Jokainen on varmasti joskus miettinyt mitä muut minusta ajattelevat. Uudessa työpaikassa, uudessa tukassa tai uudessa elämäntilanteessa. Se on ehkä myös osa suomalaisuutta, sillä säännöllisin väliajoin iltapäivälehdet ilahduttavat meitä lööpeillä siitä mitä meistä suomalaisista tai suomalaisuudesta ajatellaan maailmalla. Ja siinä vaiheessa yhden, jos toisenkin sinivalkoiset silmät alkavat tuikkia ja sielussa läikähtää; meidät ja meidän ainutlaatuisuutemme on huomattu. Samoja asioita mietitään myös yrityksissä. Mitä yrityksen tuotteista tai palveluista ajatellaan tai millainen mielikuva ihmisillä on yrityksestä työnantajana tai yhteiskunnallisena toimijana? Hyviä kysymyksiä, joista ihan jokaisen yrityksen tuleekin olla kiinnostunut. Yrityksen olemassaololle on tärkeää lisätä tätä ymmärrystä oman strategian ja yrityskulttuurin vahvistamiseksi, arvojohtamisen tueksi ja työantajabrändin kehittämiseksi.
Siinä missä työpaikalla voit vain yrittää päätellä muiden ajatuksia ilmeistä, eleistä ja keskusteluista, on yrityksillä lähes rajattomat mahdollisuudet kerätä tietoa. Henkilöstökyselyt, markkinointi- ja asiakastyytyväisyystutkimukset, johtamisen ja yrityskulttuurin barometrit, bränditutkimukset, sosiaalisen median seuraajamäärät, tykkäykset ja jaot ovat kaikki vasta jäävuoren huippu. Kerättävän datan määrällä ei ole rajoja sillä kaikkea voidaan mitata ja tutkia. Myös P2P projektimme toimeksiantaja Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus on kerännyt aktiivisesti tietoa työnantajamielikuvan kehittämisen tueksi. Näiden tietojen pohjalta projektitiimi pääsi työstämään työnantajamielikuvan kehittämisen keinoja ja painopisteitä sekä miettimään eri viestintäkanavien tarjoamia mahdollisuuksia.
Projektissa työnantajamielikuvan markkinointia päätettiin kohdentaa sosiaalisen median kanaviin, joissa sen näkyvyys on tällä hetkellä hyvin marginaalista. Tiimin tekemien haastatteluiden pohjalta tuli vahvasti esiin se, miten työnantajalupaukset aidosti toteutuvat Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen arjessa ja kohtaamisisissa. Siitä innostuneena tiimi suunnitteli viikon mittaisen seitsemän työnantajalupauksen somekampanjan, jossa on mahdollista tuoda esiin niitä arjen tilanteita, joissa nämä lupaukset aidosti näkyvät. Esimerkkinä todellinen uratarina ja henkilökuva, joka tekee näkyväksi sen, miten työnantajalupaus ”Toimimme monelle ponnahduslautana työelämään” on toteutunut Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksessa työskentelevän henkilön urapolulla. Työnantajalupaus ”Haluamme nähdä kaikkien onnistuvan” toteutuu kirjaimellisesti Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen omien valmentajien jokapäiväisessä työssä ja nousi näin luonnollisesti yhdeksi osaksi somekampanjaa.
Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus on perustettu vuonna 1990 ja sillä on tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla 12 kierrätysmyymälää sekä valtakunnallisesti toimiva verkkokauppa. Tämän lisäksi se tarjoaa ympäristökoulutusta ja -konsultointia pääkaupunkiseudun asukkaille, yrityksille ja yhteisöille. Näiden lisäksi se on paljon muutakin. Se muun muassa työllistää sosiaalisena ja yhteiskunnallisena yrityksenä pidempään työtä etsineitä työkokeiluin ja palkkatuetuin työsuhtein ja tarjoaa opiskelijoille monipuolisia työssäoppimispaikkoja. Tätä merkityksellistä työtä projektitiimi ehdotti tuotavaksi esiin aktiivisella osallistumisella yhteiskunnallisiin keskusteluihin eri medioissa. Perinteisiä medioita hyödyntäen on mahdollista tavoittaa Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen tavoittelema suuri yleisö sosiaalista mediaa kattavammin. Yhteiskunnallisesti vaikuttava työ on merkittävä arvo, joka ansaitsee tulla nähdyksi ja kuulluksi ja on myös merkittävä osa työnantajamielikuvaa.
Muiden mielikuvia pohtivilla suomalaisilla on lopulta hyvin vähän vaikutusvaltaa siihen, millaisena meidät nähdään tai halutaan nähdä. Mutta kun yritys onnistuu löytämään saamiensa tutkimustulosten dataviidakosta sen punaisen langan, on siitä mahdollista luoda pitkäjänteisellä työllä yritystä edustava ja ennen kaikkea sen muista erottava, ainutlaatuinen työnantajamielikuva. Tärkeintä on muistaa, että kyseessä on jatkumo, joka vaatii aktiivista huomiota ja ajan hermolla pysymistä sillä kehittäminen ei valmistu koskaan. Projektitiimillä oli ilo päästä hetkeksi osaksi Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen työnantajamielikuvan kehitystyötä ja jäämme innolla seuraamaan sitä myös tulevaisuudessa.
Lähteet: Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy (kierratyskeskus.fi)
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!