Kirjoittajat: Roosa Tick & Emilia Poikolainen
Tänä keväänä Laurea Tikkurilan liiketalouden opiskelijoiden tiimi toteutti palvelumuotoilun kurssilla projektin HKScan Oyj:lle. Tiimiimme koostui yhdeksästä toisen vuoden tradenomiopiskelijasta ja ohjaajanamme toimi Elina Wainio. Projektin tavoitteena oli selvittää, miten raaka-aineiden tilaajat tilaisivat jatkossa enemmän HKScan Pro:n esivalmisteratkaisuja, sekä kasvattaa kysyntää markkinoinnillisin ja viestinnällisin keinoin B2B-asiakkaille. Projektissa oli tarkoituksena käyttää erilaisia palvelumuotoilu menetelmiä. Projektitiimi pääsi käyttämään seuraavia palvelumuotoilun menetelmiä: kvalitatiivinen tutkimus- menetelmää, esitutkimus eli preparatory research- menetelmää sekä ideariihi eli brainstorming- menetelmää. Projekti on saatettu päätökseen ja lopputuotos on esitelty toimeksiantajalle ja lehtorille. Nyt voitaisiin siis tarkastella mitä kaikkea projekti ja nämä kuukaudet ovat pitäneet sisällään!
Projekti alkoi tammikuussa tiimin yhteisellä tapaamisella, jossa kaikki tutustuivat toisiinsa ja roolit jaettiin ryhmän kesken. Seuraavaksi tavattiin HKScanin kehityspäällikkö ja tiimi sai kuulla enemmän projektin tavoitteista. Aluksi toimeksianto tuntui tiimistä jokseenkin epäselvältä, mutta viikkojen mittaan punainen lanka löytyi ja tiimi pääsi vauhtiin projektin työstämisessä. Tiimimme jakautui kahteen ryhmään, joista toinen ryhmä teki haastatteluja ravintoloitsijoille ja toinen ryhmä tutki ja analysoi haastatteluja sekä teki ns. esitutkimusta.
Haastattelut ja esitutkimus
Ryhmä 1 toteutti kvalitatiivista tutkimus- menetelmää tekemällä teemahaastatteluja kuudelle eri ravintoloitsijalle heidän tilaustottumuksistaan ja kokemuksista HKScan Pro:n markkinoinnin näkyvyydestä. Projektitiimi käytti haastattelukysymysten keksimiseen ideariihi-menetelmää, koska kysymyksistä haluttiin saada mahdollisimman toimeksiantoa tukevat. Haastattelukysymyksiä laatiessa tuli hyödyntää onnistuneen kvalitatiivisen tutkimuksen ominaisuuksia. Haastateltavat ravintolat valikoituivat tiimin omien ehdotusten sekä kontaktien kautta. Ryhmä 2 toteutti esitutkimus eli prepatory research – palvelumuotoilu menetelmää tiedon etsimisellä. Esitutkijat jaettiin kahteen osaan, josta toiset keskittyivät etsimään tietoa elintarvikealan sisältä ja toiset etsivät tietoa nimenomaan elintarvikealan ulkopuolelta.
Haastatteluiden toteutuksen ja analysoinnin sekä esitutkimuksen valmistumisen jälkeen tiimiläiset alkoivat kehittämään uusia markkinoinnin sekä markkinointiviestinnän keinoja HKScan Pro:lle löydöksiensä ja haastatteluissa ilmi tulleiden tietojen pohjalta. Kehitysideoiden alut saivat ideariihi – menetelmän avulla, jossa ryhmä kokoontui yhdessä ideoimaan löydöksiään sekä kehittämään ideoitaan.
Tunnelmia projektista
Ideoiden parin viikon kehittelyn jälkeen oli aika koota lopulliset konseptit ja valmistaa niistä esitys toimeksiantajalle. Projekti oli kaiken kaikkiaan onnistunut ja oli mielenkiintoista saada tehdä yhteistyötä näin ison yrityksen kanssa. Myös tiimin yhteistyö sujui erinomaisesti ja tiimi koki kehittyvänsä ammatillisesti projektin aikana.
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!