Projektiblogit

Sisäisen työnantajakuvan kehittäminen sekä jatkuvan oppimisen korostaminen Eckerö Line Oy:ssä

Miten Eckerö Line Oy:n tulisi kehittää omaa sisäistä työnantajakuvaa, jotta se olisi “Itämeren paras työpaikka”? Millaisia konkreettisia kehittämistoimenpiteitä Eckerö Linen tulisi toteuttaa, jotta lupaus toteutuisi käytännössä? Entä miten Eckerö Line voisi tuoda ilmi jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämisen tärkeyden työntekijöilleen? Laurean liiketalouden projektiryhmä otti tämän haasteen vastaan osana sisäisen työnantajakuvan kehittämisprojektia. Projekti toteutettiin syksyn 2025 […]

Sisäisen työnantajakuvan kehittäminen sekä jatkuvan oppimisen korostaminen Eckerö Line Oy:ssä Read More »

Kilpailija-analyysin kautta kohti vahvempaa digitaalista ja vastuullista toimintaa

Syksyllä 2025 toteutimme opiskelijatiiminä monivaiheisen projektin, jonka tavoitteena oli tarkastella ravintolakeittiölaitteiden valmistajien digitaalista kompetenssia ja vastuullisuusviestintää. Projekti toteutettiin Laurean P2P-mallin mukaisesti yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.  Mielenkiintoista projektissa oli se, että alussa analysoimme seitsemää alan yritystä tietämättä vielä, kuka niistä oli lopullinen toimeksiantaja. Tämä varmisti, että tehtävä oli täysin puolueeton ja mahdollisti aidon kilpailija-analyysin ilman ennakko-odotuksia.  Kuva: Pixabay  Analyysin toteutus  Ensimmäisessä vaiheessa arvioimme

Kilpailija-analyysin kautta kohti vahvempaa digitaalista ja vastuullista toimintaa Read More »

Projekti, joka sukeltaa mediatuotantoon

Syksyn aikana toteuttamamme P2P-opiskelijaprojekti on osa Euroopan unionin osarahoittamaa, Laurea-ammattikorkeakoulun ja YES ry:n yhteistyössä toteutettavaa TOTTE-hanketta. (Täsmäosaamisella työelämään ja työelämässä eteenpäin) Hankkeen tarkoituksena on kehittää työtehtävissä tarvittavien ydinosaamistarpeiden tunnistamista sekä kehittää työntekijän tai potentiaalisen työntekijän osaamisen tunnistamista ja näkyväksi tekemistä. Projektimme tavoitteena on ollut toteuttaa hankkeen tavoitteita ja saada näkyvyyttä hankkeelle minidokumenteilla. Haastava alku Ohjeistus

Projekti, joka sukeltaa mediatuotantoon Read More »

Vastuullisuusviestinnän vaikutus yrityksen brändiin – mikä houkuttelee asiakkaita ja ajatuksia menevästä projektista

Tämän kuluvan syksyn 2025 aikana olemme päässeet tekemään asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projektin meidän seitsemän hengen projektiryhmässämme. Meidän asiakasyrityksemme oli Hoivatilat Oyj, joka on kiinteistöjen vuokraaja ja samalla hyvinvoinnin edistäjä. He toivoivat meiltä vastuullisuusviestintäsuunnitelman heille käytettäväksi, minkä kautta pääsimme tutustumaan vastuullisuuden käsitteeseen tarkemmin.   Projektin aikana teimme paljon tiedonhankintaa, analyyseja ja tutustumista, jonka jälkeen saimme rakennettua paloittain sellaisen suunnitelman, josta asiakas hyötyisi. Huomasimme myös, kuinka paljon

Vastuullisuusviestinnän vaikutus yrityksen brändiin – mikä houkuttelee asiakkaita ja ajatuksia menevästä projektista Read More »

Kuinka autoimme jalkauttamaan viherpesudirektiivin yrityksen markkinointiin osana markkinointiosaamisen projektia

Vastuullisuus ei ole enää vain trendi, se on velvollisuus. Yritysten on pystyttävä näyttämään, että heidän viestintänsä kestää päivänvalon ja markkinointi perustuu faktoihin, ei mielikuviin. Saimme ammattikeittiöratkaisuja tarjoavalta Dieta Oy:ltä projektiksemme selvittää miten viherpesudirektiivi saadaan jalkautettua yritykseen. Projektissa tutustuimme EU:n viherpesudirektiiviehdotukseen ja selvitimme, mitä se tarkoittaa käytännössä yrityksen markkinoinnille. Tavoitteenamme oli tehdä direktiivin sisällöstä selkeää ja

Kuinka autoimme jalkauttamaan viherpesudirektiivin yrityksen markkinointiin osana markkinointiosaamisen projektia Read More »

Loppu viherpesulle – aidon vastuullisuusviestinnän jäljillä asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projektissa

Vastuullisuus on tänä päivänä oleellinen osa yritysten liiketoimintaa ja viestintää. Yrityksiltä odotetaan entistä läpinäkyvämmin konkreettisia ympäristöystävällisiä ratkaisuja, sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja hyvää hallintotapaa. Vastuullisuus ei olekaan enää vapaaehtoinen valinta, vaan pikemminkin edellytys kestävälle toiminnalle koko yhteiskunnan näkökulmasta. Vastuullisuusviestintäsuunnitelman johdattamana askeleen edellä Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projektimme tavoitteena oli ideoida ja laatia asiakkaalle vastuullisuusviestintäsuunnitelma. Sen pohjalta asiakas voi

Loppu viherpesulle – aidon vastuullisuusviestinnän jäljillä asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projektissa Read More »

Yhteistyöllä kierrätys helpommaksi: Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy

Syksyllä 2025 Laureassa toteutettiin oppimisprojekti, jossa P2P-toimintamallin mukaisesti opiskelijat työskentelivät yhdessä käytännön työelämäprojektin parissa. Projektiryhmäämme kuului viisi liiketalouden opiskelijaa. P2P-projektityöskentelyn aikana liiketalouden opiskelijaryhmämme on suunnitellut toimintamallin, jossa muuttopalveluyritys toimisi Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen yhteistyökumppanina. Yhteistyökumppanina toimi Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy, ja projektin tavoitteena oli kehittää uusi palvelumalli, joka helpottaa asiakkaiden mahdollisuuksia kierrättää tavaroita helposti ja vaivattomasti. Samalla haluttiin

Yhteistyöllä kierrätys helpommaksi: Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy Read More »

Kilpailija-analyysin tuottaminen hyvän yhteishengen avulla

Aloitimme syyskuussa ensimmäisen projektimme Laureassa. Alkuun kaikki tuntui hieman sekavalta, mutta vähitellen tehtävä kerrallaan palaset alkoivat loksahdella paikoilleen. Yhteistyökumppaniksi saimme Laurean kanssa jo pitkään yhteistyötä tehneen tilitoimisto Rantalaisen, joka toivoi meiltä kartoitusta työnantajakuvaansa liittyen. Projektityön arkea ja yhteistyötä Tehtäväksemme tuli analysoida ja verrata Rantalaisen ja kilpailijoiden työnantajakuvia keskenään. Lähdimme toteuttamaan projektia kahdeksan hengen ryhmässä. Toimimme

Kilpailija-analyysin tuottaminen hyvän yhteishengen avulla Read More »

Trendikästä terveyttä vai tieteellistä totuutta? Ajatuksia funktionaalisista elintarvikkeista digimarkkinoinnin ajassa

Viime vuosina funktionaaliset elintarvikkeet ovat nousseet voimakkaasti esiin kuluttajien ostoskorissa. Tuotteiden nimet kuulostavat melkein tieteiskirjallisuudelta: tryptofaani, probiootit, adaptogeenit.. mutta hei, ei kannata häkeltyä. Kyse on funtionaalisesta ruoasta, joka ei pelkästään täytä vatsaa vaan myös edistää terveyttä. Funktionaaliset elintarvikkeet eli tuotteet jotka lupaavat parantaa aivotoimintaa, tukea suoliston hyvinvointia tai edistää keskittymistä ovat yhä näkyvämpi osa arjen

Trendikästä terveyttä vai tieteellistä totuutta? Ajatuksia funktionaalisista elintarvikkeista digimarkkinoinnin ajassa Read More »

Projektina Asiakastyytyväisyyden kehittäminen kiinteistöpalveluyritykselle, SKIPA kiinteistöpalvelut Oy

Tapasimme ensimmäisen kerran tammikuussa Hyvinkään Laurean kampuksella. Projektitiimiimme kuuluu viisi henkilöä ja jokaisella meistä on oma vastuualueensa projektissa. Ensimmäisen tapaamisen jälkeen jatkoimme projektia etänä, sillä teemme projektia etätyöprojektina. Meitä on projektissa mukana projektipäällikkö, varaprojektipäällikkö, sihteeri, hyvinvointivastaava sekä minä toimin viestintävastaavana. Oli mukavaa tavata ja tutustua hieman kasvotusten, ennen kuin jatkoimme työskentelyä etänä.   Projektin taustaa ja

Projektina Asiakastyytyväisyyden kehittäminen kiinteistöpalveluyritykselle, SKIPA kiinteistöpalvelut Oy Read More »