Tiimin fiiliksiä projektista – markkinointi- ja viestintäsuunnitelma B2B asiakkaille

Tiimimme sai tänä syksynä toimeksiannon luoda markkinointi- ja viestintäsuunnitelman yhteistyökumppanillemme OR-Clean Oy:lle. OR-Clean Oy on siivousalan yritys ja aiempi blogipostaus projektiin ja toimeksiantajaan liittyen löytyy tästä linkistä. Nyt kun projekti alkaa olla pian taputeltu, halusin blogikirjoituksessani hieman kerrata kulunutta syksyä ja haastattelin muita tiimiläisiä heidän tunnelmistaan.

Kuvaaja Bruno Cervera palvelusta Pexels

Tiimissämme on yhteensä kuusi opiskelijaa, viisi tänä syksynä opintonsa aloittanutta sekä yksi, jolla on jo useampi projekti takana. Projekti lähti liikkeelle briiffillä, jossa tapasimme toimeksiantajamme ensimmäisen kerran ja kuulimme projektimme tavoitteen. Pakko myöntää, että itse olin ensimmäisenä koulupäivänäni huuli pyöreänä kaikista uusista asioista. Allekirjoittaneen lisäksi muutama muu tiimiläinen koki toimeksiannon aluksi haastavana. Kun kysyin kollegoideni mietteitä, projektipäällikkömme kiteytti asian mielestäni hyvin:

“alkuun tuli hyppy syvään päätyyn, mutta opintojen edetessä on tehtäviin päässyt hyvin kiinni.”

-Julia

Siltä se tosiaan tuntui, mutta koko tiimi on yhtä mieltä siitä, että itse tekemällä ja ennen kaikkea itseään haastamalla oppii parhaiten.

Olemme myös yhtä mieltä siitä, että P2P-oppimismalli on mielenkiintoinen siinä mielessä, että pääsee toteuttamaan oikeita projekteja oikeiden toimeksiantajien kanssa ja saa työelämän kokemusta. Tiimimme on päässyt tekemään projektin aikana monipuolisesti erilaisia asioita. Olemme tehneet muun muassa kilpailija-, nykytila- ja asiakasanalyysit, olemme tutkineet ja ideoineet sosiaalisen median käyttöä markkinoinnissa, pohtineet erilaisia viestintäkanavia ja visuaalisen ilmeen merkitystä sekä luoneet toimeksiantajalle toimenpidesuunnitelmaa.

“Olen huomannut, ettei markkinointi ole ihan läpihuutojuttu, että laitetaanpa kaksi euroa Facebook -mainontaan ja aletaan tekemään tulosta. Markkinointi vaatii perinpohjaisen selvitystyön sekä paljon aikaa ja suunnitelmallisuutta, jotta yritys voi oikeasti hyötyä lopputuloksesta.”

-Anni

Tiimiläiset kokevat, että ovat päässeet myös kehittämään johtamisen taitoja, organisointi- ja ongelmanratkaisukykyä. Allekirjoittanut on myös huomannut, että kirjoitustaidot ovat kehittyneet syksyn aikana. Kirjoitamme projektissa kaksi tietoperustaa, jolla tarkoitetaan sitä, että perehdymme valittuun aiheeseen ja kirjoitamme niistä vähintään 1500 sanan pituiset tekstit, jotka kokoamme yhteen. Kirjoitustaitojen kehittymisen lisäksi, huomaan selvästi että tiedonhakuun liittyvät taidot ovat huomattavasti paremmat kuin opintojen alussa.

“Meille on myös esitetty oikeita yrityksen arjessaan kohtaamia markkinointihaasteita, joita olemme yhdessä saaneet ratkoa.”

-Anni
Kuvaaja fauxels palvelusta Pexels

Tiimimme on ollut alusta asti motivoitunut ja yhteishenki on ollut erittäin hyvä, mikä on ollut varmasti avainasemassa siinä, että projekti on mennyt eteenpäin mukavasti ja tehokkaasti. Projektin etenemisen kannalta rikkaus on myös se, että tiimissä on opiskelijoita eri lähtökohdista sekä erilaisia persoonia. Näin saadaan erilaisia ajatuksia ja näkökulmia ideointiin sekä mahdollisiin haasteisiin.

“Projektitiimin jäsenenä oleminen on auttanut sopeutumaan uuteen kouluun ja kehittänyt yhteishenkeä.”

-Jean

Projektitiimi voi parhaimmassa tapauksessa olla myös turvallinen ympäristö oppia. Meidän tiimimme kohdalla olemme varmasti oppineet toinen toisiltamme. Tiimi voi myös tarjota ns. “vertaistukea” opintojen aikana. Jos jotain asiaa ei osaa tai jokin ei oikein ota sujuakseen, on tukena ryhmä, josta voi pyytää apua.

“Jos johonkin voin luottaa niin siihen, että kaikki tekevät omat tehtävänsä korkealla laadulla, ja lisäksi meillä on sellainen auttamisen kulttuuri tiimin sisällä. Eli jos jokin asia ei suju, niin ymmärrystä ja apua on aina saatavilla.” 

-Jonatan

“On myös kiva huomata, että voi tehtävien lomassa höpötellä niitä näitä tiimijäsenten kanssa.”

-Jenni

Summa summarum, tämän ensimmäisen projektin ja opintojeni alussa en ymmärtänyt juuri mitään markkinoinnista, enkä ymmärtänyt siihen liittyviä käsitteitä. Olin aluksi ihan pihalla ja kaikki tuntui niin kaukaiselta. On ollut kuitenkin mahtavaa huomata tässä syksyn mittaan, miten innostunut on jokaisesta uudesta oppimastaan asiasta ja on kehittynyt ns. “tiedonjano”. Näillä tunnelmilla on hyvä lähteä ansaitulle joululomalle.

Jätä kommentti

Vastaa