, kun ihmisiin saa yhteyden heti vaikka maailman toiselle puolelle ja rahtaaminen Kiinaan on halvempaa kuin rekkakyyti Jyväskylään.

Vaikka kaikki on meille tarjolla, tuo se uusia haasteita ratkottavaksi niin yhteiskuntien kuin yksilöiden tasolla. Tuntuuko vain minusta, että elämme merkityksellisiä aikoja, ja kaikki on kovin monimutkaista?

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi