Vastuullisuusviestinnän projekti loppusuoralla

Talvi on tehnyt tulonsa ja joululoma häämöttää jo. Syksy on mennyt nopeasti ohitse projektin ja muiden opiskelujen parissa. Välillä tulen miettineeksi, mihin tämä aika on oikein hurahtanut? Monet muutkin opiskelijat voivat samaistua tähän. Mihin projektitiimimme syksy on mennyt? Projektimme on ollut etätyöpainoitteinen ja tiimimme on koostunut 8 jäsenestä – projektipäälliköistä, viestintävastaavista, hyvinvointivastaavista ja sihteereistä sekä tietenkin ohjaajasta. Jokaisen vastuualueet tuovat projektiin selkeyttä, oli sitten mikä tahansa rooli kyseessä. Tärkeää on ollut myös hyödyntää 8 eri jäsenen osaamista ja vahvuuksia, jotta olemme saaneet vietyä projektia eteenpäin ja vahvistettua tiimityötä. Projektimme on liittynyt vastuullisuusviestintään ja se on aiheuttanut paljon pohtimisia. Olemme saaneet etsiä tietoja eri yrityksistä sekä saanut olla luovia. Jotta lukija saa mielikuvan, millaista vastuullisuusviestintä on, olen kerännyt vinkkejä alla oleviin teksteihin, jollaista vastuullisuusviestinnän tulisi olla.

Onko suomalaisilla luottamusta yrityksiin? 

Suuret sanat eivät enää riitä. Nykypäivänä yritykset lupaavat suuria asioita, jonka takia ihmiset haluavat konkretiaa sanojen sijaan. Halutaan siis todisteita, että hienojen lauseiden takana on oikeita tekoja. Viestinnän pitää näyttää sekä todistaa, että luvatut asiat pitävät paikkaansa. Ihmiset haluavat tietää, miksi hänen pitäisi käyttää juuri tätä tuotetta tai palvelua eli miksi se on juuri hänelle sopiva. Tässä olisi parannuskeinoja, kuinka saataisiin luotua luottamusta: 

  • Tavoitteiden ja välitavoitteiden kertominen, ihmisiä ei kiinnosta kaukana oleva päämäärä vaan tämänhetkinen tilanne 
  • Konstien kertominen eli kuinka tavoittaa tavoitteet 
  • Paljonko työtä on vielä jäljellä eli missä kohtaan mennään 
  • Konkreettisien esimerkkien näyttäminen, esimerkiksi rehellinen työnteko 
  • Yrityksellä täytyy olla kasvot, jotta se on luottamuksellinen 

Millaista on uskottava vastuullisuusviestintä? 

Uskottava vastuullisuus on lopulta helposti saavutettavissa: 

  • Aina ei tarvitse hienostella, saa kertoa vaikeimmistakin asioista 
  • Luottamuksen saaminen haluttuun kohderyhmään 
  • Oikeista asioista puhuminen 
  • Kokonaiskuvan näyttäminen 
  • Selkeät ja helpot nettisivut, jotta hakija löytää etsimänsä 
  • Tavoitteet  

Näillä elementeillä luulisi olevan helppo lähteä rakentamaan vastuullisuusviestintää. Haasteita ja riskejä tulee aina vastaan, mutta niistä päästään ylitse, jos vain halutaan. Asioista ääneen sanominen ja kertominen auttaa paljon, jolloin yritykset voivat saada apuja esimerkiksi sijoittajilta tai jopa asiakkailta. Asiakkailla on usein paljon sanottavaa, oli se sitten negatiivistä tai positiivista. Otetaan neuvoista vaari! 

Oikein hyvää joulun odotusta ja hyvää uutta vuotta koko projektitiimiltämme! Suuri kiitos kaikille projektitiimin jäsenille kuluneesta syksystä!

Elina Saarela

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi