Tässä blogipostauksessa esittelen kevään 2024 projektimme taustoja ja pohdin projektimme kannalta hyvin tärkeää osa-aluetta, eli haastattelemista ja mitä kaikkea se pitää sisällään. Projektimme onnistuminen riippuu paljon saamistamme vastauksista ja niistä kerätyistä tiedoista. On siis tärkeää osata esittää haastateltaville oikeat kysymykset, jäsennellä vastaukset loogisesti ja sisäistää ne niin, että tietoa osaa hyödyntää sekä soveltaa.
Projektimme tarkoitus on luoda perehdyttämiskäsikirja Sijaiset.fi- henkilöstökoordinaattoreille. Sijaiset.fi tarjoaa töitä terveys- ja sosiaalialan ammattilaisille erilaisilla sopimuksilla ympäri Suomea. Perehdyttämiskäsikirjan tarkoitus on selkeyttää uusien työntekijöiden perehdyttämistä työhön, parantaa työn tehokkuutta ja yhdenmukaisuutta, sekä tietysti olla helppokäyttöinen.
Parhaiten pääsemme asian ytimeen haastattelemalla työntekijöitä, jotka tätä kirjaa työssään tarvitsevat nyt ja myös tulevaisuudessa. Niinpä haastattelimme viittä henkilöstökoordinaattoria eri toimipisteiltä etäyhteyden välityksellä. Suorittamamme haastattelut sujuivat hyvin, mikä kertonee siitä, että onnistuimme tekemään jotakin oikein. Projektitiimillämme ei ole aikaisempaa kokemusta haastattelujen suunnittelusta pitämisestä, mutta huomasimme muutamat vinkit hyvin tehokkaiksi:
Kuva: Pixabay
- Ensimmäisenä kannattaa luoda valmiiksi lista kysymyksistä, joihin haluaa saada vastauksia. Me koimme myös erittäin hyödylliseksi lähettää kysymykset haastateltavalle ennen varsinaista haastattelua, jotta vastauksia on mahdollista pohtia jo vähän etukäteen.
- Ennen haastattelua on hyvä kysyä lupaa haastattelun nauhoittamiselle, jos sellaisen kokee tarpeelliseksi. Meidän projektimme kohdalla nauhoittaminen oli hyvä ratkaisu, koska saimme kirjoitettua jälkeenpäin kaiken ylös eikä mitään tarvinnut jättää pelkän muistin varaan.
- Vastauksien litteroimiseen kannattaa käyttää aikaa. Joskus pieneltä tuntuva informaatio voi olla hyvinkin arvokasta ja jäädä huomiomatta, jos haastatteluista kirjaa ylös pelkät pääkohdat.
- Kannattaa miettiä sitä, miten ja mille alustalle vastaukset kootaan yhteen. Haastattelun tarkoitus määrittelee hyvin paljon, tarvitseeko vastauksia esimerkiksi vertailla keskenään. Me koimme hyödylliseksi käyttää vastausten avaamiseen apunamme Exceliä, mutta keinoja on lukuisia muitakin.
Haastattelujen ja niiden litteroimisen jälkeen kokosimme vastaukset Exceliin ja vertailimme niitä keskenään. Halusimme löytää, onko nykyisessä perehdyttämiskäsikirjassa jotain, mikä henkilöstökoordinaattoreiden mielestä toimii ja onko jotain, mikä ei toimi tai jotain mitä sieltä puuttuu. Vastauksia tulkitsemalla saimme hyvän kokonaiskuvan siitä, mitä meidän tulisi kehittää ja mitkä menetelmät toimivat ihan sellaisenaan.
Sijaiset.fi-projektiin liittyen on julkaistu myös toinen blogipostaus nimellä “Sujuva yhteistyö ja työhyvinvointi kulkevat käsi kädessä – Sijaiset.fi Henkilöstöpalvelut”.
Kaikille onnea ja menestystä omiin haastatteluihin! 😊
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!