10 vinkkiä lähestyvään kaamosaikaan

Kauhistuttaako lähestyvä kaamosaika sekä etäopiskelu? Vallitsevan maailmanlaajuisen tilanteenkaan takia aurinkomatkat etelään eivät valitettavasti ole mahdollisia. Olemme keränneet kymmenen vinkkiä kaamoksesta selviämiseen. Vinkeissä korostuu etenkin hyvien elämäntapojen säännöllinen noudattaminen.

1. Ota vitamiinit talteen

Hyvä muistisääntö on aloittaa D-vitamiinilisän syönti viimeistään lokakuussa samaan aikaan, kun kellot siirretään talviaikaan. Mikäli sairastut syysflunssaan, voit kokeilla lyhentää flunssan kestoa C-vitamiinilla ja sinkillä.

2. Käytä kirkasvalolamppua

Kirkasvalolampun avulla voit helpottaa valon puutteesta johtuvia oireita, kuten väsymystä aamuherätyksien aikana. Markkinoilta löydät tänä päivänä monia erilaisia vaihtoehtoja, joten voit valita omaan budjettiisi sopivimman valon.

3. Nauti luonnonvalosta

Valo pilkahtaa talvisinkin esiin hetkeksi. Yritä nauttia tästä ja hyödyntää valoisa aika, jos vain mahdollista. Jos teet etätöitä kotona, voit esimerkiksi aamulla tai lounasaikaan käydä lyhyellä kävelyllä nauttimassa raikkaasta ulkoilmasta ja luonnonvalosta.

Kaamos voi olla myös kaunista.
4. Nauti kotoilusta

Kaamos- ja korona-aikana kotoilu on enemmän kuin sallittua! Käytä kevään korona-ajan vinkit kotona viihtymiseen ja nauti siitä, että sinulla on lupa olla menemättä mihinkään. Koristele kotisi tunnelmallisesti kynttilöillä ja käperry viltin alle lukemaan jo kauan hyllyssä pölyttynyttä kirjaa tai katso telkusta lempparihömppääsi. Nyt saa vaan olla ja rentoutua!

Viikonloppuisin voit panostaa aamupalahetkeen ja nauttia hitaasta aamusta.
5. Harrasta, liiku ja nuku

Pyri liikkumaan ja harrastamaan vapaa-ajallasi kaamoksesta huolimatta. Menemällä nukkumaan sekä heräämällä samaan aikaan ylläpidät säännöllistä unirytmiäsi etkä välttämättä koe niin voimakasta väsymystä kaamoksen aikana.

6. Syö terveellisesti sekä säännöllisesti

Kaamoksen alkaessa ruokahalu yleensä kasvaa ja makeaa tekee helposti mieli. Herkuttelu ei kuitenkaan valitettavasti auta väsymykseen. Säännölliset ruokailuajat auttavat sinua jaksamaan ja pitämään vireystilan yllä. Näin myös vältät makeanhimon. Muista myös syödä välipaloja!

7. Huolehdi sosiaalisista suhteistasi

Vaikka kaamosaikaan ei välttämättä haluaisi lähteä kotoa, pyri kuitenkin tapaamaan ystäviäsi (turvallisesti koronaohjeet huomioonottaen) tai edes soittelemaan kuulumisia. Käyttäkää opiskelukavereiden kanssa etävideoyhteyksiä, jotta saatte äänelle inhimilliset kasvot. Ystävien seura sekä kuulumisien vaihtaminen piristää.

Tapaa ystäviäsi säännöllisesti esimerkiksi ulkoilun merkeissä.
8. Rauhoita illat

Sammuta valot aikaisin illalla ja laita kännykkä ja muut näytöt kiinni viimeistään tuntia ennen nukkumaanmenoa. Rauhoittuaksesi voit kuunnella illalla musiikkia tai lukea kirjaa. Kun valmistaudut ajoissa nukkumaanmenoon, saat helpommin unen päästä kiinni.

9. Kahvin sijaan teetä

Illalla juotu kahvi saattaa helposti viedä yöunesi. Jos tunnistat itsesi kofeiiniherkäksi, kannattaa illalla kahvin sijasta nauttia esimerkiksi vähäkofeiinista tai kofeiinitonta teetä. Roobois- ja kamomillateet ovat luontaisesti kofeiinittomia vaihtoehtoja. Tämän lisäksi kauppojen valikoimista löydät monenlaisia illalla nautittavia teejuomia.

10. Ole itsellesi armollinen

On normaalia, että väsyttää kun päivät lyhenevät. Yritä olla moittimatta itseäsi. Jos sinua tänään väsyttää, pidä lepopäivä arkiaskareista ja katso jaksamistasi seuraavana päivänä. Ota itsellesi aikaa ja pidä huolta jaksamisestasi!

Kommentoi