Sosiaalinen media on nykyään läsnä oikeastaan kaikkialla ja se on kasvattanut merkitystään markkinoinnin välineenä koko viime vuosikymmenen ajan. Mitä somemarkkinoinnin harjoittelijan työpäiviin sisältyy käytännössä ja mitä työ vaatii harjoittelijalta? Se selviää tässä blogipostauksessa.
Sanomattakin on varmasti selvää, että iso osa työstä pyörii sosiaalisen median kanavien ylläpitämisen ympärillä. Ideoin, suunnittelen, toteutan ja analysoin some postauksia ja kilpailuita. Omia suosikkeja ovat Instagram postaukset, TikTok videoiden teko ja kilpailuiden ideointi. Koska postauksia tulee tehtyä jatkuvasti ja niitä tarvitaan hyvin tiheään tahtiin, käytän niiden ajastamiseen Meltwater someseuranta-työkalua ja Facebookin Creator Studiota. Ne tulivatkin tutuiksi erittäin nopeasti ja ovat alusta lähtien olleet päivittäisessä käytössäni. Yksi osa työtäni on myös somekanaviin tuleviin viesteihin ja kommentteihin vastaaminen sekä some take overeiden järjestely.
Yhteishaun aikaan pääsin harjoittelemaan orgaanisten postausten lisäksi maksettujen mainoskampanjoiden tekoa Facebookin, LinkedInin, Twitterin ja Googlen mainostyökalujen avulla. Maksetun mainonnan työkalujen käyttö oli minulle uutta ja uskon, että siitä on varmasti paljon hyötyä tulevaisuutta varten. Pääsin myös seuraamaan paalupaikalta vaikuttajakampanjoiden toteutusta, joka on myöskin hyvin ajankohtainen aihe ja nopeasti kasvava ala.
Järjestelen ja suunnittelen myös kuukausittaisia Laurea x Nyyti Instagram livelähetyksiä. Olen yhteydessä Nyyti ry:n asiantuntijoihin ja sovin heidän kanssaan käytännön asioista ennen livejä, jonka lisäksi ideoin kysymyksiä livelähetyksiin yhdessä hakijamarkkinoinnin harjoittelijan kanssa. Kun liven päivä lähestyy, editoin siihen tarvittavat kuvat Adobe Photoshopia ja Lightroomia hyödyntäen ja käytän niitä sitten livelähetysten markkinointipostauksissa somessa.
Välillä työn alle tulee opiskelijoiden tai alumnien haastattelemista opiskelijatarinoita varten ja olen myös osallistunut muutamiin kuvauksiin. Kaikenlaiset kuvauspäivät ovat aina todella mielenkiintoisia ja ne tuovat kivaa vaihtelua työpäiviin etenkin näin korona-aikana, kun teen suurimman osan töistä etänä. On myös hienoa nähdä valmiit videot ja kuvat näiltä päiviltä, kun on ollut itse paikalla tekemässä ja näkemässä miten asiat etenevät.
Meille harjoittelijoille on myös pidetty koulutuksia meitä kiinnostavista aiheista. Tähän asti olemme päässeet syventämään osaamistamme valokuvauksessa, Photoshopissa ja Google Analyticsissa. Kevään aikana on tarkoitus vielä järjestää muutamia koulutuksia lisää, joita odotan jo innolla.
Mielestäni työ somen parissa vaatii luovuutta, hyvää kirjoitustaitoa ja paineensietokykyä. Myös kuvanmuokkaustaidoista sekä organisointi- ja priorisointikyvystä on ollut paljon hyötyä. Aito mielenkiinto ja innostus asiaan toimivat hyvänä motivaattorina työssä. On myös tärkeää olla ajan tasalla uusista some trendeistä ja kanavista, sillä sosiaalinen media muuntuu ja elää jatkuvasti.
– Maria Rautio, sosiaalisen median markkinoinnin harjoittelija –
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!