Informaatiotulvasta palautuminen

Informaatiotulva

Sähköpostit, Twitter-viestit, Teams-kokoukset, puhelimen ääniviestit, Whatsup-ryhmät, sosiaalisen median seuraaminen, mainokset ja lukuisat muut teknologian myötä tulleet ärsykkeet täyttävät nykyään suuren osan päivästämme. Ne luovat helposti stressiä ja kuormittavatkin aivojamme aina ähkyyn asti. Informaatiotulva luo suorituspaineita ja niistä selviytyminen on jokaisen omalla vastuulla. Miten tästä ähkystä voisi palautua?

Informaatiotulvan vaikutus aivoihin

Meillä jokaisella on erilainen stressinsietokyky, mutta jos häiriötekijöitä on liikaa ja informaatiotulva on liian suuri, ihminen reagoi tilanteeseen. Tämä näkyy fysiologisena kuormittumisena, ihminen on stressitilassa. Sydämen syke ja verenpaine muuttuvat, kädet hikoilevat, ärtyisyys ja äkkipikaisuus lisääntyvät ja keskittyminen heikkenee. Liika informaatio vaikuttaakin niin, että asiat eivät pysy muistissa, eikä uusia asioita oikein voi oppia. Jatkuva stressi voikin jopa pysäyttää uusien aivosolujen syntymisen. Aivot tarvitsevat energiaa toimiakseen hyvin. Kun aivoja käytetään, energiaa kuluu ja syntyy kuona-aineita. Ja aivothan toimivat koko ajan, niitä ei voi laittaa pois päältä.

Mikä palauttaa aivoja?

Unitutkija Tarja Stenberg Helsingin yliopistosta kertoo, että aivojen palautuminen tapahtuu vain unessa, erityisesti syvän unen vaiheessa. Silloin energiatasapaino palautuu ja aivot puhdistuvat kuona-aineista. Vaikka aivot eivät tänäkään aikana ole kokonaan lepotilassa, ainakin niillä on huoltokatko. (Aivoliitto 2018.)

Informaatiotulvasta palautuminen

Aivojen huoltaminen vaatii siis unta, mutta useinhan juuri nukkuminen on se mistä tingitään, tai mikä häiriintyy, kun informaatiotulva on pahimmillaan ja stressitasot korkealla. Työterveyslaitoksen tutkimuspäällikkö Mikael Sallinen kehottaa tunnistamaan oman “uni-ikkunan”. Tämä hetki kestää vain n. 15-30 minuuttia, tänä aikana nukahtaminen on helpointa. Se hetki jää helposti huomaamatta, jos kurkkaa vielä työsähköposteja, surffailee netissä, katselee tiktok-videoita tai TV:tä. (Työterveyslaitos 2021.) Oman nukahtamisajan lähestyessä kannattaa siis jättää älylaitteet ja TV pois ja rauhoittua kuuntelemaan omaa kehoaan.

Kaikkein kiireisimpinä aikoina kannattaa muutenkin jättää aikaa aivojen tyhjäkäynnille. Iltalenkille ei aina tarvitse ottaa mukaan älykelloa laskeakseen askeleita ja pulssia. Pieni hetki luonnossa palauttaa kehoa, säännöllinen liikunta parantaa myös unta ja helpottaa nukahtamista. Aivoille kelpaa mikä tahansa liikuntamuoto, kunhan siitä tulee hyvä olo.

Lisäksi ravinto vaikuttaa suoliston kautta aivojen toimintaan. Suolistoa hoitamalla hoitaa samalla stressitasojaan ja mielentilaansa. Suoliston hyvinvointia tukevat mm. kuitu, hyvät rasvat, maitohappobakteerit tai vaikka FODMAP-ruokavalio.

Vaikka informaatiotulvasta on vaikea päästä kokonaan eroon, aivojen palautumista tukeviin asioihin kannattaa panostaa. Mielen ja kehon hyvinvointi auttaa jaksamaan vastaan tulevat haasteet.

Kuva Pixabay.

Lähteet:

Aivoliitto 2018. Viitattu 29.11.21 Uni | Aivoliitto

Työterveyslaitos 2021. Viitattu 29.11.21 Uni on korvaamatonta – varsinkin aivojen palautumiselle – Työpiste (ttl.fi)

Jätä kommentti

Vastaa