Laurean markkinointia toisen asteen kouluille- mitä projektista jäi mieleen?

Syksy on kääntymässä talveksi ja monin tavoin erikoinen vuosi 2020 vaihtuu pian. Tämä tarkoittaa syksyn projektiemme osalta sitä, että projektit ovat tulossa päätökseensä ja on aika koota yhteen syksyn urakointi. Siinä riittääkin muisteltavaa, että mitä kaikkea on syksyn aikana tehnyt. Uutena opiskelijana olen kokenut tämän syksyn hyvin intensiivisenä ja kiireisenä, mutta myös palkitsevana. Lukukausi on mennyt todella nopeasti, ja on hämmentävää ajatella sitä tulosten määrää, jonka on saanut omalla työllään aikaan.

Kouluvierailuja sekä etänä, että paikan päällä

Projektissamme on kolmen kuukauden aikana järjestetty Alumnien uratarinat- tapahtuma, kuvattu markkinointivideo ja tehty kolme fyysistä vierailua toisen asteen oppilaitoksiin sekä lukuisia etävierailuja lukioihin ja ammattikouluihin Uudenmaan alueella. Näiden lisäksi projektiimme kuului tietenkin muihinkin projekteihin kuuluvat kaksi tietoperustaa ja kaksi osaamisennäyttöä, sekä paljon koulujen ja alumnien kontaktointia. Korona on vaikuttanut vahvasti myös meidän projektiimme, sillä suurin osa kouluvierailuista ja Alumnien uratarinat-tilaisuus jouduttiin järjestämään etänä. Yleensä nämä tilaisuudet on pidetty yleisön ollessa paikan päällä, mutta pahenevan koronatilanteen vuoksi tapahtumat pidettiin joko niin, että kaikki ovat etänä tai niin, että ryhmä työskenteli kuitenkin yhdessä samassa paikassa. Etäilystä huolimatta kouluvierailuista on jäänyt positiivinen ja onnistunut fiilis.

Omasta mielestäni projektissa kiinnostavinta on ollut tutustua ihan oikean organisaation markkinoinnin tekemiseen. Projektissa on saanut hyvän kuvan siitä, miten esimerkiksi viestintä toimii organisaation eri ryhmien välillä, ja miten Laurean brändiä pyritään tuomaan esille korkeakoulumarkkinoinnissa. Projekti on opettanut paljon alojen esittelemisestä ja tapahtumien järjestämisestä, jotka ovat olleet minulle ja monelle muulle ryhmässämme ihan uusia asioita.

“Projektissa mielenkiintoisinta on ollut isommille ryhmille esiintyminen ja tämän myötä on samalla päässyt kehittymään esiintyjänä ja puhujana”

Joona Puumalainen, varasihteeri

Projektissamme on ollut myös haasteita, jotka on pystytty kuitenkin selättämään hyvällä tiimityöllä ja toimivalla ohjauksella. Sihteerimme Jesse Neste kuvaili kuvaili projektin haasteita näin: “Projektin alussa oli paljon tehtävää. Kun alun hässäkästä oli kuitenkin selvitetty ja alkoi itse vierailut, on työskentely ollut todella mieluisaa.” Varaprojektipäällikkömme Teemu Rouhiainen taas kertoi projektin tuntuneen aluksi haastavalta, koska uutena opiskelijana kaikki oli uutta ja ensimmäiset deadlinet tulivat vastaan yllättävän nopeasti.

”Haastavaa oli hypätä heti ensimmäisen vuoden alussa projektipäälikön rooliin, mutta toimeksiantajan selkeät ohjeet ja tavoitteet helpottivat projektin pitämistä oikeilla raiteilla.”

Emilia Aitalaakso, projektipäällikkö

Somevastaavana projektissa

Oma vastuualueeni on ollut sisällöntuotanto Laurean sosiaaliseen mediaan, eli projektimme tapauksessa Instagramiin ja blogialusta Showcaseen. Showcasesta löytyy tämän blogikirjoituksen lisäksi toinenkin blogikirjoitus liittyen alumnien uratarinoihin. Somevastaavan työ on tänä syksynä käyttöön otettu uusi vastuualue projektipäällikön, varaprojektipäällikön, sihteerin, varasihteerin ja ryhmän jäsenen ohella. Olen pitänyt tehtävästäni somevastaavana, ja sen tuomasta vastapainosta hyvin teoreettiselle kirjoittamiselle. Eniten olen pitänyt blogipostausten kirjoittamisesta, koska koen voivani ilmaista itseäni vapaammin, kuin esimerkiksi esseitä kirjoittaessa.

Kouluvierailuja tehtiin niin etänä kuin myös…
… paikan päällä.

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi