Tiedon analysointia – Kauppakeskuksen kävijätutkimus

Asiakastyytyväisyyskysely oli projektin toimeksinantona. Keräsimme aineistoa kauppakeskus Willassa. Kun aineistoa on kerätty tarpeeksi, sitä pitää analysoida. Analysointiin on suositeltavaa käyttää jotakin siihen tarkoitettua apuvälinettä, esimerkiksi SPSS.

Me käytimme analysointiin tätä SPSS-nimistä sovellusta. SPSS:n avulla voidaan helposti analysoida isojakin aineistoja. Siihen pitää, ennen tietojen muuttamista sähköiseen muotoon, tehdä muuttujat. Seuraavassa kuvassa on esimerkki meidän muuttujistamme.

Kuvassa näkyy muuttujalista SPSS-järjestelmästä

Yllä oleva kuva ei välttämättä sano mitään, jos ei ole järjestelmää käyttänyt. Mutta tiimiläisille SPSS-järjestelmä on nyt jokseenkin tuttu ja osaamme käyttää sitä analysointiin.

Kun muuttujat on luotu, voidaan aloittaa tietojen syöttö järjestelmään. Tiedot syötetään numeroina. Esimerkiksi asuinpaikkakuntavaihtoehtoina oli Hyvinkää, Riihimäki ja Tuusula. Tässä tapauksessa, jos vastaaja asuu Riihimäellä, pitää syöttää numero kaksi SPSS:ään.  

SPSS:n avulla voidaan helposti luoda erilaisia kuvioita saadusta aineistosta. Esimerkiksi alla olevan kuvion perusteella yli 76 % kyselyyn vastanneilla ei ole alaikäisiä lapsia. Kuvio on luotu meidän aineistomme pohjalta.   

Kuvio meidän keräämästä aineistosta

Tällä hetkellä olemme projektin loppusuoralla. Teemme projektista loppuraportin, johon analysoimme kerättyä aineistoa.

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi