Ensimmäisen vuoden liiketalouden projektiopinnot kohdallani lähtivät käyntiin digimarkkinoinnin parissa Hyvinkäällä Laurea-ammattikorkeakoulussa. Tiimimme sai toimeksiannon toteuttaa markkinointikampanjan sosiaalisessa mediassa ja hakukoneoptimointia yhteistyökumppanillemme, siivouspalveluja tuottavalle Hyvinkään Tähtipalvelut Oy:lle. Tavoitteenamme on saada yritykselle uusia asiakkaita ja kasvattaa näkyvyyttä Facebookissa. Aihe on tiimillemme uusi ja matkan varrella on tullut tutuksi muun muassa kohderyhmät, mainonnan kohdentaminen ja digitaalinen markkinointiviestintä. Markkinointi sosiaalisessa mediassa puhuttaa paljon yrityselämässä sen yleistymisen ja nopean kasvun myötä. Kanavia on paljon ja näin ollen on tärkeää löytää oikeat kanavat ja keinot markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Kun tämä tehdään oikein, saadaan tykkääjät ja seuraajat yrityksen puolesta puhujiksi ja myynti kasvaa.
Viime kevät pakotti opiskelijat ja opettajat tekemään digiharppauksen yhdessä yössä, kun koronavirus rantautui myös Suomeen. Kampuksen ovet sulkeutuivat muun muassa ensimmäisenä Laurea-ammattikorkeakoulussa. Etäopiskelu toi kertarysäyksellä meille enemmän aikaa vuorokauteen, kun aikaa vievät siirtymiset jäivät pois arjestamme pandemian myötä. Opintojen hoituessa kokonaan kotoa käsin, voi aamulla nukkua sen arvokkaan tunnin pidempään ja osallistua tiimipalaveriin mukavasti pyjamassa. Etäopiskelun joustavuus tuo vapauden tunteen, kun opintoja voi suorittaa itselleen sopivana ajankohtana mihin vuoronkauden aikaan tahansa ohjauspalavereja lukuun ottamatta. Projekteihin liittyvät tiimipalaverit ja ohjaus hoituvat siis viikoittain kätevästi TEAMSin kautta.
Laurea-ammattikorkeakoulussa Hyvinkäällä liiketalouden opinnoissa sovelletaan P2P projektioppimismallia. Oppiminen perustuu työskentelemiseen käytännönläheisesti aidoissa työelämän kehityshankkeissa. Luentoja ja tenttejä ei siis ole. Ensimmäisen vuoden projektiopiskelijana kahden yhteistyöprojektin parissa olen ilokseni huomannut vuorovaikutuksen olevan läsnä projektitiimien kokoontuessa säännöllisesti TEAMSissa. Videokokous ei tietenkään ole sama asia kuin kampukselle kokoontuminen, mutta kamerayhteys luo läsnäolon tunnetta enemmän kuin yksinäinen esseen pakertaminen. Etäopiskelu sopiikin P2P-malliin hyvin, koska projektien parissa työskentelyssä tulee väistämättä runsaasti vuorovaikutusta tiimityön parissa.
Digimarkkinointiprojektimme ja ensimmäisen lukukauden opinnot ovat nyt edenneet vauhdilla puoliväliin. Lähenevän kesän lisäksi, odotan mielenkiinnolla, minkälainen kampanjasta lopulta muotoutuu ja onnistummeko tavoitteissamme.
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!