Hub Feenix; irti arjesta

21.4.2023 | Laurea  

Karjaalla noin tunnin ajomatkan päässä Helsingistä sijaitseva Hub Feenix tarjoaa uniikkeja kokemuksia ja itsensä toteuttamista asiakkailleen mitä monimuotoisimmin tavoin. 

Hub Feenix perustettiin Meltolan entiseen keuhkoparantolaan, jonka yrittäjäpariskunta osti Raaseporin kaupungilta huutokaupassa.  Kuvat: Janita Ojala
Hub Feenix perustettiin Meltolan entiseen keuhkoparantolaan, jonka yrittäjäpariskunta osti Raaseporin kaupungilta huutokaupassa. Kuvat: Janita Ojala

Paikka oppimiselle, kokeilulle ja arjesta irtautumiselle 

“Ihana paikka, luovuuden ja hyvinvoinnin keskus täynnä väriä ja iloa!” Näin kirjoittaa eräs Hub Feenixin asiakas heille jättämässään arvostelussa. Juuri tässä piilee yrityksen ydin, hyvinvoinnin keskus. Hub Feenix sijaitsee noin tunnin ajomatkan päässä Helsingistä osoitteessa Högbenintie 30. Yrityksen omistajat ja perustajat, Raisa ja Torsten Kaipainen, ostivat Raaseporin kaupungilta huutokaupassa entisen keuhkoparantolan vuonna 2020. He käyttivät vanhaa ja rämää keuhkoparantolaa canvaksena visionsa toteuttamiseen ja onnistuivat muuttamaan siitä, niin kuin alussa mainittiin, keskuksen täynnä väriä ja iloa. Vaikka töitä vielä riittää ja parilla on enemmän suunnitelmia yrityksen tulevaisuudelle kuin käsiä riittää niitä toteuttamaan, ovat he kuitenkin onnistuneet luomaan asiakkailleen paikan oppimiselle, toteuttamiselle ja arjesta palautumiselle. 

Tänä keväänä Laurean ensimmäisen vuoden liiketalouden opiskelijoista koostuva kuuden hengen tiimi teki kyseiselle yritykselle projektin asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen kurssilla. Lehtorina toimi Elina Wainio. Kun tiimi kävi alkuvuodesta tapaamassa toimeksiantajaa, oli jokaisen kasvoilta havaittavissa hieman hämmennystä, sillä toimeksianto oli tällä kertaa hieman tavallisesta poikkeava. Yksinkertaisesti toimeksiannon piti olla markkinoinnin tehostamista, mutta toimeksiantajalla ei ollut itse aikaa panostaa markkinointiin. Tämän takia seuraavan lukukauden ajan projektitiimi sai tehtäväkseen tehostaa Hub Feenixin markkinointia käytännössä. 

Toimenpiteet 

Jokaiseen projektiin liittyvä tyypillinen alkuhämmennys kesti hieman tavallista pidempään tässä tapauksessa, mutta kun toimeksiantajan kanssa selvitettiin, että mitä halutaan lähteä parantamaan ja missä on puutteita, niin lopulta yhteinen sävel löytyi ja punainen lanka, jota seurata. Yksi näistä puutteellisista alueista oli sosiaalinen media. Koska tämä projekti keskittyi käytännön työhön, saimme tietenkin yrityksen Instagram tilin omaan käyttöömme ja lähdimme tekemään sinne muokkauksia. Tili muutettiin yritystiliksi, sinne lisättiin linkki Hub Feenixin kotisivuille ja erityyppisiä julkaisuja varten luotiin lista erityyppisiä hashtageja. Lisäksi ryhmä loi 11 erilaista kohokohtaa Instagramin etusivulle tiedottamaan yrityksen tärkeimmistä asioista, kuten esimerkiksi miten Hub Feenixiin ylipäätään pääsee. 

Mainontaa varten ryhmä loi 12 erilaista esitettä, joissa kerrotaan kaikista Hub Feenixin tarjoamista palveluista ja siitä mitä ne pitävät sisällään. Esitteet soveltuvat some-mainontaan tai niitä voi printata ja kiinnittää seinille tai jakaa muille. Hub Feenixin kotisivut olivat pelkästään englanniksi, joten ryhmä käänsi tärkeimmät kohdat sivuilta suomeksi. Lisäksi suuri osa sivujen sisältämistä kuvista oli huonolaatuisia ja osa jopa otettu suoraan netistä, joten ryhmä kävi kahteen otteeseen Hub Feenixissä paikan päällä ottamassa omia kuvia, joilla pystytään korvaamaan vanhat huonolaatuiset kuvat. Projektiryhmässä on jäsen, jolla on paljon kokemusta valokuvaamisesta ja kattavat välineet, joten kuvat ovat korkealaatuisia ja monikäyttöisiä. Lopuksi ryhmä keräsi laajan listan yhteystietoja, jotka sisältävät potentiaalisia yhteistyökumppaneita sekä asiakkaita. Listalla on yhteensä 27 eri tahoa, jotka sisältävät tahon nimen, linkin kotisivuille, lyhyen kuvauksen tahosta ja yhteyshenkilön yhteystiedot. Tehtyjä toimenpiteitä on huomattavasti ja monet niistä eivät menneet kerralla purkkiin. Esimerkiksi esitteet tehtiin uudestaan kolmeen eri kertaan, jotta varmistettiin paras mahdollinen lopputulos. 

Tunnelmat 

Projektissa ehdottomasti arvokkainta oli juuri se käytännön työ, koska siitä saa arvokkainta kokemusta tulevaisuutta varten. On suuri ero kokemuksen suhteen, että kirjoittaako markkinoinnista raporttiin, että mitä tulisi tehdä, vai tekeekö ne toimenpiteet itse konkreettisesti. Projektiryhmälle jäi hyvät tunnelmat projektista ja toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen tehtyyn työhön. Vaikka alussa oli vaikea sisäistää toimeksianto, niin loppuun päästiin siitä huolimatta kirkkain tuloksin. 

Projektitiimi 

Lehtikallio Emma 

Luoma Kaarlo 

Nieminen Janina 

Ojala Janita 

Paakkari Sara 

Yliniemi Laura 

Linkki: https://www.hubfeenix.fi/ 

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi