Sosiaalisen median haitat sekä hyödyt korostuvat etenkin kun yhteiskuntamme on kriisissä. Tällä hetkellä koronavirus on läsnä jokaisen elämässä ja vaikuttaa ihmisten arkeen monilla tavoilla. Koska keskitymme blogissamme erityisesti nuoriin, pohdin tässä postauksessa nykyistä tilannetta ja miten siihen liittyy nuoret ja sosiaalinen media.
Nuoret viettävät paljon aikaa sosiaalisessa mediassa, eli somessa. Yleisimpiä someja nuorille ovat Instagram, YouTube, SnapChat ja TikTok. Niissä nuori viettää eniten aikaa ja saa suurimman osan uutisista sekä tiedotteista, näiden somejen kautta.
Esimerkiksi Ylen uutisen mukaan nuori uskoo helposti sen, mitä joku sosiaalisen median vaikuttaja sanoo. Vaikuttajat ovat siis henkilöitä, joilla on paljon seuraajia somessa, ja joihin nuoret esim. samaistuvat tai joita he ihannoivat. Onkin tärkeää, että tietoa on saatavilla tutuista someista, mutta että tieto on varmasti luotettavasta lähteestä.
Oli hienoa nähdä uutinen jossa kerrottiin, kuinka Roni Back, suosittu tubettaja ja vaikuttaja, teki videon koronasta. Videolla fakta on luotettavaa ja Roni pääsi jopa haastattelemaan opetusministeri Li Anderssonia. Video tavoitti yli 100 000 katselijaa ja runsaasti kehuja niin nuorilta kuin aikuisilta fiksusta videosta.
Valtioneuvosto onkin poikkeustilanteen johdosta pyytänyt, että vaikuttajat jakavat oikeaa tietoa, jotta tavoitetaan mahdollisimman moni nuori heille tutuista someista. Myös paniikinlietsomista tulee vältää, muuten wc-paperin hamstraamisen kaltaisia ylilyöntejä tullaan näkemään paljon lisää.
Tällaisessa poikkeustilanteessa (ja miks ei muutenkin) on vanhemmilla myös tärkeä rooli siinä, mitä nuori tietää ja mistä tieto tulee. On tärkeää keskustella nuoren kanssa ja yhdessä katsoa mikä on totta ja mikä ei. Esimerkiksi ei kannata heti yhden Instagram tarinan kautta olettaa, että jokin uutinen on totta. Aina kannattaa itse tarkistaa asia, onko asia todellisuudessa näin ja onko uutinen jaettu luotettavalta sivustolta. Jos itse haluaa jakaa jonkin uutisen on tärkeää, ettei levitä valeuutisia. Esimerkiksi korona viruksesta on netissä paljon valeuutisia ja ohjeita siitä, miten tulisi muka toimia.
Vastuuta tiedon hankkimisesta ei voi siis jättää yksin nuorten käsiin. Vanhemman tulee opettaa nuorta sekä kertoa, mitä maailmassa tapahtuu ja miten tulee toimia.
Lähteet:
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006444056.html
https://yle.fi/uutiset/3-10756672
https://yle.fi/uutiset/3-11267662
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!
Hyvä asian nosto, sillä medialukutaito tuntuu olevan nykyään niin nuorilla kuin myös aikuisilla hukassa. Uskotaan liian helposti facesta, instasta tai jonkin bloggaajan sivuilta löytyneeseen “tietoiskuun”. Nuorille opetetaan käsittääkseni jonkin verran koulussa lähdekriittistä ajattelua, ainakin meille opetettiin sitä äidinkielessä. Joten olisiko se mahdollista ujuttaa ihan oppiaineisiin, kun etsitään vaikka tietoja johonkin tehtävään tms.
Tietysti vanhemmilla on vastuu opastaa ja kasvattaa lapsilleen ettei ihan kaikkea kannata uskoa mitä netistä lukee tai näkee. Mutta kuinkas metsään mennään, jos aikuisen medialukutaito ja lähdekriittisyys on samalla tasolla lapsen kanssa? Olen ikäväkseni huomannut kuinka monesti aikuinenkin menee halpaan lukiessaan “uutisia”, olen myös itse pari kertaa mennyt siihen ansaan.
Netti on pullollaan erilaisia ei luotettavia ja kenen vain aikaan kyhäämiä “verkkolehtiä” sun muita. Niitä pitäisi kai jonkin tahon valvoa, mutta kenen ja kun kuitenkin suomessakin on sananvapaus…
On hienoa kuulla, että tubettajat tekevät ohjevideoita tai käsittelevät ns oikeita ongelmia tai asioita videoillaan, näin tavoittaen sen hyvin vaikutusalttiin yleisön.
Kiitos kirjoituksesta, se sai aikaan mielenkiintoista pohdintaa ihan noin omankin työn ja aikuisen vastuurooliin!