Uhka vuosien positiiviselle kehitykselle

Tässä vaiheessa meistä tuntuu ettemme haluaisi enään kuulla mitään korona viruksesta. Virus on voinut aiheuttaa elämäämme paljon hankaluuksia. Liikumistamme rajoitetaan ja ihmisten taloudellinen ahdinko kasvaa. Sosiaaliset tilanteemme ovat tällä hetkellä etäisiä ja kasvojamme peittää maskit. Tämä voi tuntua meistä ärsyttävältä, mutta mitä korona virus tarkoittaa maailman pakolaisille?

YK:n ruokajärjestö arvioi ruoka-avun tarpeessa olevien ihmisten määrän tuplaantuvan korona virus epidemian seurauksena, 135 miljoonasta 265 miljoonaan. Korona viruksen takia taloudellisessa ahdingossa olevat valtiot eivät pysty auttamaan normaalisti ja apurahat pienenevät entisestään. Ennen pandemian alkua humanitaarisen avun kokonaistarpeista oli rahoitettu vain 13%. Tämä luku uhkaa pienentyä entisestään.

kuva: pixabay

Ennen pandemian alkua tilanne oli se että puolet maailman pakolaislapsista ei käynyt koulua. Korona epidemia on iskenyt pahasti pakolaislasten koulunkäyntiin. Pakolaislapset ovat kaksi kertaa todennäköisemmin poissa koulusta jo ihan normaali tilanteessa. Pandemian myötä myös pakolaisperheiden taloudellinen ahdinko on kasvanut ja perheiden lasten on ollut pakko mennä töihin koulunkäynnin sijasta. Erityisen haavoittuvaisessa asemassa ovat tytöt.

kuva: pixabay

Suomessakin jouduttiin keväällä sulkemaan kouluja ja siirtymään etäopetukseen. Suomessakin havahduttiin koulujen sulkemisen negatiivisiin vaikutuksiin ja lapsista nousi julkisessa keskustelussa huoli. Pakolaislapsiin vaikutukset ovat paljon negatiivisemmat. Pakolaislapsi ja etenkin pakolaistyttö jää hyvin todennäköisesti ilman koulutusta etenkin korona viruksen aiheuttaman ahdingon myötä. Etäopiskelu kun ei välttämättä pakolaisleirillä toimi samalla tavalla kuin Suomessa. Pakolaisleireissäkään ei pelätä virusta niin paljon kun nälkää ja köyhyyttä.

Yksi kommentti artikkeliin ”Uhka vuosien positiiviselle kehitykselle

  1. Laura

    Nostit esiin tärkeän aiheen. Tytöt ovat todella vaarassa jäädä koulutuksen ulkopuolelle, jopa ilman koronaakin. Monessa kulttuurissa tyttöjen koulutusta ei arvosteta yhtä paljon kuin perheen poikien.

    Nyt korona-aikana on erityisen tärkeää panostaa lapsiin ja nuoriin. Emme varmasti halua yhtä kokonaista sukupolvea, jossa koronan jättämät jäljet näkyvät vielä vuosikymmenien päästä, kuten meissä 90-luvun “lama-ajan lapsissa” näkyy laman vaikutukset yhä.

    Suomessa on onneksi panostettu (kevään virheistä oppia ottaen) lasten koulunkäyntiin, ja opetus on läsnäopetusta, jotta oppilaat saavat tarvittavan tuen. Kaikilla ei ole kotona samoja lähtökohtia opiskeluun, joten tämä on ensiarvoisen tärkeää yhdenvertaisuuden toteutumisen kannalta.

Vastaa