Sisäisen työnantajakuvan kehittäminen sekä jatkuvan oppimisen korostaminen Eckerö Line Oy:ssä

Miten Eckerö Line Oy:n tulisi kehittää omaa sisäistä työnantajakuvaa, jotta se olisi “Itämeren paras työpaikka”? Millaisia konkreettisia kehittämistoimenpiteitä Eckerö Linen tulisi toteuttaa, jotta lupaus toteutuisi käytännössä? Entä miten Eckerö Line voisi tuoda ilmi jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämisen tärkeyden työntekijöilleen?

Laurean liiketalouden projektiryhmä otti tämän haasteen vastaan osana sisäisen työnantajakuvan kehittämisprojektia. Projekti toteutettiin syksyn 2025 aikana ja se kesti hieman yli kolme (3) kuukautta.

Kuva 1. Eckerö Linen matkustaja- ja rahtialukset (Eckerö Line 2025)
Kuva 1. Eckerö Linen matkustaja- ja rahtialukset (Eckerö Line 2025)

Eckerö Linen kanssa henkilöstövoimavarojen johtamisen ulapalla

Eckerö Line on Rederi Eckerö Ab -konserniin kuuluva, vuonna 1994 perustettu yhtiö, joka harjoittaa matkustaja- ja rahtiliikennettä Helsingin ja Tallinnan välillä kahdella aluksella. Eckerö Line työllistää vakituisesti noin 400 henkilöä ja kokonaisuudessaan noin 650 henkilöä. 650 henkilöön lukeutuvat lyhytaikaiset työntekijät, käsittäen alusten miehistön sekä hallinnollisen henkilökunnan.

Kuva 2. Projektiryhmän jäsenet
Kuva 2. Projektiryhmän jäsenet

Projektiryhmä koostui kuudesta (6) Laurean liiketalouden opiskelijasta, joka toteutti Eckerö Line Ab Oy:n sisäisen työnantajakuvan kehittämisprojektin syksyn 2025 aikana. Projektiryhmä koostui kahdesta (2) projektipäälliköstä, sihteeristä, laatu- ja visuaalisuusvastaavasta, hyvinvointivastaavasta, viestintävastaavasta ja ohjaajasta. Roolit muodostuivat ensimmäisessä tapaamisessa Laurean Hyvinkään kampuksella luontevasti. Ryhmä löysi välittömästi hyvän työnteon motivaation tulevaa innokkaasti odottaen.

Sisäisen työnantajakuvan merikortti

Sisäinen työnantajakuva tarkoittaa yksinkertaistettuna työntekijöiden mielikuvaa yrityksestä, jossa he työskentelevät. Sisäinen työnantajakuva sisältää muun muassa kokemuksen työn merkityksellisyydestä, esimiestyön, viestinnän ja yleisen työilmapiirin. Hyvä työnantajakuva vähentää henkilöstön vaihtuvuutta, lisää työhyvinvointia ja edistää rekrytointia. Projektin tavoite oli kartoittaa, missä sisäiseen työnantajakuvaan liittyvissä seikoissa on tehty jo oikeita asioita, ja missä puolestaan oli kehitettävää.

Eckerö Line on asettanut tavoitteekseen olla “Itämeren paras työpaikka”. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi Eckerö Line suorittaa säännöllisesti kyselyitä henkilöstölleen. Yrityksen sisäistä työnantajakuvaa ei kuitenkaan ollut vielä kartoitettu täydellisesti, mistä johtuen projekti toteutettiin yhteistyössä Laurean liiketalouden opiskelijoiden kanssa syyslukukauden 2025 aikana.

Kapteenit, puosut ja konemestarit

Kuva 3. Projektin eteneminen ja aikataulu

Projekti käynnistyi varsinaisesti toimeksiantajatapaamisessa, jossa asetettiin tavoite ja käytiin läpi Eckerö Linen jo suorittamia henkilöstötutkimuksia. Sisäisen työnantajakuvan kartoitus suoritettiin kyselytutkimuksen muodossa hyödyntäen Eckerö Linen kehittämää Team Eckerö -sovellusta, johon kyselyn linkit jaettiin. Team Eckerö -sovellus on käytössä kaikilla Eckerö Linen työntekijöillä.

Kyselylomakkeelle kerättiin olennaiset sisäiseen työnantajakuvaan liittyvät seikat, joita käsiteltiin myös projektiryhmän tuottamissa tietoperustoissa. Lomake laadittiin Microsoft Forms -alustalle, joka jo itsessään tuottaa selkeästi tarkasteltavan kokonaisuuden saaduista vastauksista. Kysely avautui Eckerö Linen työntekijöille lokakuun alussa ja sulkeutui marraskuun alussa.

Kyselyn sulkeuduttua projektiryhmä analysoi vastaukset, joiden perusteella se laati kehittämisraportin Eckerö Linelle. Kehittämisraportissa oli tarkoitus esittää sekä nykytilanteen vahvuudet että vastauksissa ilmenneet kehityskohteet. Lopullinen raportti luovutettiin Eckerö Linen edustajalle joulukuun alussa.

Suotuisia myötätuulia ja karikkoja

Projektiryhmän keskinäinen työskentely on ollut alusta saakka luontevaa ja tehokasta. Toteutuksessa on ollut tosin joitain haasteita. Esimerkiksi saatujen vastausten määrään liittyen aikataulua on jouduttu muokkaamaan, mutta vahva yhteispeli ja luottamus hyvään lopputulokseen on säilynyt koko ajan. Kaikki projektitiimin jäsenet ovat kantaneet kortensa kekoon erinomaisesti eikä kellään ole ollut juurikaan poissaoloja. Mikäli joku projektiryhmän jäsen on ollut poissa, on hänellä aina ollut perusteltu syy poissaoloon.

Kuva 4. Eckerö Linen henkilöstölle suunnatun informointivideon suunnittelua
Kuva 4. Eckerö Linen henkilöstölle suunnatun informointivideon suunnittelua

Projektiryhmän jäsenistä suurimmalla osalla oli aiempaa kokemusta projektityöskentelystä, minkä ansiosta missään projektin vaiheessa ei ollut ”mitä ihmettä nyt tehtäisiin” -hetkiä. Paikoin kasaantuvan työkuorman kanssa on auttanut avoin keskusteluilmapiiri ja tehtäväänsä antaumuksella suhtautuva työhyvinvointivastaava.

Projektiryhmä on saanut koko työskentelynsä ajan vahvaa tukea toimeksiantaja Eckerö Linen Head of Human Capital and Culture Minna Johanssonilta. Hän antoi joustavasti aikaa projektin strategian suunnitteluun ja käytännön toteuttamiseen. Tämän lisäksi kaikki toimeksiantaja Minnalta saatu lisätieto auttoi projektin onnistumisessa. Tärkeä osa projektin onnistuneessa toteutuksessa on ollut myös Eckerö Linen työntekijöillä, joiden vastausten perusteella hyvä työpaikka muuttuu entistäkin paremmaksi.

Sataman valot näkyvät horisontissa

Kyselyyn saatujen vastausten perusteella projektiryhmä kykeni muodostamaan näkemyksen Eckerö Linen sisäisestä työnantajakuvasta. Vastauksia analysoitaessa havaittiin jo tehtyjen henkilöstötoimenpiteiden mukaista positiivista vaikutusta. Analysoinnissa kiinnitettiin huomiota myös toiseen projektin päätavoitteeseen, joita olivat kehityskohteet. Näiden lisäksi projektiryhmä esitti ehdotuksia, joiden avulla työnantaja voi saada henkilöstön ymmärtämään osaamisen kehittämisen ja jatkuvan oppimisen tärkeyden.

Kyselyn perusteella tärkeimmät kehityskohteet liittyivät esimerkiksi panostamiseen työpaikkakulttuurissa, tasapuoliseen kohteluun, syrjintään, hakijalähtöiseen rekrytointiin ja henkilöstön osallistamiseen. On kuitenkin syytä painottaa, että kyselyssä annettiin eniten positiivista palautetta! Eniten positiivista palautetta annettiin esimerkiksi työhyvinvoinnista, sisäisen viestinnän kehittämisestä Team Eckerö -sovelluksen avulla, perustasa-arvon toteutumisesta ja osaamisen kehittämismahdollisuuksista. Lisäksi monet vastaajat kuvailivat Eckerö Lineä luotettavaksi ja kehittyväksi työnantajaksi.

Projektimiehistön kiitokset

Laurean projektiryhmälle toteutus tarjosi loistavan mahdollisuuden tutustua suuren yrityksen henkilöstöjohtamiseen kaikkine osa-alueineen, minkä avulla projektista saatiinkin runsaasti arvokasta osaamista tulevaisuuden haasteisiin. Henkilöstöjohtaminen on laaja-alainen kokonaisuus, jossa laadittujen tietoperustojen ja vertaistyöskentelyn kautta kaikki projektiryhmän jäsenet saivat mahdollisuuden pohtia sekä sisäistää aiheen eri osa-alueita.

Projektiryhmä kiittää sekä Minnaa, kyselyyn vastannutta ja jokaista Eckerö Linen työntekijää. Kyseinen projekti on valmistanut jokaista projektiryhmän jäsentä tulevaa työelämää varten, minkä lisäksi se on myös vahvistanut jokaisen omia projektityöskentelytaitoja. Laurean projektitiimin jäsenet haluavat kiittää Minnaa mielenkiintoisesta toimeksiannosta sekä kyselyyn vastanneita Eckerö Linen henkilökunnan jäseniä kyselyyn vastaamisesta!

    Laurean projektitiimin jäsenet:

    Tiia Räisänen (projektipäällikkö)
    Daniel Bart (projektipäällikkö)
    Julia Mäensivu (sihteeri)
    Elina Piippo (työhyvinvointivastaava)
    Matti Hallikainen (viestintävastaava)
    Lauri Nätt (laatu- ja visuaalisuusvastaava)
    Taru Tallgren (ohjaaja)

    Teksti: Matti Hallikainen & Lauri Nätt

    Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

    Kommentoi