Olemme viime kuukausina saaneet lukea, kuinka Valko-Venäjän kautta on alettu työntämään ihmismassoja kohti Puolan ja Liettuan rajoja. Tarkoituksena on mitä ilmeisemmin ollut vaikuttaa Euroopan Unioniin.
Tämä kaikkinensa moraaliesti ja eettisesti tarkasteltuna vaikea tilanne. Ottamalla turvapaikanhakijat Euroopan Unionin alueelle alistuisiko Unioni Valko-Venäjälle. Toisaalta toisessa vaakakupissa painaa voimakkaasti ihmisoikeudet ja oikeus elämään. Olemme saaneet lukea eri medioista, kuinka tuolla rajavyöhykkeellä on ihmisiä menehtynyt. Kuka oikeastaan on vastuussa näistä ihmishengistä. Asiaa lähestyessä ihmisoikeuksien kautta, niin ratkaisu on selvä. Ihmiset tulisi pelastaa tuolta ja olla välittämättä Valko-Venäjän pyrkimyksistä.
Ilmiönä hybridivaikuttamisen pakolaisilla ja turvapaikan hakijoiden avulla voisi kuvitella olevan suhteellisen tuore. Kuitenkin Iltasanomat kertoo jutussaan 12.12.2021, kuinka somalialaisia tuli Suomeen jo vuonna 1990. Somalialaiset tulivat suoraan Moskovasta junalla ilman tarvittavia asiakirjoja ja hakivat Suomesta turvapaikkaa. Tällöin Suomi ei ”moskavan pelon” vuoksi uskaltanut lausua asiasta mitään. Iltasanomien jutun mukaan vain käytiin laskemassa tulijoiden määrää, jotta voitiin heille tuoda bussit valmiiksi Helsingin rautatieasemalle. Ajat ovat muuttuneet, ei ole enää Neuvostoliittoa tai Moskovan pelkoa. Edelleen idässä tuntuu olevan se potentiaalinen ja jo nyt realisoitunut uhka.
Suomessa on myös käyty eduskunnassa tiukka keskustelu hybridivaikuttamisesta turvapaikanhakijoilla. On selvää, että samalainen skenaario olisi mahdollista myös Suomen itärajalla. Tästähän saatiin jo esimakua vuonna 2015, kun itärajan yli alkoi tulla ihmisiä vailla papereita. On jokseenkin ironista, että tällöin hallituksessa olleet puolueet yllätettiin housut kintussa ja oikeastaan mitään ei pystytty tekemään. Tilanne oli osaltaan kaoottinen. Näitä vuona 2015 tulleita turvapaikanhakijoita on edelleen maassamme ilman papereita ja vailla laillista oleskelulupaa tänne. Kuten voimme huomata tällaisella on pitkät vaikutukset ja tilanne on näiden ”paperittomien” kannalta kestämätön. Olisiko parempi vaihtoehto myöntää heille oleskelupa ja tätä myöden paremmat mahdollisuudet kiinnittyä yhteiskuntaan. Vuoden 2015 hallituspuolueista kaksi on nyt oppositiossa kyselemässä, miten Suomi on varautunut tällaiseen vaikuttamiseen. Ilmeisesti kaikin puolin paremmin kuin silloin 2015. Perussuomalaisten välikysymys aiheesta olikin hyvin irvokas näytelmä.
Mitäkö sitten Puolan vastaisella rajalla oleville ihmisille voidaan tehdä. Itse koen, että he ovat ihmisiä ja heitä tulisi auttaa. Heitä käytetään sodankäynnin välineenä. Sota ja vaikuttaminen ei ole koskaan tainnut loppua siihen, että tehdään juuri niin kuin vastapuoli olettaa. Tässä tapauksessa oletus on, ettei EU tai Puola tule ottamaan noita ihmisiä vastaan. Näin saadaan tilanne, jolla saadaan leivottua propagandaa, joka palvelee omia tarkoitusperiä. Tällä vaikutuksella saadaan katseet käännettyä tähän ja mahdollisesti lopputulos, jolla Unioni saadaan tiettyjen tahojen silmissä näyttämään kylmältä ja julmalta näitä ihmisiä kohtaan. Eri lähteidenhän mukaan Valko-Venäjän diktaattori Aljaksandr Lukašenkan toimesta houkutteli turvapaikanhakijat kulkemaan heidän maansa kautta. Tästä seurauksena moni lentoyhtiö kieltäytyi enää lennättämään ihmisiä Minskiin.
Puolan toimet ovat muutenkin Euroopan Unionin alla. Onko sattumaa, että juuri Puolan rajalle on tuotu ihmismassa. Euroopan Unionin tulisi ottaa ihmiset hallitusti alueelleen, kuljettaa mahdollisuuksien mukaan eri maihin ja lopettaa tämä inhimillinen kärsimysnäytelmä. Tämän jälkeen ihmisten turvapaikkahakemusten käsittely voidaan aloittaa eri maissa. Yhdessä Unioni tästäkin selviäisi, sillä yksikin ihmishengen menetys on liikaa.
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!