Taide, muutakin kuin viihdettä

Viime vuonna maailman terveysjärjestön WHO:n tekemän raportin mukaan taide tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja erilaisiin terveyshaasteisiin. Raportti on laaja ja siinä käydään läpi erilaisten taiteenalojen hyötyjä eri ikäryhmissä. Raportissa käy ilmi, että taiteella on monenlaista merkitystä lapsen kehitykselle sen eri vaiheissa. Esimerkiksi laulaminen voi vahvistaa vauvan ja vanhemman välistä suhdetta.
Mikäli kiinnostuksesi heräsi asiaa koskien, laitan linkin WHO:n raporttiin heti blogitekstin jälkeen. Huomioi, että raportti on englanniksi.

Etenkin tällaisina aikoina, jolloin taidekenttä on miltei täysin kiinni ja teatterit ovat sulkeneet ovensa, haluaisin nostaa esiin taiteen merkitystä ja tärkeyttä, ei pelkästään viihteellisenä arvona, vaan myös kuinka tärkeää se on ihmisten sosiaalisuuden ja terveyden kannalta.

WHO:n raportissa kerrotaan, kuinka taide auttaa mielensairauksista kärsiviä pärjäämään arjessaan, parantamaan neurologista sairausta kärsivien tasapainoa ja vähentämään koulukiusaamista ja syrjintää. Taide tukee ihmisiä ja heidän eloaan, eikä sitä pidä unohtaa.

Siksi haluankin jakaa kanssasi hyvin helposti toteutettavan liikeharjoituksen askel askeleelta, jota voit tehdä missä vain, milloin vain.

Kuva: Pixabay.com


Aloita menemällä makaamaan selin lattialle ja ojenna jalkasi sekä kätesi mahdollisimman suoriksi. Avaa kätesi ja jalkasi lantion levyiseen asentoon, jalat osoittavat alaspäin ja kädet ylös, kaikki raajat kuitenkin koskevat lattiaan. Venytä vielä jalkoja ja käsiä mahdollisimman kauas toisistaan ja päästä sitten ne rennosti makaamaan lattialle.

Seuraavaksi siirrä huomiosi kantapäihisi. Rauhallisesti ala siirtämään painoasi kantapäilläsi edestakaisin (ylhäältä alas) niin, että kehosi alkaa keinumaan edestakaisin varpaiden ja päälaen välillä. Voit sulkea silmäsi ja hengitellä rauhallisesti. Yritä tuntea, kuinka liike virtaa kehoasi pitkin

Jos haluat, voit yrittää tätä ns. kantakeinuntaa vain toisella jalalla. Jos kokeilet, kumpaan käteesi keinunta leviää: saman puoleiseen kuin keinuva jalka vai vastakkaiseen?

Tämä on harjoite, jonka voi toteutta missä vain ja toimii sekä rentouttavana/meditatiivisena, kehoa lämmittävänä sekä aisteja herättävänä lämmittelynä. Voit tehdä tämän harjoitteen kiireisen päiväsi aikana milloin vain, joko päivän aloituksena tai viimeisenä asiana.
Perheen pienimmät pitäisivät myös paljon hauskaa kantakeinunnan kanssa, ehkä voit opettaa tämän seuraavaksi heille!

Linkki WHO:n raporttiin: https://www.euro.who.int/en/publications/abstracts/what-is-the-evidence-on-the-role-of-the-arts-in-improving-health-and-well-being-a-scoping-review-2019

Blogin kirjoittaja on ammatti tanssija sekä tanssipedagogi, joka laajentaa osaamistaan sosionomiopinnoilla.

Yksi kommentti artikkeliin ”Taide, muutakin kuin viihdettä

  1. Johanna Nyman

    Olipas kivan kepeä julkaisu! Kivaa vaihtelua näiden melko raskaiden aiheiden keskellä. Luovat menetelmät ovat mielestäni helppoja soveltaa yksilön tarpeiden mukaan sekä kokeilla jotain uutta ja innostavaa. Parhaassa tapauksessa luovat kohtaamismenetelmät tuovat esiin uusia tapoja lähestyä ja käsitellä haastavia aiheita meidän jokaisen elämässä. Taide ja erilaiset taideharrastukset tuovat ihmisiä yhteen ja kuten kirjoitit tekstissäsi, taide on muutakin kuin viihdearvo. Ehkä tunnetuin taiteen muoto on musiikki, niinkuin mainitsit. Siihen liittyy luonnollisesti myös kehon liikehdintä ja tanssi.

    Itse osallistuin syksyllä musiikin pedagogiset mahdollisuudet -kursille ja opin, kuinka hyvin yksinkertaisilla ja pienillä asioilla musiikki ja rytmiikka meitä yhdistää. Luovat menetelmät ovat mielestäni erinomainen esimerkki siitä, kuinka se voi yhdistää meitä jokaista ja kuinka meillä kaikilla on työkaluja ilmaista itseämme taiteen ja luovuuden keinoin – jotkut vain tarvitsevat enemmän rohkaisua ja ohjausta tunnistaakseen omat vahvuudet.

    Tekstin liikeharjoitus on myös helppo toteuttaa ja kuulostaa rentouttavalta 🙂

Vastaa