Urasivujen kehittämisellä kohti houkuttelevampaa työnantajamielikuvaa

Tekstin kirjoittaja on Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään toimipisteen liiketalouden
projektijohtamisen opiskelija. Hän toteutti kesän 2023 aikana opinnäytetyön liittyen ilmailualalla
toimivan yrityksen työnantajamielikuvan kirkastamiseen ja kehittämiseen.

Suomen työmarkkinoilla osaajapulan kasvua on havaittavissa erityisesti majoitus-, ravintola- ja
matkailualalla ja siksi kilpailijoista erottautuminen työnantajamielikuvan kehitystyöllä on tärkeää.
(Suomalainen 2023.) Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan yksilön henkilökohtaisia käsityksiä
yrityksestä työnantajana. Mielikuva pohjautuu kaikkiin viesteihin, joita yrityksestä levitetään kuten
työntekijöiden kokemuksiin sekä yrityksen viestintään ja markkinointiin. Positiivinen
työnantajamielikuva antaa yritykselle lähtökohdan menestyksekkäälle ja kannattavalle
liiketoiminnalle. Parhaimmillaan houkutteleva työnantajamielikuva rakentaa yritykselle kilpailuetua
ja houkuttelee toimialan parhaita osaajia.

Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi ilmailualalla operoiva Aviator Airport Services Finland Oy.
Suomessa Aviator tarjoaa lentoyhtiöille maahuolintapalveluita Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajan toiveesta määritellä yrityksen työnantajamielikuvaa
ja laatia yrityksen urasivuille kehitysehdotuksia ulkoisen työnantajamielikuvan kehittämiseksi.
Urasivujen kehitysehdotusten tavoitteena on tehdä toimeksiantajan urasivuista visuaalisesti
houkuttelevat sekä sisällöltään toimeksiantajan toimintaa kuvaavat.

Opinnäytetyön tavoitteita lähdettiin tavoittelemaan yrityksen rekrytointiin liittyville avainhenkilöille
suoritettavien teemahaastatteluiden, sekä neljän eri toimijan urasivuille toteutettavan
benchmarking-analyysin keinoin. Teemahaastattelut suoritettiin 11 kysymyksen haastattelurungolla,
joiden avulla lähdettiin määrittelemään työnantajamielikuvaa eri näkökulmista. Benchmarking-
analyysi toteutettiin yhdistämällä toiminnallista sekä toimialakohtaista benchmarkingia.
Vertailukohteiksi analyysiin valikoitiin kaksi toimijaa ilmailualalta, yksi IT-alalta sekä yksi
rakennusalalta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys suunniteltiin tukemaan vahvasti
opinnäytetyöprosessia, sen käsitellessä kattavasti työnantajamielikuvaa käsitteenä, sekä urasivuja
osana hakijakokemuksen kehittämistä. Teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin myös tarkkaan
työssä käytetyt menetelmät ja niiden eteneminen.

Teemahaastatteluiden avulla saatiin kattava käsitys toimeksiantajan työnantajamielikuvan nyky-
sekä tavoitetilasta ja benchmarking-analyysillä taas käsitys siitä, millainen urasivujen sisältö on
kiinnostavaa ja vaikuttavaa. Yhdistämällä benchmarking-analyysin ja teemahaastatteluiden tuloksia,
saatiin rakennettua urasivujen kehitysehdotuksia, jotka vastasivat sisällöltään toimeksiantajan
työnantajamielikuvan tavoitetilaa sekä rakenteeltaan vaikuttavia urasivuja. Toimeksiantajayritys koki
opinnäytetyön hyödyllisenä ja sen tuloksia lähdettiin yhdessä toimeksiantajan kanssa viemään
käytäntöön uudistamalla toimeksiantajan urasivuja.

Lähteet

Suomalainen, S. 2023. Työnantajamielikuvan rakentaminen erottaa voittajat häviäjistä – myös
kuntakentällä. Viitattu 17.09.2023. https://www.fcg.fi/nakemyksia/tyonantajamielikuvan-
rakentaminen-erottaa-voittajat-haviajista-myos-kuntakentalla/

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!