Digitaalisen markkinoinnin hyödyt second hand yritykselle

Kirjoittanut: Janne Paukkonen

Kirjoittaja on Laurea-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelija, joka on kiinnostunut keinoista kehittää second hand kauppojen digitaalista markkinointia. Hän haluaa, että jokainen ymmärtää kierrättämisen hyödyt ja kiertotalouden merkityksen tulevaisuudessa. Jokaisen ei tarvitse olla varakas pukeutuakseen laadukkaasti ja tyylikkäästi Vintagen avulla.

Vintage-vaatteet ja huonekalut ovat tämän päivän muoti-ilmiö ja sen seurauksena on perustettu monia second hand kauppoja ympäri Suomea. Ihmisten tietoisuus ilmastomuutoksesta on johtanut siihen, että kierrättämiseen ollaan, alettu keskittyä enemmän ja siten, että siitä saadaan kaikki hyöty irti. Ihmiset, jotka eivät tarvitse vanhoja vintage tuotteitaan, voivat myydä ne niille, jotka ovat tuotteista kiinnostuneita. Tuotteet saadaan halvemmalla kuin kaupasta ostettuna ja koska tuotteet kierrätetään, ei tarvitse tuhota maapallomme luonnonvaroja luomalla uutta. Tottakai, joku työllistyy uusia tuotteita tehdessään, mutta ympäristön kannalta kierrättäminen on tärkeä asia. Käytettyjen tuotteiden ostaminen on vastuullista ja samalla kuin ihminen ostaa käytetyn vintage vaatteen tai huonekalun, hänelle tulee myös hyvä mieli tästä pienestä ilmastoteosta.

Digitaalista markkinointia hyödyntämällä second hand kaupat pystyvät kehittämään tunnettuuttaan ja myyntiänsä tavalla, jota voi tehostaa merkittävästi markkinoinnin avulla. Porvoossa sijaitsevalle Bohemia Lifestyle Oy:lle tehdyillä digitaalisen markkinoinnin kehittämistoimenpiteillä todentui markkinoinnin merkittävyys yritystoiminnassa. Yritykselle toteutettiin digitaalinen markkinointikampanja, sekä markkinoinnin vuosikello. Digitaalisen markkinointikampanjan ansiosta yritys sai sosiaalisen median kanavilla huomattavasti enemmän näkyvyyttä kuin aikaisemmin. Kampanjan ansiosta oltiin myös tuloksellisesti menestykkäämpiä kuin edellisenä vuonna vastaavana aikana. Kampanjaa ennen toteutetut muut alkuvuoden julkaisut saivat huomattavasti vähemmän kiinnostusta ja katselukertoja kuin opinnäytetyössä toteutetun markkinointikampanjan julkaisu. Markkinoinnin vuosikellon avulla yrityksellä on nyt mahdollista organisoida ja ajoittaa markkinointiansa. Tämä säästää resursseja sekä tehostaa markkinointiin käytettyä aikaa.

Opinnäytetyön tulokset auttavat Bohemiaa, miksi ei myös muitakin second hand yrityksiä kehittämään digitaalista markkinointiansa. Second hand yritysten suosiosta johtuen, kilpailu kiristyy varmasti yritysten kesken, tämän vuoksi on tärkeää löytää ne markkinoinnin keinot, joilla erottua massasta. Digitaalisista markkinointikampanjoista saatu data auttaa Bohemiaa kehittämään markkinointiansa vieläkin paremmaksi. Kuten missä tahansa asiassa, kehittyminen loppuu tyytyväisyyteen ja jos olet liian tyytyväinen tilanteeseesi etkä kehitä itseäsi tai yritystäsi, joku muu tekee sen ja menestyy paremmin.

Jätä kommentti

Vastaa