Olemme Laurea-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoita Hyvinkään toimipisteeltä. Teemme vastuullisuusviestinnän projektia Bonne Juomat Oy:lle. Bonne Juomat on lohjalainen yritys, joka valmistaa kasviperäisiä tuotteita luonnon raaka-aineista. Bonne Juomien tuotteisiin kuuluu muun muassa hedelmä- ja marjasoseet, mehut ja smoothiet. Projekti alkoi tammikuussa ja projektin päätös on tammikuussa.

Kuva projektipäivältä. Nostimme maljan Bonne Juomien omenatäysmehulla onnistuneen osaamisennäytön jälkeen.
Projektin taustaa
Bonne Juomat Oy on itse tehnyt vastuullisuusohjelman, jossa huomioidaan vastuullisuuden eri osa-alueita. Bonne Juomien sidosryhmäyritys on määritellyt vastuullisuusvaatimuksia, joita Bonne Juomien täytyy noudattaa. Olemme tutustuneet näihin vastuullisuuvaatimuksiin ja tutkineet, noudattaako Bonne Juomat näitä vaatimuksia. Projektissa keskitymme Bonne Juomien vastuullisuuden sekä vastuullisuusviestinnän kehittämiseen. Projektin aikana teemme vertailuanalyysin, Code of Conduct:n sekä vastuullisuusviestinnän vuosikellon. Näiden lisäksi viestimme projektista Laurean viestintäkanavissa. Lopputuotokset esittelemme toimeksiantajalle toukokuussa.
Projektissa työskentely
Projektityöskentely on lähtenyt mukavasti käyntiin ja työskentely edistyy. Projektiryhmämme koostuu kahdeksasta opiskelijasta, joista puolille tämä on ensimmäinen projekti Laureassa ja lopuille toinen. Yhteistyö on sujunut hyvin ja uudet opiskelijat ovat päässeet projektityöskentelyyn loistavasti mukaan. Yhteistyö on ollut antoisaa, kun projektissa on ollut opiskelijoita eri lähtökohdista. Tapaamme projektiryhmän ja ohjaajan kanssa viikoittain kampuksella. Projektipäivinä käymme läpi tuotoksia ja suunnittelemme seuraavia tehtäviä. Projektipäivänä työstämme ryhmän kanssa aktiivisesti meneillään olevia tehtäviä ja autamme toisiamme

Projektin eteneminen: työtehtävät
Projektin aikana olemme tehneet projektisuunnitelman toimeksiantajalle, kirjoittaneet tietoperustan ja tehneet tietoperustoista osaamisennäytön. Tällä hetkellä työstämme vertailuanalyysiä ja Code of Conduct:ia. Vertailuanalyysi on ollut laaja tehtävät, jota olemme työstäneet useita viikkoja. Vertailuanalyysissä vertaamme Bonne Juomien vastuullisuutta muiden saman alan yritysten kanssa. Vertailussa on yksi kansainvälinen ja kaksi suomalaista elintarvikealan yritystä. Vertailuanalyysissä huomioimme myös Bonne Juomien sidosryhmäyrityksen asettamat odotukset. Vertailuiden perusteella teemme toimeksiantajalle esityksen, jossa kerromme Bonne Juomien näkökulmasta keskeisimmät huomiot ja kehityskohdat. Olemme alkaneet työstää myös Code of Conduct:ia Bonne Juomille. Code of Conduct on yrityksen vastuullisuusohjeistus, joka kertoo yrityksen periaatteista ja pelisäännöistä. Tässä ohjeistuksessa huomioimme Bonne Juomien tavoitteet ja vastuullisuusohjelman. Olemme tehtävää varten tutkineet myös muiden yritysten Code of Conduct -ohjeistuksia. Kun vertailuanalyysi ja Code of Conduct ovat valmiita, esittelemme ne toimeksiantajalle. Seuraavaksi keskitymme enemmän viestintään ja alamme luomaan vastuullisuusviestinnän vuosikelloa.
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!