Nuoret diginatiiveina, mitä se tarkoittaa käytännössä?

Kirjoittanut: Lauri Wikberg

Kirjoittajan opinnot Laurea-ammattikorkeakoulussa ovat loppusuoralla. Eri medioissa pureskeltu otsikon mukainen käsite nuorten diginatiivisuus toimi hyvänä lähtökohtana, kun mietin mistä aiheesta tekisin opinnäytetyöni. Idea opinnäytetyölle syntyi jo oikeastaan opintojen toisen vuoden alussa. Aihe syntyi ajatuksesta yhdistää opinnot ja työ koulunkäynninohjaajana. Opinnäytetyössä tutkittiin nuorten tietotekniikan käyttöä ja sen osaamista käytännössä.

Kuten edellä mainitsin, ajatuksena oli yhdistää opinnot ja työ. Ajatuksen tasolla toimiva konsepti, mutta käytännön toteutus vaati vapaa-ajan vähentämistä minimiin, koska opinnäytetyön aloittamista oli tullut viivyteltyä liian pitkälle. Prosessi lähti liikkeelle yleisestä pohdinnasta: Mitä? Missä? Milloin? Tämä pohdinta kesti useampia kuukausia ja opinnäytetyön sisältö alkoi olla hahmoteltuna takaraivossa, mutta motivaatiota kirjoittamisen aloittamiseen piti vielä hakea. Kirjoitustyötä olin tehnyt pieniä paloja kerrallaan jo edellisen kevään aikana, mutta suurin osa työstä oli vielä kesken. Syksyllä 2021 olikin sitten totuuden hetki: Nyt täytyy homma saada maaliin. Muutamia viikkoja kului työn, kirjoittamisen ja nukkumisen välillä. Tämmöistä lyhyellä aikataululla tekemistä en voi suositella kuin masokisteille, eli aloittakaa opinnäytetyö ajoissa!

Opinnäytetyöhön kuului kyselytutkimus, jolla kerättiin tietoa nuorten mielipiteistä ja tottumuksista tietotekniikan käytöstä. Tuloksista voidaan päätellä, että opiskelijat todella ovat diginatiiveja, mutta omilla ehdoillaan: Suurimmalla osalla nuorista on käytössä tietokone ja älypuhelin, mutta monella osaaminen rajoittuu kuitenkin pelaamiseen ja perusasioihin kuten tiedonhakuun ja kirjoittamiseen. Positiivisena asiana voi huomauttaa, että valtaosa nuorista haluaisi oppia tietotekniikan käyttöä perusasioita syvällisemmin ja lisäisi tietotekniikan käyttöä opetuksessa. Motivaatio opettelulle ei kuitenkaan varsinkaan vapaa-ajalla ole suurta, ellei siihen liity jotain velvollisuutta kuten läksyjen teko.

Opinnäytetyön tuloksena saatiin ajankohtaista tietoa nuorten tietotekniikankäytöstä ja siitä, miten nuoret itse kehittäisivät tietotekniikan käyttöä ja opetusta. Tulosten perusteella ehdotin muun muassa, että opetuksessa käytettäviä ohjelmistoja kannattaisi jatkossa valita sen perusteella, mitä nuoret itse mieluiten käyttäisivät. Yhteistyökumppani aikoo hyödyntää tutkimuksen tuloksia siten, että opinnäytetyön tulokset esitellään henkilöstölle ja sen pohjalta pohditaan käytössä olevien ohjelmistojen mielekkyyttä.

Jätä kommentti

Vastaa