Rekrytoiva koulutus – tie työllistymiseen ja uuden oppimiseen
– vai onko?
Olen aikanaan opiskellut ammattikorkeakoulussa liiketalouden tradenomiksi ja erikoistuin markkinointiin. Päästyäni oman alan töihin markkinoinnin pariin työskentelin samassa yrityksessä useamman vuoden usealla eri nimikkeellä, kuten copywriter ja markkinointikoordinaattori. Työtehtäviini kuului monipuolisesti erilaisia markkinointitöitä, kuten kampanjasuunnittelua, kampanjakoordinointia, markkinointitekstien kirjoittamista, tuotetekstien kirjoittamista, oikolukua ja asiakasviestintää. Yrityksessä tuli kuitenkin muutosneuvottelut, joiden lopputuloksena minä ja kahdeksan muuta saimme lähteä.
Uusia töitä etsiessä sain nopeasti huomata, että oma markkinointiosaamiseni kaipaisi päivitystä. Edellinen työpaikkani oli keskittynyt perinteiseen postimarkkinointiin, joten kokemukseni digi- ja somemarkkinoinnista oli jäänyt vähäiseksi, ja juuri noiden osa-alueiden osaamiselle vaikuttaisi olevan eniten kysyntää markkinoinnin maailmassa tällä hetkellä. Koska olen viihtynyt markkinointialalla hyvin ja haluan pysyä alalla, päätin hakeutua rekrytoivaan työvoimakoulutukseen. Näin ajattelin saavani sekä päivitystä osaamisiini että uuden työpaikan. Mutta kuinkas sitten kävikään?
”Me olisimme niin halunneet pitää sinut täällä”
Väliotsikon lainaus on viimeinen asia, jonka toivoo kuulevansa esimieheltään rekrytoivaan koulutusohjelmaan osallistuessa. Koulutusohjelman päätavoite kun on, että työtön työnhakija saisi ohjelman päätteeksi työsopimuksen yhteistyöyrityksestä, jossa työskentelee lähes puoli vuotta. Kun tuo tavoite nyt jää täyttymättä, pettymyksen tunnetta ei ole voinut välttää. Kovin herkästi ajatukset ovat meinanneet lipua myös pettymykseen itseäni kohtaan.
Todellisuudessa en kuitenkaan olisi itse voinut vaikuttaa tähän tilanteeseen mitenkään. Se, että työni eivät jatku yhteistyöyrityksessä, ei johdu minun tekemisistäni, vaan yrityksen taloudellista tilanteesta. Ja toki tiedossa oli, että kaikki eivät rekrytoivista koulutuksista työllisty – harmi vain, että päädyin nyt itse siihen tilastoon.
Entäpä se koulutusosio ja opetuspäivät? Koulutusohjelman järjestäjä kertoo toimineensa alalla yli 25 vuotta, ja heidän kuvauksensa koulutuspäivien sisällöistä kuulosti suurelta osin juuri sellaiselta, mistä olisi hyötyä itselleni. Tämä asetti odotukset suhteellisen korkealle, mutta käytännön todellisuus ei aivan vastannut noihin odotuksiin. On koulutuspäivissä toki ollut hyviäkin osuuksia, mutta kokonaisuudessa olisi mielestäni vielä parannettavaa, jotta kaikki koulutettavat saisivat enemmän konkreettista hyötyä markkinointialan tämänhetkisiin vaatimuksiin nähden. Monissa markkinointialan tehtävissä kun toivotaan konkreettista osaamista esimerkiksi kuvankäsittelyyn, videoeditointiin, kampanjoiden rakentamiseen somealustojen omilla työkaluilla ja kampanjoiden rakentamiseen Googlen työkaluilla.
Mitä parannuksia koulutukseen voisi tehdä?
Aina ei aivan tuntunut siltä, että tätä koulutusohjelmaa olisi suunniteltu juuri tätä koulutusta varten. Osa luentomateriaaleista näytti olevan suunniteltu pidempää opetusjaksoa varten, sillä välillä esimerkiksi osa tehtävistä jätettiin välistä, koska ne eivät olisi sopineet näin tiiviisiin koulutuspäiviin. Olisi hyvä, että kouluttajille varattaisiin jatkossa tarpeeksi aikaa muokata sisällöt sopivammiksi tiiviitä koulutuspäiviä varten.
Koska koulutuspäivinä aikaa on hyvin rajallisesti, meitä kouluttavista asiantuntijoista haluaisi saada mahdollisimman paljon irti. Joskus huomattavan paljon aikaa kului kuitenkin esimerkiksi ryhmätehtäviin ja itsenäisiin tehtäviin. Ajankäytössä tulisi siis olla tarkkana, sillä tiiviit päivät kuluvat hyvin nopeasti.
Jos koulutuspäivän sisältökuvauksessa oli luvattu tutustumista työkaluihin, kuten Canvaan ja Trelloon, olisin odottanut käytännönläheistä tutustumista, jotta työkaluihin olisi saanut paremmin tuntumaa. Ylipäätään koulutukseen olisi kaivannut enemmän konkreettista tutustumista erilaisiin ohjelmistoihin, alustoihin ja työkaluihin, joiden osaamista alalla toivotaan. Juuri konkretian vähäisyys edellä mainituista olikin mielestäni tämän koulutuksen heikoin kohta. Olisikin siis hyödyllistä, että erilaisten työkalujen kokeiluihin varattaisiin edes hieman aikaa, sen sijaan, että vain esitellään, millaisia työkaluja on olemassa.
Mitä tästä kokonaisuudesta jäi siis käteen?
Vaikka itselläni ei täyty tavoite työllistymisestä ja koulutuspäivät eivät aivan täyttäneet odotuksiani, oli tässä kokonaisuudessa monia positiivisiakin puolia. Työttömyyteni katkesi puoleksi vuodeksi ja pääsin tekemään itselleni mieluisia työtehtäviä. Koulutusryhmän kanssaopiskelijat olivat hyvää opiskeluseuraa ja ideoita ja ajatuksia oli hyödyllistä pallotella yhdessä. Koulutuksen sisällöistä osa oli minullekin hyödyllistä kertausta ja jotkut koulutuksen aikana tehdyt tehtävät olivat antoisia. On kuitenkin harmillista, ettei koulutuksesta saanut enempää sellaista konkreettista työkaluosaamista, jota olisin erityisesti toivonut – varsinkin omassa tilanteessani, kun työllistyminen jäi saavuttamatta.
Tällaiseen rekrytoivaan työvoimakoulutukseen osallistumista harkitseville sanoisin, että kritiikistäni huolimatta koulutus on ehdottomasti parempi vaihtoehto, kuin työttömänä kotona tuskailu. Jos harkitset osallistumista tai olet jo mukana rekrytoivassa koulutuksessa, antaisin seuraavat neuvot, joita seuraamalla voitte myös opiskelijaryhmänä auttaa tekemään koulutuskokonaisuudesta paremman:
- Heti koulutuksen alussa kannattaa ryhmänä keskustella kouluttajien kanssa siitä, millaisia opiskelijoita ryhmässä on ja minkälaista opetustyyliä toivotaan kouluttajilta.
- Keskustelkaa yhdessä siitä, mihin aiheisiin ja työkaluihin toivoisitte kouluttajien paneutuvan syvällisemmin.
- Esittäkää yhdessä toiveita siitä, minkälaisia konkreettisia harjoituksia koulutukseen toivotaan.
- Sopikaa jo etukäteen, mitä kautta toivotte kouluttajien lähestyvän teitä, jotta mahdolliset ennakkotehtävät ja muut viestit eivät jää huomaamatta.
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!