Case Lauttasaaren senioritalo
Mikä ihme asiakaslähtöisen brändin ja brändipääoman rakentaminen? Aihe, joka pisti miettimään intensiivipäivillä tämän todellista tarkoitusta. Miten rakentaa brändi ja brändipääoma senioritalolle? Elokuun lopussa kokoonnuimme ensimmäisen kerran kouluprojektin pariin täysin tuntemattomien ihmisten kanssa. Esittelimme toisemme ja jutustelimme niitä näitä. Nopeasti kuitenkin tiimi alkoi hitsautumaan yhteen ja hommat lähtivät rullaamaan alkuvaikeuksien jälkeen lähes omalla painollaan. Viikoittaisia tapaamisia, uusia näkökulmia, toistemme sparraamista ja lukemattomia toistoja, jotta asiat saadaan näyttämään hyvältä ja ennen kaikkea meidän näköiseltämme. Vaikka en paljastakaan projektimme tuotoksen vaiheita, voin kertoa, että tämä tulee rokkaamaan.
Mielikuvasta todellisuuteen
Alkuvaiheessa projektia minulla oli koko ajan sellainen tunne, että jokin ei täsmää. Ennakkokuvitelmani koko senioritalosta oli sellainen, että se olisi kylmä ja kolkko paikka. Puhutaan kuitenkin hyväkuntoisista yli 65-vuotiasta ihmisistä, jotka pärjäävät omillaan, mutta saavat tukea ja palveluita päivittäin hoitajilta siinä muodossa, mitä palveluihin ikinä kuuluukaan. Tämä harhaluulo poistui mielestäni totisesti, kun kävimme kohteella tutustumiskäynnillä. Niin lämmin, erittäin aurinkoinen ja tunnelmaa täynnä oleva talo. Ja kun äsken mainitsin, että puhutaan hyväkuntoisista yli 65-vuotiaista, niin niitä he asukkaat todellakin ovat. Jopa lähes 100-vuotiaita ja elämää täynnä olevia persoonia sanan varsinaisessa merkityksessä.
Hyvä ilmapiiri välittyy vierailijoillekin
Jo sisään astuessamme senioritaloon, lämminhenkisyys ja ystävällisyys huokui kaikesta ympärillämme vaikuttavista tekijöistä. Meidät otettiin avosylin vastaan ja meitä kohdeltiin aivan kuin ketä tahansa arvovierasta. Kahvit ja pullat tarjottiin ruokailutilassa. Tapasimme muutamia työntekijöitä ja täytyy sanoa, että vaikka toinen oma isoäitini on vähän vastaavanlaisessa ympäristössä Pohjois-Karjalassa, ei minulle ole koskaan tullut näin tervetullutta oloa vierailijana tällaisessa paikassa. Edes lähiomaisena minua ei kohdeltu niin hyvin kuin minua kohdeltiin nyt vierailijana. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö näin voisi tapahtua, missä ja kenelle vaan, mutta sain tästä kuitenkin sellaisen hyvän mielen tunteen, että en halua siitä luopua. Ainakaan nyt.
Elämä on ihanaa, kun vaan olla saa
Juttelimme muutaman asukkaan kanssa vierailumme aikana. Tästäkin minulle jäi tunne ja kuva, että he todellakin nauttivat olostaan. He saavat asua ja elää kuin tavalliset ihmiset, vailla huolta ja häivää huomisesta. Oma asunto, omat kalusteet ja omaisuus mukana. Palvelut valikoidusti läsnä ja välittävä hoitohenkilökunta apuna, kun sitä tarvitsee. Mitä sitä oman elämän viimeisen vaiheen kanssa muuta tekisi kuin antaisi ja luopuisi omasta vastuustaan hoitaa kaikki arkiset asiat. Ei huolta siivoamisesta, ei huolta ruoanlaitosta, ei huolta vaatehuollosta. Keskittyminen vain siihen, oman ajan rauhalliseen kulumiseen ja saa tehdä mitä ikinä haluaakaan tehdä.
Olen aivan varma, että jos minulla vain pääkoppa kestää ja pysyn perusterveenä… niin ja hyväkuntoisena. Ehkä minäkin puolisoni kanssa saisin nauttia elämäni viimeiset hetket näin. Tai jos puolisoltani kysytään niin voi olla, että ei, mutta minä voisin tehdä niin. Sen aika näyttää… Lauttasaaressa kaikki hyvin!
Teksti: Janne Raatikainen
Kuvat: Johanna Puhakka
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!