Anni Aarnikuru & Emma Koskinen
Osallistumme Laurean opinnoissamme Suomen lasimuseon markkinoinnin kehittämisen projektiin. Projekti toteutettiin aikavälillä 5.9.2024 – 17.12.2024. Tämän reilun kolmen kuukauden aikana tavoitteena oli analysoida Suomen lasimuseon nykyisen markkinoinnin ja viestinnän onnistuneisuutta. Tavoitteena oli myös löytää kehityskohteita, joista koostettiin konkreettisia kehitysehdotuksia museon hyödynnettäväksi. Projektia toteuttamassa olivat Marika Salminen, Jani Heiskanen, Veera Latvala, Suvi Kukkanen, Anni Aarnikuru, Emma Koskinen, Silja Leppänen, Badra Belmostefa sekä tiimin ohjaaja Tero Uusitalo.
Projektissamme Marika Salminen ja Jani Heiskanen edustivat projektipäällikön roolia. Heidän vastuullaan olivat projektisuunnitelman ja aikataulun laatiminen, viestinnän hoitaminen toimeksiantajan suuntaan, työvaiheiden suunnitteleminen sekä projektin viikoittainen organisointi. Sihteereinä toimivat Veera Latvala ja Suvi Kukkanen. Heidän tehtävinään olivat muistioiden kirjoittaminen tapaamisten jälkeen sekä kokouskutsujen lähettäminen. Viestintävastaavan tehtäviä hoitivat Anni Aarnikuru ja Emma Koskinen. Viestintävastaavat tekivät koko projektin aikana päivitettävää viestintäsuunnitelmaa, vastasivat projektin visuaalisista tuotoksista sekä tekivät some-postauksen. Silja Leppänen toimi hyvinvointivastaavana ja Badra Belmostefa raportointivastaavana. Hyvinvointivastaavan tehtävänä oli vastata työhyvinvointisuunnitelmasta eli suunnitella viikoittain tiimiläisten hyvinvointia tukevia toimia. Raportointivastaavalle kuului muun muassa graafisten sisältöjen luominen. Jokainen tiimin jäsen oli aktiivisesti toteuttamassa kaikkia projektin vaiheita.
Projektin aloitus ja eteneminen
Projektimme alkoi vierailulla Riihimäellä sijaitsevalla Suomen lasimuseolla. Pääsimme tutustumaan museon näyttelyihin ja sovimme toimeksiantajan kanssa tuotoksista ja tavoitteista koskien projektia. Näiden perusteella toteutettiin projektisuunnitelma ja aikataulu. Realistinen ja tarkasti suunniteltu aikataulu mahdollisti projektin tuotosten valmistumisen ajallaan, ja auttoi varmistamaan kriittisen polun jatkuvuuden. Kuviossa 1 kuvataan projektin aikataulua ja kriittisiä tehtäviä.
Ensimmäisenä vaiheena asiakaskyselyn tarkasteleminen
Suomen lasimuseo toteutti kesällä 2024 asiakaskyselyn, jonka tarkoituksena oli kartoittaa markkinoinnin ja viestinnän onnistumista. Kirjasimme asiakaskyselyn tulokset digitaaliseen muotoon ja analysoimme tuloksia.
Ensimmäinen askel oikeastaan koko projektin aloituksen kannalta oli kyselyn vastausten tallentaminen. Vastaukset tallennettiin Microsoft Forms -pohjaan, josta ne siirrettiin Microsoft Excel –sovellukseen, ja näiden pohjalta aloitettiin graafien tekeminen. Asiakaskyselyistä saamamme data toimi pohjana oikeastaan kaikille projektin tuotoksille. Sen perusteella pystyimme arvioimaan lasimuseon markkinoinnin onnistuneisuutta, ja ymmärtämään tärkeitä kehityskohtia.
Tuloksista kävi muun muassa ilmi, että 98 % vastaajista oli erittäin tai melko tyytyväisiä vierailuunsa Suomen Lasimuseolla!
“Projektin aikana opin asiakaskyselyjen suunnittelun ja analysoinnin merkityksen sekä kerätyn datan hyödyntämisen liiketoiminnan kehittämisessä. Syvensin projektin aikana ymmärrystä asiakaslähtöisestä liiketoiminnasta, missä huomioidaan ensisijaisesti asiakkaiden tarvitsemia kehityskohteita ja tarpeita. Konkreettiset toimenpiteet liiketoiminnassa asiakkaiden palautteen pohjalta kasvattavat jatkossa asiakastyytyväisyyttä,” arvioi projektitiimin jäsen Badra Belmostefa.
Asiakaspersoonien luominen – keitä Lasimuseo ei ole vielä tavoittanut?
Päinvastoin kuin yleensä, suunnittelimme ja toteutimme kaksi asiakaspersoonaa, jotka kuvaavat tällä hetkellä tavoittelemattomissa olevia asiakastyyppejä. Nämä asiakaspersoonat auttavat tarkastelemaan museota asiakkaiden silmin ja selvittämään kohdennettuja markkinointikeinoja. Profiloimme 40-vuotiaan perheellisen naisen sekä 28-vuotiaan miehen. Teimme asiakaspersoonat sekä kirjalliseen pohjaan että videomuotoon. Kirjalliseen pohjaan kirjoitimme puhtaaksi yhteen kasatut muistiinpanot. Tämän jälkeen video toteutettiin tekoälyä hyödyntävällä alustalla HeyGen:llä.
Benchmarking-analyysi – vertailussa eri museoiden markkinointitoimet
Toteutimme vertailuanalyysin Suomen Lasimuseolle, jossa vertailtiin muita kotimaisia taidemuseoita Suomen lasimuseon kanssa. “Yksi projektin innostavimmista vaiheista oli vertailuanalyysin laatiminen. Valitsimme kolme alan toimijaa vertailuun Suomen Lasimuseon kanssa. Keräsimme tietoa kattavasti muun muassa vertailtavien kohteiden toiminnasta, markkinoinnista, viestinnästä ja erinäisistä tapahtumista, löytääksemme toimivampia ratkaisuja lasimuseon markkinoinnin kehittämiseen,” kertoo projektiryhmän jäsen Veera Latvala.
Valittuamme kohteet aloitimme perusteellisen tiedonhaun, jonka tarkoituksena oli selvittää muiden museoiden markkinoinnin onnistuneisuutta. Tämän datan perusteella pystyimme vertailemaan museoita keskenään, ja löytämään onnistuneen markkinoinnin piirteitä.
Projektista opittua – kokemuksia ja kehitystä
Projektin myötä tiimin jäsenet ovat myös kehittäneet osaamistaan eri osa-alueilla. “Olen oppinut paljon tiimityöskentelytaitoja. Yhdessä pohtiminen on innostavaa ja olen saanut paljon uusia näkökulmia työskentelyyni. Myös markkinoinnin ymmärrys on kasvanut huimasti projektin myötä. Projektissamme pohdimmekin juuri markkinoinnin keskeisiä kysymyksiä ja asiakashankinnan kiemuroita,” toteaa projektitiimin jäsen Suvi Kukkanen. Myös projektipäällikkö Jani Heiskanen korostaa tiimityöskentelyn sekä tiimin keskinäisen viestinnän tärkeyttä.
“Projektissa olemme päässeet työskentelemään projektinhallinnan parissa käytännön tasolla projektin suunnittelusta sen päättämiseen saakka. Käytännön projektityöskentelyssä pääsee harjoittelemaan vastuunkantoa asiantuntijatyössä sekä kehittämään omia tiimityöskentelytaitoja monipuolisesti. Myös esiintymistilanteita tulee vastaan ja näistä oppii paljon työelämää ajatellen,” kommentoi projektipäällikkö Marika Salminen.
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!