Ikäjakauma projektityöskentelyssä

Parikymppinen opiskelija vastaanottaa koulupaikan Laurean hyvinkään kampukselta. Hektinen työ vie aikaa, ja opiskelupaikka vastaanotetaan miettimättä sen enempää. Liiketalous on kiinnostanut pidempään ja töissäkin automyynnin parissa menee paremmin kuin ikinä. Orientaatioviikko on hepreaa, sen loppupuolella syntyy käsitys projektityöskentelystä. Arki alkaa rullaamaan ja ensimmäinen projekti starttaa. Tämä lyhyt blogiteksti kertoo ensimmäisen vuoden projektiopiskelijan projektityöskentelystä Laurean Ammattikorkeakoulussa.

Astelen projektityöryhmän ensimmäiseen tapaamiseen eli Kick Off nimiseen tilaisuuteen. Onpa monen ikäistä sakkia, ajattelen kun astelen pieneen neuvottelutilaan. Esittäydytään ja kerrotaan hieman mistä kukin on ja millä mielellä koulun penkille. Selviää, että moni ryhmämme jäsenistä on melkein tuplasti sen ikäisiä, mitä itse olen. Ajattelen, että onpa mahtava juttu. Ryhmässä on kolme hieman nuorempaa ja kolme hieman vanhempaa jäsentä. Eri-ikäisistä ihmisistä muodostuu taatusti vahva projektiryhmä ja hyvä lopputulos ajattelen.

Projektityö on monimutkaista ja vaatii monenlaista näkökulmaa ja osaamista. Yksi keskeinen vahvuus projektityöskentelyssä on eri-ikäisten projektiryhmäläisten yhteistyö. Kaikenikäiset jäsenet tuovat mukanaan erilaisia kokemuksia, näkökulmia ja taitoja. On aarre, kun nämä rikastuttavat projektia ja toimii voimavarana projektille. Onkin huomattu nyt toista kuukautta projektissa olleena, että se on juuri näin. Osalla on kokemusta saman verran työelämästä, kuin itsellä on ikää. Edustan itse kahden muun ryhmäläisen kanssa maailman suurinta sukupolvea, Z-sukupolvea.

Projektissa päästää heti syvään päätyyn, aiheena on ”asiakaslähtöisen brändin ja brändipääoman rakentaminen”. Monipuolisuus ja tietämys asioista ovat antaneet projektissa paljon. Vanhemmat työntekijät tuovat kokemuksella etua ja perustaa, nuoremmat tuoreita ja trendikkäitä ideoita. Yhteen nivoutuu idea mitä tehdään, se edustaa koko ryhmän ikää. Vaikka kohderyhmä on senioritalon asukkaat, on onneksi monen vanhemmat, jos sitä ikäluokkaa ja ylikin. Omakohtaiset kokemukset elämästä ja nuorempien projektin jäsenten tietotaito viimeisimmistä trendeistä ohjaa projektin tuotosta. 

Projekti tarjoaa oppimisen mahdollisuuden kaikille. Siinä missä vanhempi ryhmän edustaja on kokenut PowerPointin käyttäjä, saattaa nuorempi olla ensimmäistä kertaa tällaisten ohjelmien parissa. Ristiin oppiminen on tärkeä osa työskentelyä. Kokeneemmat ryhmän jäsenet voivat tuoda kantapään kautta opittuja asioita esille, siinä missä nuoret ryhmän jäsenet kirkkain silmin tuovat raikkaita ehdotuksia esille. Vanhemmalla projektityöryhmän jäsenellä on tärkeä näyttää toimivat toimintatavat. Nuorempi ryhmän jäsen voi ennakkoluulottomasti haastaa niitä. Yleensä onkin havaittu, että keskeltä kulkeminen on toimivin vaihtoehto.

Odotan innolla tulevia projekteja myös ihmiskohtaamisen näkökulmasta. Paitsi että itse opiskelu tarjoaa paljon mielenkiintoista sisältöä, tarjoaa sitä myös vertaisopiskelijat. Voimme oppia jokaiselta heidän elämänvarrella kertyneitä asioita ja hyödyntää niitä sitten omassa elämässämme. Se mitä yksilöinä pystymme antamaan muille, vahvistaa sosiaalisia taitoja, mutta myös synnyttää elämän mittaisia ystävyyssuhteita iästä huolimatta. On myös jokaiselle ihmiselle avartavaa tuntea ihmisiä, joihin ei välttämättä muuten tutustuisi. Siispä vinkiksi annan heti ensimmäisen vuoden opiskelijana; tutustukaa projektiryhmissä ihmisiin ennakkoluulottomasti! 

Teksti: Benjamin Palokangas

Kuva: Pexels

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi