Kuinka autoimme jalkauttamaan viherpesudirektiivin yrityksen markkinointiin osana markkinointiosaamisen projektia

Vastuullisuus ei ole enää vain trendi, se on velvollisuus. Yritysten on pystyttävä näyttämään, että heidän viestintänsä kestää päivänvalon ja markkinointi perustuu faktoihin, ei mielikuviin. Saimme ammattikeittiöratkaisuja tarjoavalta Dieta Oy:ltä projektiksemme selvittää miten viherpesudirektiivi saadaan jalkautettua yritykseen. Projektissa tutustuimme EU:n viherpesudirektiiviehdotukseen ja selvitimme, mitä se tarkoittaa käytännössä yrityksen markkinoinnille.

Tavoitteenamme oli tehdä direktiivin sisällöstä selkeää ja ymmärrettävää sekä auttaa asiakasta jalkauttamaan sen periaatteet yrityksen eri osa-alueille. Halusimme tuoda apua vastuullisen markkinoinnin kehittämiseen mutta myös itse oppia, miten viestinnän ja markkinoinnin teoria muuttuu käytännön asiakastyöksi.

Mistä viherpesussa oikeastaan on kyse?

Aloitimme perehtymällä direktiivin tavoitteisiin ja vaikutuksiin. Viherpesudirektiivi pyrkii estämään markkinointia, jossa ympäristövastuusta annetaan liioiteltu tai harhaanjohtava kuva. Yksinkertaistetusti: yritys ei saa väittää olevansa ekologinen ilman päteviä todisteita. Kahlasimme läpi direktiivin sisältöä, pureuduimme juridisiin määritelmiin ja pohdimme viikoittain, miten asiat voisi esittää asiakkaana olevan yrityksen työntekijöille ymmärrettävästi.

Tiiminä työskentely

Projekti eteni etätyöpainotteisesti viikoittaisten suunnittelupalaverien kautta. Tiimin sisäinen yhteistyö sujui hyvin, jokainen otti vastuuta omista osa-alueistaan, ja dokumentoimme etenemistä TEAMS-kanavallemme. Myös koulun ohjaaja seurasi työn etenemistä ja tarjosi tukea matkan varrella.

Konkretiaa asiakkaalle
Projektin päätteeksi toimitimme asiakkaalle kaksi selkeää kokonaisuutta:

PowerPoint-esityksen viherpesun välttämisestä
Esityksessä avaamme konkreettisesti, miten yritys voi välttää viherpesun sudenkuopat. Mukana on selkeitä esimerkkejä, ohjeita ja vinkkejä siitä, millaiset väitteet ovat turvallisia ja millaisiin kannattaa suhtautua varoen. 

Helppolukuinen direktiivitiivistys
Koska alkuperäinen direktiiviehdotus on raskaslukuinen, loimme asiakkaalle selkeän ja ymmärrettävän dokumentin, jossa avataan direktiivin ydin, velvoitteet ja vaikutukset markkinointiin.
Tavoitteena oli, että kuka tahansa yrityksessä voisi helpommin hahmottaa, mitä tulevat säädökset tarkoittavat heidän arjessaan.

Mitä opimme?

Projektin myötä ymmärryksemme vastuullisesta markkinoinnista syveni huomattavasti. 

  • Vastuullisuusväitteiden on aina perustuttava todennettavaan tietoon.
  • Läpinäkyvyys ja selkeät lähteet lisäävät markkinoinnin uskottavuutta.
  • Vastuullisuusviestintä voi olla vaikuttavaa ilman liioittelua.
  • Eettinen markkinointi on pitkän aikavälin kilpailuetu, ei hidaste.

Samalla kehitimme projektityöskentelyn, asiakasviestinnän ja tiimityön taitojamme ja saimme arvokkaita kokemuksia siitä, mitä vastuullisuus on ja miten se näyttäytyy käytännön markkinointityössä. Meidän tiimillemme tämä projekti oli oppimismatka, jossa vaikealukuinen juridinen teksti muutettiin selkeiksi ja käytännöllisiksi ohjeiksi.

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi