Tiedosta omat voimavarasi

Kuva: Pixabay

Voimavarat antavat meille tukea ja voimaa ja helpottavat arjessa selviytymistä. Voimavarakeskeisessä elämisessä keskitytään omiin vahvuuksiin ja mielenkiinnon kohteisiin ja elämää suunnitellaan näiden vahvuuksien varaan. Omien voimavarojen tunnistaminen on tärkeää, jotta niitä voi vahvistaa ja hyödyntää.  Ne tunnistaa siitä, että ne tuottavat itselle mielihyvää.

Voimavarat tekevät elämästä mielekästä ja auttavat meitä kohtaamaan elämän haasteita. Meidän on tärkeää tiedostaa ja panostaa asioihin, jotka tuottavat pitkäkestoista mielihyvää ja joissa olemme luontaisesti hyviä. Ihminen kehittyy enemmän panostamalla olemassa oleviin vahvuuksiinsa, kuin kehittämällä heikkouksiaan.

Mitä voimavarakeskeinen elämä siis tarkoittaa? Lyhyesti se on omien vahvuuksien ja mielihyvää tuottavien asioiden tunnistamista sekä niiden kautta elämistä.

Jotta voimavaroja on mahdollista hyödyntää, ne täytyy ensin tunnistaa. Voimavarat sekä mahdollisuus hyödyntää niitä voivat vaihdella elämäntilanteen mukaan ja pohtiessa voimavarojaan voi miettiä, mitkä niistä tuovat lisää energiaa ja mitkä taas vievät energiaa. Voimavaroja on paljon erilaisia, joten tässä on yksi tapa jaotella niitä esimerkeillä:

Fysiologiset voimavarat

  • toiminta ja tekeminen
    • liikunta, lepo
  • työ

Luovat voimavarat

  • taide, musiikki
  • mielikuvitus, unelmat
  • luonto
  • huumori

Sosiaaliset voimavarat

  • ihmissuhteet
    • perhe, ystävät
  • vertaistuki, ammattiauttajat
  • lemmikit

Emotionaaliset voimavarat

  • tunteet ja niiden ilmaisu
  • ajatukset, anteeksianto

Henkiset voimavarat

  • arvot ja elämänasenne
  • uskomukset, elämänkatsomus

Kognitiiviset voimavarat

  • tiedot ja taidot, oppiminen, ymmärtäminen
  • tavoitteet ja suunnitelmat
  • kyvyt ja valmiudet
  • ratkaisukeinot

Olemassa on monia erilaisia työkaluja voimavarojen tunnistamiseen, mutta yksi varmaan monille tuttu työkalu on käsitekartta eli mind map. Jos haluat tehdä itsellesi mind mapin voimavaroistasi, voit ensimmäiseksi lisätä otsikkoon pallon jokaista yllä mainittua voimavaraa kohden. Sen jälkeen voit yrittää pohtia jokaisen alle asioita, jotka ovat juuri tällä hetkellä toimivia voimavaroja. Tässä on muutamia kysymyksiä, jotka voivat auttaa voimavarojen pohdinnassa.

  • Missä olet hyvä ja mitkä ovat vahvuuksiasi?
  • Millaisia tavoitteita sinulla on? 
  • Mihin uskot?
  • Mistä unelmoit?
  • Millaisista asioista ja tekemisistä nautit?
  • Mihin asioihin pystyt vaikuttamaan ja mihin et?
Esimerkki voimavarojen mind mapista

– Nauristo

4 kommenttia artikkeliin ”Tiedosta omat voimavarasi

  1. Sirius

    Kiitos Nauristo postauksestasi,

    aihe on sellainen, jota meidän jokaisen olisi hyvä pohtia ja työstää. Omien voimavarojen tunnistaminen ja tiedostaminen tukee niin arkea, kuin kannattelee elämässä eteen tulleiden haasteiden kohdalla. Etenkin nyt korona-aikana tuntuu, että monien katseet ovatkin kääntyneet sisäänpäin ja itsestä etsitään uusia näkökulmia ja syvyyttä, jonka eteen ei ole ollut syystä toi toisesta aikaa pysähtyä viime aikoina.

    Nykyisin puhutaan paljon omannäköisen elämän elämisestä ja oman potentiaalin toteutumisesta. Postauksessasi esittelemä voimavarojen mind map-käsitekartta on ehkä simppeli ja kaikkien tiedossa oleva perustyökalu, mutta eipä ainakaan itselleni olisi tullut tässä yhteydessä se heti mieleen. Nyt kun esittelit sen, tuntuu, että tämä on hyvin konkreettinen lähestymistapa siirtää katse omiin voimavaroihin ja mielenkiinnon kohteisiin. Asioihin, jotka tukevat hyvinvointia elämän eri käännekohdissa ja auttavat myös hahmottamaan esimerkiksi omia unelmia ja tulevaisuuden suuntaa.

    Kiitos siis vielä tämän työkalun esiin nostamisesta, tämä menee kokeiluun!

    -Sirius

  2. Julia Fransas

    Kiva postaus ja uusi aihe, jota en ole tullut aiemmin ajatelleeksi.
    Olen aiemmin keskittynyt vain omiin heikkouksiini ja pyrkinyt vahvistamaan niitä, jotta olisin tasapainoisempi. Tämä näkökulma antaa minulle uusia ajatuksia siihen, miten voin lähteä kehittämään itseäni ja ammatti minääni, keskittymällä vahvuuksiini.

    On ihanaa tuntea itsensä onnistuneeksi jossain asiassa. Tekstisi luettuani, tajusin ettei onnistuneeseen suoritukseen tarvita uuden oppimista ja uuden asian täydellistä osaamista. Aion ehdottomasti käyttää voimavarakeskeistä tapaa myös asiakastilanteissa, varsinkin silloin kun asiakkaan voi olla hankala löytää elämästään positiivisia hetkiä.

    Oli hyvä, kun avasit esimerkit voimavarojen jaottelusta ja kerroit, millaisiin luokkiin niitä voi jaotella. Mind map antaa hyvän konkreettisen meneelmän, jota voi käyttää niin omassa elämässään, kuin asiakkaiden kanssa työelämässä.
    Kiitos postauksestasi!

  3. Yzma

    Hyvä ja ajankohtainen postaus, joka muistuttaa keskittymään niihin hyviin asioihin itsessään!

    Nyt korona -aikana ainakin oma elämäni on muuttunut hyvin paljon. Välillä tuntuu että kaikki voimavarat ovat kateissa, kun päivät menee vaan kotona möllöttäessä. Toisaalta taas on löytänyt myös uusia hyviä puolia itsessään, kuten sen, että hei mä pärjäänkin ihan itsekseni välillä eikä tarvii olla kokoajan touhottamassa ympäri kyliä kavereiden kanssa.

    Täytyy tehdä itse toi mind map -harjoitus nyt ja uudestaan aina silloin tällöin (jos oliskin tullut uusia voimavaroja elämään) sekä muistaa tämä harjoitus myös tulevaisuuden työssä 🙂 – Yzma

  4. Anna Nieminen

    Hyvä näkökulma voimavarojen käyttöön! Usein keskitytään heikkouksiin kuten Julia Franzazkin mainitsi. Keskittymällä omiin vahvuuksiin voi vahingossa päästä yli myös omista heikkouksistaan. Otan ehdottomasti käyttöön tuon mindmapin. Opiskelun ja perhearjen keskellä helposti sortuu ajattelemaan negatiivisia asioita, tekemättömiä tehtäviä. Olemassa olevien voimavarojen kehittämisellä saa varmasti uutta energiaa sekä saa suunnattua ajatukset positiivisempiin asioihin!

Vastaa