5 keinoa lievittää uupumusta

Olemme parin viimeisen viikon aikana puhuneet paljon uupumuksesta. On totta, että ongelma on yleinen ja moni kokee elämänsä aikana astetta pahempaa väsymystä ja alakuloisuutta, mutta se vain tarkoittaa, että et ole yksin! Itse olen kärsinyt uupumuksesta aika-ajoin ja näin etsinyt ja kokeillut sitä vastaan taistellessani kaikenlaisia konsteja – jotkut toimivat, jotkut eivät ole minulle, mutta onneksi ihmiskunta on vuosien saatossa oppinut vaikka mitä. Kiitoksia näiden vuosisatojen ja oman kärsivällisen etsimiseni, olen löytänyt minulle sopivimmat keinot.

Näihin keinoihin pohjautuen, tässä on viisi tapaa lievittää uupumusta joita jokainen voi kokeilla, uupumuksensa syystä ja tasosta huolimatta.

  1. Anna itsellesi lupa levätä.

    Tämä saattaa kuullostaa joillekin itsestäänselvältä, mutta sitä se ei monille ole. Joskus olemme niin työmme ja taakkojemme pauloissa, että pelkkä ajatus tauosta kuulostaa kaamealta tai jopa väärältä; tuhlaanko aikaa, jos annan itselleni hengähdystauon? Tekeekö se minusta vähemmän ahkeran? Pitää vielä hoitaa se ja tämä ja tuo – kerkeänkö, selviänkö, olenko leponi ansainnut?

    Vastaus on, olet ansainnut. Olet sen arvoinen. Pidä taukoa, anna itsesi olla, nuku tai meditoi tai käväise saippuakylvyssä. Ennen kaikkea, anna itsellesi lupa levätä. Eikä hyvä lepo vain auta sinua rentoutumaan ja hengähtämään, vaan se myös parantaa suoritus-ja keskittymiskykyäsi muissa hommissa!

  2. Puhu.

    Sosialisoituminen ja puhuminen voi viedä energiaa, jota tällä hetkellä kamalasti kaipaat – mutta se voi myös vähentää mielesi kuormitusta ja antaa sinulle uusia näkökulmia tilanteellesi. Voi olla, että jo puhuessasi olosi helpottuu ja näet uupumustilanteestasi kokonaisvaltaisemman kuvan, jota et muuten olisi välttämättä samalla tavalla ymmärtänyt.

    Tunteistasi kirjoittaminen tai vaikka niiden videoiminen omaan käyttöön voi myöskin olla tehokasta, jos juttelukaveria ei löydy tai jos se muuten vain tuntuu sinulle sopivammalta. Oli keinot mitkä tahansa, ajatuksia on hyvä saada pois yksin päänsisästä.

  3. Mieti tavoitteesi uudelleen.

    Näin se vain on – ylikuormittumista ja uupumista on vaikea estää uusiutumasta, jos samat vanhat asiat jotka siihen johtivat pysyvät samana. Onko päiväjärjestyksessäsi työtä tai askaretta, mistä voit luopua? Voisitkohan lisätä itsellesi rentoutumisaktiiviteetteja? Ehkä voit töissä pyytää vähemmän vuoroja tai vaihtaa ne jonkun toisen työntekijän kanssa sinulle mieluisemmalle ajalle, tai tyytyä vähän alhaisempaan arvosanaan jostakin koulun esseestä sillä ehdolla, että saat ottaa osan työskentelyajastasi oman hyvinvointisi ylläpitämiseen. Muutosten ei tarvitse olla suuria, sillä jo vähän pitempään nukutut yöt ja pikkuisen väljempi aikataulu voi tehdä paljon.

    Yritä antaa tilaa myös terveelliselle ruokavaliolle ja liikunnalle kykyjesi ja jaksamisesi mukaisesti. Tämän toteuttaminen voi olla joillekin suuri elämänmuutos, joten älä pelkää ottaa pieniä askelia uusia tavoitteitasi kohti.

  4. Uskalla pyytää apua.

    Jokaisen elämässä on asioita, joita ei vain voi olla tekemättä, ja joskus nämä asiat voivat täyttää kalenterisi. Siinä tapauksessa (ja kaikissa muissakin tapauksissa), ei ole häpeä pyytää apua.

    Voisiko ystävä tai perheenjäsen johon luotat vahtia lapsia joku viikonloppu? Ehkä joku heistä voi tulla laittamaan ruokaa tai tekemään pari muuta kotihommaa puolestasi, tai auttaa laskuissa ja hakemuksissa? Apu voi olla pientä ja suurta, eikä se koskaan haittaa kysyä. Sinun ei tarvitse tehdä kaikkea yksin.

  5. Uskalla pyytää AMMATTIMAISTA apua.

    Joskus mikään ei vain tunnu auttavan. Joskus liika on liian liikaa. Jos uupumus on kestänyt pitkään, ehkä on aika etsiä ammattimaista apua.

    Apua voi löytää sekä terveydenhuollosta että erilaisilta mielenterveys-ja sosiaalipalveluilta, ja kumpikin voi suositella sinulle sopivia vaihtoehtoja ja muita palveluita. Pitkään jatkunut uupumus, joka ei hellitä minkään aikataulumuutoksen ja levon jälkeenkään, voi olla myös merkki sairaudesta, ja siksi lääkärissä käyminen on suositeltavaa. Pidä mielessä, ettei mikään aika ole liian aikaisin käyttää tarjolla olevia palveluja!

Uupumus ja sen syyt ovat kaikille eri, ja siksi nämä vinkit voivat toimia joillekin, ja toisille heikosti tai ei ollenkaan. Älä siis pelkää miettiä itsellesi parhaita vaihtoehtoja ja pyytää apua ulkopuolisilta. Pidä itsestäsi huoli ja jaksa sen verran kuin pystyt!

(Jos tahdot oppia lisää uupumuksesta ja sen hoidosta, suosittelen tätä englanninkielistä artikkelia aiheesta. Se on aikoinaan opettanut minuakin paljon uupumuksesta ja avartanut näkemystäni siitä, miten voin hoitaa itseäni.)

5 kommenttia artikkeliin ”5 keinoa lievittää uupumusta

  1. Iina

    Todella tärkeä ja varmasti aina ajankohtainen aihe sinulla käsiteltävänä. Erityisesti pidin postauksesi henkilökohtaisesta kirjoitustyylistä. On rohkeaa tuoda julkisesti esille oma uupuminen ja sitä lievittävät seikat. Uskon, että moni voi samaistua kirjoitukseesi ja löytää sitä kautta myös keinoja oman uupumuksen helpottamiseen. Pidin myös siitä, että kehotat lukijaa kuuntelemaan omaa itseänsä ja toimimaan itselle parhaalla mahdollisella tavalla. Meistä kun jokainen tuntee itsensä kuitenkin kaikista parhaiten.

  2. xoxo.

    Olipa mielenkiintoinen ja tärkeä aihe josta kirjoitit! Itsekin olen kokenut uupumusta ja harvoin sitä edes tiedostaa, että on uupunut. Kiva tietää, että juuri nuo keinot ovat toimineet sinulle. Kokeilen ehdottamasti itsekin.

  3. Krista Jurvelin

    Todella tärkeä ja monille ajankohtainen aihe monille. Minusta tuntuu, että etenkin näin syksyisin uupumus on monelle läsnä, ainakin minulle se on. Kesän jälkeen on taas opittava pyörittämään arkea, johon minun tapauksessani kuuluu opinnot, kaksi työtä ja lisäksi urheilu. En myöskään voi jättää kotiaskareita huomioimatta, muuten minulla ei olisi puhtaita vaatteita, astioita joista syödä ja pölyä kertyisi joka nurkkaan. Lyhyesti sanottuna, koen ainakin itse olevani useasti uupunut. Omituista on kuitenkin se, että kun jostain pitäisi luopua “tässä olotilassa” ei se minun tapauksessani ole tyytyminen huonompaan arvosanaan tai vuorojen vaihto vaan valitettavasti uni… siitä voin kyllä karsia mutta kummallisesti en muusta. Puhut postauksessa siitä, kuinka tärkeää lepo ja uni ovat, mutta silti minusta tuntuu, että moni karsiikin juuri näistä kahdesta vaikka olisi kuinka uupunut ja tietää, että tarvitsisi lepoa.

    Postauksesi antoi uusia ideoita ja mitä tärkeämmin, HALUA kokeilla eri tapoja uupumuksen lievittämiseen ja aion todenteolla kokeilla niitä. Toivon, että muut samassa tilanteessa olevat tulevat tekemään samoin.

  4. Elina Lönnqvist

    Käsittelemäsi aihe on mielestäni hyvin ajankohtainen ja kiitos antamistasi vinkeistä uupumuksen selättämisessä. Kiitos myös rohkeudestasi tuoda tekstissä esille myös omakohtaisia kokemuksiasi. Uupumus ja sitä vastaan taisteleminen on valitettavan tuttua. Lupa levätä ja rentoutua tuntuu usein olevan kiven alla. Muille ihmisille on helppo sanoa, että ansaitset lepoa, mutta itselleen sen suominen on todella vaikeaa ajoittain. Omalla kohdallani olen huomannut, että puhuminen muiden kanssa, huolien jakaminen ja uusien sekä tuoreiden näkökulmien saaminen helpottavat huomattavasti oloa. Asioiden jatkuva pyörittely omassa päässä saa asiat usein paisumaan ja lopulta tuntuu, että ulospääsyä ei ole olemassa. Kuinka muuttaa omaa toimintaa niin, että ei ajaisi itseään aina uudestaan ja uudestaan uupumuksen partaalle?

    Avun pyytämien ja sen vastaanottaminen voi olla monelle haastavaa ja tuntua aivan ylitsepääsemättömän vaikealta. Usein ajatellaan, että avun pyytäminen osoittaisi ihmisessä jonkinlaista heikkoutta ja huonommuutta. Itse näen, että ihminen, joka osaa pyytä ja vastaanottaa apua sitä tarvitessaan on rohkea, vahva ja viisas. Kuinka oppia pyytämään apua ajoissa ennen kuin tilanne on jo katastrofaalinen? Kaikkeen ei pysty itse eikä tarvitsekaan pystyä!
    On hienoa, jos ihmiseltä löytyy ystäviä ja sukulaisia, jotka pystyvät auttamaan ja tukemaan haastavissa tilanteissa. Mikäli läheisiltä ei jostakin syystä apua saa voi aina hakea apua ammattilaisilta. Ammattilaisilta avun hakemiseen liittyy valitettavan usein tietynlainen stigma. Varsinkin kun kyseessä on mielenterveyteen liittyvä haaste, voi kynnys avun hakemiseen kasvaa ylitsepääsemättömän suureksi ja pahimmillaan estää kokonaan hakeutumisen avun piiriin. Nykypäivänä on onneksi kehitetty myös lukuisia verkkosivustoja, joista uupunut, masentunut tai muista jaksamiseen ja mielialaan liittyvistä ongelmista kärsivä ihminen voi saada ja hakea apua.
    Mainitsemasi artikkeli oli todella mielenkiintoinen ja informatiivinen paketti uupumuksesta, sen syistä, hoidosta sekä diagnosoinnista. Vahva suositus tälle!

Vastaa