Työnantajabrändäys – HR:n tulevaisuuden tärkein työkalu?

Projektin toimeksiantaja on Sako Oy, joka on suomalainen aseita ja ammustarvikkeita valmistava yritys. Sako on osa Italialaista Beretta-konsernia ja maailmalla tunnettu sekä luotettu asevalmistaja. Yritys tuottaa todella laadukkaita tuotteita käyttäjille, joille kelpaa vain paras mahdollinen. Projektissa keskitymme toimeksiantajan työnantajamielikuvan ja työntekijäsaatavuuden kehittämiseen. Sosiaalisen median käyttö ja merkitys rekrytointiprosessissa kasvavat hurjaa vauhtia, ja jokainen suurempi yritys pitää katseensa tulevaisuudessa. Onhan näin perustavan laatuisissa muutoksissa pysyttävä mukana, koska tehokkaiden toimintatapojen hiominen vie paljon aikaa.

Olemme tehokas kolmen opiskelijan projektitiimi. Tiimissämme on opintojensa eri vaiheissa olevia opiskelijoita; sihteerimme Anni on juuri tänä syksynä opinnot aloittanut, projektipäällikkömme Wilma on hyvän tovin jo ehtinyt opiskelemaan, ja tämän blogitekstin kirjoittanut viestintävastaava Reetu on jo opintojensa loppusuoralla. Koemme saaneemme todella paljon tehtyä tässä lyhyessä ajassa. Projekti on siis edennyt vauhdilla ja olemme olleet tyytyväisiä tuotoksiimme. 

Pieni ryhmä on luonut omat haasteensa, mutta ollut myös suuri voimavara projektin aikana. Kolmella tekijällä on täytynyt miettiä paljon sitä mihin aikamme ja jaksamisemme riittää, jotta emme haukkaisi liian isoa palaa purtavaksi. Toisaalta taas aikatauluttaminen ja työtehtävien jakaminen on ollut todella helppoa, ja olemme löytäneet yhteisymmärryksen aina vaivattomasti. Toimeksianto oli avoin ja laaja, joka antoi meille mainion pohjan kehittää omia ideoita, jolloin työkin tuntuu motivoivalta. Alkuun emme oikein tienneet mistä suunnalta projektia pitäisi lähestyä, mutta projektin edetessä se on viikko viikolta muuttunut selvemmäksi. 

Koko ryhmän mielestä projekti on ollut äärimmäisen mielenkiintoinen ja käytännönläheinen, HR-osaaminen on kasvanut kaikilla runsaasti. Koemme saaneemme projektista arvokasta tietotaitoa tulevaisuuden haasteita varten jo nyt. Projekti on hieno tilaisuus oppia työnantajabrändäyksestä, joka tulee olemaan todella tärkeä työkalu työelämässä suomalaisen työvoiman ikääntyessä. Perinteinen asetelma, jossa työnantajat päättävät kenet he haluavat ottaa töihin on tekemässä täyskäännöstä. Jo nykyään työntekijä on monesti se, joka valitsee työnantajansa.  

Vaikka projektin loppu jo häämöttääkin, on silti vielä runsaasti tehtävää jäljellä. Uskon tiimimme tarttuvan työhön yhtä tarmokkaasti kuin tähänkin asti. 

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi