Saavutettavuus on ollut pinnalla viime aikoina, kun julkisen sektorin toimijat pyrkivät tekemään verkkosivuistaan mahdollisimman käyttäjäystävällisiä ja saavutettavia. Saavutettavuusdirektiivi WCAG 2:n (web content accessability guideline) pohjalta tarkastellaan verkkosivujen saavutettavuutta, sekä tehdään mahdollisia muutoksia. Tarkoituksena on, että esimerkiksi näytönlukuohjelmalla voisi navigoida sivustolla helposti ja vaivattomasti, sekä lisätä käyttäjien itsenäisyyttä.
Virallisten palveluiden saavuttaminen on toki tärkeää, mutta myös vapaa-ajalla käytettävien palveluiden tulisi olla laajasti saatavilla. Suurin osa meistä viettää ahkerasti aikaansa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Kaikille tämä ei kuitenkaan ole mahdollista.
Mitä jokainen meistä voi tehdä saavutettavuuden eteen?
Alt-tekstit
Monet sosiaalisen median kanavat, kuten esimerkiksi Instagram perustuvat visualisuuteen. Lisäämällä kuvaasi Alt-tekstin, autat sellaisia käyttäjiä ymmärtämään kuvan sisällön, jotka eivät toimi näön varassa. Usein Alt teksti lisätään julkaisun luomisvaiheessa, mutta sen voi tehdä myös julkaisun jälkeen. Useimmat näytönlukuohjelmat tunnistavat kyseessä olevan kuvan, joten sinun ei tarvitse aloittaa alt-tekstiä esimerkiksi ”kuva…”
Alt-tekstissä kuvaillaan kuvan sisältöä vain oleellisilta osin. Tekstin on hyvä olla lyhyt ja ytimekäs, sillä sille voi olla eri kanavissa pituusrajoituksia. Esimerkiksi LinkedInissä teksti voi olla vain 120 merkkiä pitkä. Alt-teksti ei näy näkevälle yleisölle.
Selkeä kieli
Selkeää kieltä käyttämällä viesti saadaan välitettyä helpoiten lukijalle. Etenkin virallisten tahojen on kannattavaa suosia myös somessaan selkeää kieltä, varsinkin jos postauksen tarkoituksena on informoida yleisöä. Selkeän kielen käyttäminen ei tarkoita, että somesta tulee vakava tai pönöttävä ja sitä käyttämällä on mahdollista luoda myös humoristista sisältöä.
HUOM. Selkeä kieli ei ole sama asia kuin selkokieli.
Tekstitykset
Tekstityksen lisääminen videoihin ja Instagramin story-toimintoon on helppo ja tehokas tapa lisätä saavutettavuutta ja näkyvyyttä. Tekstityksien avulla tavoitetaan ei-kuuleva yleisö, mutta ne hyödyttävät kaikkia silloin, kun videota ei ole mahdollista katsoa äänet päällä.
Fontti
Mikäli lisäät tekstielementtejä julkaisuihisi, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, millaista fonttia käytät. Monet tekstivaihtoehdot voivat olla hankalasti luettavia esimerkiksi lukihäiriöiselle seuraajalle. Suositeltavaa on käyttää selkeää fonttia, joka ei ole liian kulmikas tai liian pyöreä kuten Arial.
Lähteet:
Wunder, Saavutettavuuden vaatimukset
Saavutettavuus.fi, Saavutettavuus sosiaalisessa mediassa
Kuulu.fi, Miten ja miksi tekstittää videot?
Videot: Näkövammaisten liitto ry
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!