Kauniita unia

Päiväunet – Mitä ne tarkoittavat lapsen kehitykselle?

Lasten päiväunet herättävät meissä aikuisissa, niin vanhemmissa kuin kasvattajissakin tunteita.

Saako lapsi nukkua päiväunet? Saako lapsi nukkua kunnon päiväunet, vai pienet torkut? Pidetäänkö lapsi hereillä vaikka lasta väsyttäisi?

Jokainen lapsi on erilainen nukkumistapoineen ja rytmineen. Olemmehan me aikuisetkin erilaisia, toiset iltavirkkuja ja toiset aamuvirkkuja. Toinen kaipaa 9h unet ja toinen selviää 6h nukkumisella.

Usein lasten kanssa toistuvat uniongelmat toistavat samaa kaavaa. Lasta ei saa illalla kotona nukkumaan ajoissa, jolloin koko perheen rytmi sekoittuu. Vanhemmat saattavat tällöin toivoa, että lapset eivät saa nukkua päivällä vaikka ovat väsyneitä, vaan lapsia pitää herätellä kesken päiväunien juuri päästyään uneen. Myös unen rakenne on erilainen kuin aikuisella. Pienen lapsen yksi unijakso kestää alle tunnin (n. 45min.), ja suurin osa pienen lapsen unesta on REM-unta eli vilkeunta, jonka aikana aivotoiminta on hyvin vilkasta. Unen aikana aivot käsittelevät ja tallentavat karttuneita uusia taitoja ja kokemuksia. (Partinen & Tahkokallio)

Yleissuositus on, että alle kouluikäinen lapsi nukkuisi n.12 tuntia vrk (7-12-v lapsi tarvitsee vielä unta 10-12h/vrk). Lasten unentarve on kuitenkin aina yksilöllistä. Tutkimuksen mukaan, oikein ajoitetut, ennen klo. 15 nukutut päiväunet eivät siirrä lasten yöunen tuloa, koska seuraaviin uniin on aikaa yli viisi tuntia. Useasti nukahtamisvaikeuksissa on kysymys yliväsyneen lapsen univaikeuksista, jotka ilmenevät nukahtamisvaikeutena, joka on sama asia kuin univelka. (Partinen & Tahkokallio)

Jos lapsi nukahtaa vaivattomasti itse, kyllä hän tarvitsee päiväunensa, kertoo lastenneurologian erikoislääkäri Outi Saarenpää-Heikkilä Kaksplus lehdessä. Lasta on vaikea pitää hereilläkään koko päivää, jos hän on uninen.

Monet 3 -6-v. jättävät päiväunensa helposti pois, jos aikuiset eivät sitä erikseen pidä yllä. Usein lapsen päiväunirytmi voidaan rakentaa uudestaan esim. lapsen aloittaessa päiväkodissa. Nämä ovat lapsikohtaisia asioita, joista keskustellaan aina perheen kanssa lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa. Kasvatuskumppaneina vanhempien ja päivähoidon henkilökunnan välillä löytyy varmasti ratkaisu, joka sopii lapselle. Päiväkodissa ei ole pakko kenenkään nukkua päiväunia, mutta siitä huolimatta kaikki lapset lepäävät. Kaiken päivän hälinän ja touhun keskellä, lapsi tarvitsee lepohetken, jossa kuunnellaan esimerkiksi satuja tai rauhoittavaa musiikkia. Tutkimusten mukaan kaikki lapset hyötyvät näistä lepohetkistä. Lapsen jättäessä päiväunet pois on odotettavissa siirtymävaihe, jolloin päiväunille nukahtaminen on vaikeaa, mutta silti lapsi vaikuttaa iltapäivisin väsyneeltä. (Partinen & Tahkokallio)

Miksi nukkuminen on lapselle tärkeää?

  • Unella on monia tehtäviä. Pienellä lapsella uni on kuitenkin erityisen tärkeää aivojen rakentumiselle sekä oppimiselle.
  • Nukkuminen vaikuttaa suoraan aivojen toimintaan; Uni tekee mahdolliseksi uuden oppimisen ja opitun muistiin palauttamisen eli LAPSI OPPII NUKKUESSAAN!
  • Nukkuminen vaikuttaa lapsen kasvuun; Unen aikana erittyy kasvuun tarvittavaa hormonia.
  • Nukkuminen vaikuttaa suoraan lapsen tunne-elämään; Unessa lapsi käsittelee vaikeita asioita esim. pelkoja ja juuri opittuja taitoja.
  • Nukkuminen vahvistaa lapsen vastustuskykyä ja sairauksista toipumista.
  • Hyvä uni myös edistää lapsen luovuutta, vaikuttaa lapsen keskittymiskykyyn ja mielialaan.
  • Hyvin nukkunut lapsi on pirteä ja jaksaa leikkiä ja osallistua koulutyöhön/päiväkodin arkeen.
  • Uni vaikuttaa lapsen sosiaaliseen elämään ja itsetuntoon.

(Partinen & Tahkokallio)

Vanhempana ja kasvattajana voin suositella lapsen unen tukemiseksi monia asioita. Mikäli lapsesi on päiväkodissa, kannattaa keskustella oman ryhmän kasvattajien kanssa univaikeuksista. Heidän kanssaan on hyvä ottaa puheeksi miten lapsella sujuu päivän aikana leikit? Onko lapsi päiväkodissa väsynyt vai tuntuuko lapsi käyvän ”ylikierroksilla”?

Päiväkodissa lapsella on päiväunilla oma paikka, joka on katsottu lapselle parhaimmaksi. Päiväunilla/päivälevolla on aina vähintään yksi aikuinen paikalla ja silittelemässä ja peittelemässä lapset. Lapsen omassa ryhmässä voi olla tapana lukea satuja tai kuunnella rauhallista musiikkia. Päiväkodeissa on erilaisia tapoja ja rytmejä, tämä selviää keskustelemalla kasvattajien kanssa.

Piirtäminen tai pelaaminen eivät ole lepoa!

Lapsi tarvitsee pienen lepohetken päiväänsä. Aina se ei tarkoita monen tunnin unia, vaan lapsi voi levätä sängyssä/patjalla hetken aikaa. Minkä jälkeen hän voi siirtyä rauhalliseen toimintaan, kunnes muut lapset heräävät.

On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikki lasten nukahtamisvaikeudet iltaisin eivät johdu päiväunista. Lapsen poikkeava päiväaikainen väsymys tulee aina selvittää, ja sensyitä voi olla lukuisia. On hyvä pohtia yhdessä päiväkodin henkilökunnan ja neuvolan terveydenhoitajan kanssa voiko kyseessä olla jokin unihäiriö, univaje tai joku muu syy? (stressi, kiusaaminen, masennus, ahdistus, pelot, adhd). Hyvä vuorovaikutus päivähoidon henkilökunnan kanssa on aina hyvä lähtökohta asioiden selvittämiseksi. (neuvokasperhe)

Mitä sitten vanhempana voi tehdä nukkumisen helpottamiseksi?

  • Rauhoita iltahetket turhalta kiireeltä. Kiireisenä lapsi käy vielä ”ylikierroksilla”, eikä malta rauhoittua sänkyynsä.
  • Rutiinit valmistavat uneen ja tuovat lapselle turvallisuutta, Samoin kuin lapsen oma turvallinen unilelu. Joka ilta toistuvat rutiinit ja tavat ovat lapselle tuttuja ja hän osaa ennakoida seuraavan vaiheen.
  • Pidä makuuhuoneen ilma raikkaana. Voit tuulettaa huonetta ennen nukkumaan menoa.
  • Jutelkaa lapsen kanssa päivän asiat ennen sänkyyn menoa, etteivät ne vaivaa mieltä sängyssä. Varsinkin isommat lapset osaavat jo itse kertoa päivän tapahtumista. Pienemmille aikuinen voi sanoittaa päivän tapahtumia.
  • Vältä illalla jännittäviä satuja ja videoita, jotta nämä eivät jää mieleen pyörimään. Tuttu iltasatu rauhoittaa pientä mieltä.
  • Pyri säilyttämään arjen rytmi myös viikonloppuna. Näin unirytmi ei pääse menemään lapsella sekaisin.
  • Lapsen tulisi nukahtaa omaan sänkyynsä, mikäli hän nukkuu siellä yönsä. Lapsen tulisi nukahtaa siihen missä hän myös herää. Näin lapsi ei unesta havahduttuaan pelästy missä hän on.
  • Useimmat lapset eivät pidä nukkumaan menemisestä. Isomman lapsen kanssa voit jo jutella sen tärkeydestä.
  • Vanhempana voit muistuttaa itseäsi lapsen unen tärkeydestä

Mikäli kaipaat lapsen univaikeuksiin enemmän neuvoa ja tietoa, voit olla asiasta yhteydessä myös neuvolaan ja lapsesi varhaiskasvatuspaikkaan.

Myös Mll sekä neuvokasperhe antaa vanhemmille hyviä vinkkejä lapsen nukkumiseen.

https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/lapsen-uni/

https://neuvokasperhe.fi/tietoa-lapsen-unesta/

https://peda.net/alavus/varhaiskasvatus/pt/lepohetki/pml

https://aivosaatio.fi/lapsen-kehittyvat-aivot-tarvitsevat-paljon-unta/

1 ajatus aiheesta “Kauniita unia”

  1. Hei!
    Olet valinnut tärkeän ja aina ajankohtaisen aiheen. Tunnistan kaikki mainitsemasi tilanteet ja olen samaa mieltä siitä, että lapsen unirytmiin liittyy paljon eri tekijöitä eikä voi yksiselitteisesti todeta, että lapsi ei enää tarvitse päiväunia. Kuten kirjoitit on yhteistyö vanhempien kanssa äärimmäisen tärkeää ja välttämätöntä lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta. Mitä paremmin pystymme puolin ja toisin avaamaan ja perustelemaan tekemiämme valintoja, sitä syvällisemmän kuvan saamme lapsesta niin kotona kuin päiväkodissakin. Olen työssäni lastentarhanopettajana usein huomannut, että vaikka vanhemmat teoriassa ymmärtävät ilta-rutiinien tärkeyden ei niitä kuitenkaan toteuteta riittävän usein ja johdonmukaisesti jotta ruutiinin määritelmä täyttyisi. Uskon kuitenkin, että mitä enemmän vanhemmille annetaan selkeää, ymmärrettävää tietoa lasten kehityksestä ja siihen liittyvistä tekijöistä ja heitä tuetaan arjen haasteissa sitä helpompi heidän on pitää kiinni ruutiineistakin.

Kommentoi