Rakkauskirje viestinnälle

Rakas viestintä. Minulta kysytään usein, mitä on viestintä ja minkälaisia töitä voin valmistuttuani tehdä. Kun pikkusiskoni pohti, mitä haluaisi opiskella, ehdotin viestintää. Hän vastasi, että ei halua olla toimittaja. Moni varmasti myös mieltää sinun sisältävän ainoastaan somettamista. Mutta minä tiedän, että näiden tärkeiden tehtäviesi lisäksi, olet todellisuudessa paljon muutakin. Olet yksi organisaation tärkeimmistä yksiköistä ja tässä kirjeessä minä haluan kertoa sen kaikille. Ehkä näin huomaat viestintäharjoittelijan, nöyrän ihailijasi, puurtamisen askareidesi parissa.

Asiaan. Yksi harjoitteluni päätehtävistäni on tuottaa kirjoitettua sisältöä Laurean verkkosivuille ajankohtaista-osioon, josta löytyvät esimerkiksi uutiset, opiskelijatarinat sekä julkaistut opinnäytetyöt. Kun juttu on valmis, päivitän sen Laurean verkkosivuille ja ajastan somejaot eri kanaviin. Tähän toimeen tartun ilolla, sillä vain näin äänesi kantautuu myös muiden päiviä ilostuttamaan.

Kun kirjoittaa työkseen, on otettava monta asiaa huomioon. Yksi näistä asioista on tone of voice, eli organisaation ”äänensävy”. Sen avulla määritellään tapa, jolla organisaatio haluaa puhutella yleisöään. Sillä miten asiat sanoo on suuri merkitys, koska myös tekstin sävy välittää tietynlaista viestiä. Esimerkiksi Laurean viestinnässä käytetään avointa ja selkeää kieltä.

Olen itse kamppaillut sen kanssa, että tekstiä ei pitkän kirjoitustauon jälkeen vain synny. Silloin meillä on viestinnän kanssa hankalat paikat ja pidämme mykkäkoulua. Writers blockin selättämiseksi on valitettavasti vain kirjoitettava enemmän ja luotava oma kirjoitusrutiini. Monesti se asia, mitä haluaa sanoa on jo valmiina päässä, mutta ei vain ole vielä löytänyt oikeita sanoja sille. Kannattaa siis kirjoittaa ajatus paperille, eikä edes yrittää tehdä valmista tekstiä. Aina voi palata editoimaan jälkeen päin. Toimii muuten myös opinnäytetöissä, on kokeiltu.

Uutisia ja opiskelutarinoita varten on usein haastateltava ihmisiä. Omasta mielestäni parasta sinussa, oi viestintä, ovat uudet ihmiset, jotka polulleni tuot. Sinun avullasi voin auttaa heitä kertomaan tarinansa tai tuomaan heidän asiantuntemuksensa esille. Olen saanut osallistua kanssasi erilaisiin kokouksiin Laurean avainkumppaneiden kanssa ja käydä uusissa paikoissa tapaamassa haastateltavia. Koronan aikana suurin osa haastatteluista on hoidettu puhelimitse (sinä löydät aina keinon), mikä on johtanut moniin mielenkiintoisiin keskusteluihin. Mielestäni on myös tärkeää tuoda haastatellun henkilön persoonaa ja ääntä esille tekstissä, esimerkiksi sitaateissa. Haastattelut kannattaa myös nauhoittaa, jotta kaikki faktat saadaan talteen helpommin.

Moni tehtävistäsi on muulle organisaatiolle näkymätöntä työtä, mutta minä näen sinut. Konkreettinen esimerkki tästä on mediaseuranta, johon olen myös päässyt osallistumaan. Mediaseurannan avulla mikä tahansa organisaatio voi seurata oma näkyvyyttään mediassa. Tämä voi tarkoittaa perinteistä mediaa tai esimerkiksi sitä, montako kertaa jostakin julkaisusta on Instagramissa tykätty. Näiden lukujen pohjalta on mahdollista tarkkailla ja mukauttaa omaa toimintaa toivottuun suuntaan. Mediaseurantapalveluita tarjoavat monet siihen erikoistuneet yritykset, jotka tekevät seurannan organisaation puolesta ja muuttavat datan helpommin ymmärrettäviksi raporteiksi. Tämä helpottaa minun työtäni huomattavasti, sillä jokaisen lehden ja kanavan läpikäyminen päivittäin olisi työlästä. Vaikka senkin tekisin vuoksesi.

Suurin tehtäväsi on olla kaikesta perillä. Osaat kertoa juuri oikeat asiat oikeaan aikaan ja autat luomaan kokonaisuuden, joka näyttää ja kuulostaa hyvältä niin organisaation sisällä kuin sen ulkopuolella. Tämä vaatii paljon suunnittelua, mutta me viestijät teemme sen ilolla. Sinulla on suuri tehtävä myös strategian tukemisessa ja toteuttamisessa.

Edellä mainittujen ylevien ominaisuuksiesi lisäksi, minulle sinä olet ennen kaikkea merkitysten luomista. Olet mahdollisuus kertoa tarinoita, jotka ihmisiä kiinnostavat. Annat minulle tilaisuuden oppia alan ammattilaisilta ja kehittyä itse sellaiseksi joka päivä.

Suuri ihailijasi, Petra

Kirjoittaja on viestintäharjoittelija, joka on vaivaannuttavan rakastunut omaan alaansa ja työhönsä.

Kommentoi