Korona-ajan viestintä

Suomessa on nyt eletty poikkeusoloissa maaliskuun alkupuolelta saakka, eli noin kaksi kuukautta. Koronavirus on vaikuttanut elämiimme tänä aikana todella paljon ja näkyvästi: rajoituksia tapaamisissa, turvavälit ystävien kanssa lenkkeillessä, isovanhemmat neljän seinän sisällä. Mutta koronalla on myös ollut muunlaisia vaikutuksia, se on nimittäin vaikuttanut viestintäämme.

Viestintä on korona-aikana korostunut monilta osin. Tiedontarpeemme on kasvanut suuresti, ja onneksi tiedotus maailmanlaajuisesta pandemiasta on vastannut siihen melko hyvin. Lisäksi olemme puhuneet ystäviemme ja sukulaistemme sekä työ- ja koulutoveriemme kanssa video- ja äänipuheluita todella paljon normaaliaikaan verrattuna.

Myös milleniaalit, nuo vuosina 1980-2000 syntyneet whatsapp-viestien aktiiviset naputtelijat, ovat yhtäkkiä menneet “ajassa taaksepäin” viestinnän saralla. Ennen koronaa tämä joukko suosi whatsappia sekä monia muita pikaviestintäsovelluksia, ja puhelimella soitettiin lähinnä omille vanhemmille sekä muille sukulaisille. Mutta nyt, koska emme ole voineet nähdä läheisiämme kasvotusten, kaipaamme heidän ääntään enemmän kuin koskaan.

Nyt kun Marinin hallitus viime viikolla ilmoitti rajoitusten höllentämisestä, onkin mielenkiintoista nähdä, miten tulemme viestimään tästä eteenpäin. Itse toivon, vaikka milleniaaliksi minut lasketaankin, että ääni- ja videopuheluita käytettäisiin jatkossakin aktiivisesti, sillä voittavathan ne nyt kasvottomat whatsapp-viestit aivan täysin. Ennen kaikkea kuitenkin odotan, että uskallan taas nähdä läheisiäni turvallisin mielin.

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi