Vaikeuksien kautta voittoon! – Vaikuttavaa rekrytointiviestintää somessa -projekti

Lähdimme projektitiimimme kanssa toteuttamaan rekrytointiviestinnän projektia kuntayhtymä Etevalle. Eteva on vammaisalan osaamiskeskus, jossa tehdään töitä erityistä tukea tarvitsevien ihmisten parissa. (Etevan verkkosivut.) Tavoitteenamme oli tuottaa materiaalia, jota Eteva voi jakaa omilla sosiaalisen median kanavillaan. Koska saimme tietää Etevan toiminnan loppuvan, materiaalin piti sopia myös tulevaisuudessa hyvinvointialueiden käyttöön sopivaksi.  

Tässä meillä olikin alkuun hankaluuksia. Etevan toiminnan loppuminen ja tiimiläisille kokonaan vieras ala mietityttivät. Mistä edes lähteä liikkeelle? Alkukankeuksien jälkeen saimme selkeytettyä suunnitelmaamme. Aloimme etsiä muiden sote-alan toimijoiden materiaalia ja rekrytointi-ilmoituksia. Keräsimme yhteen mielipiteitämme siitä, että mitä ajatuksia jo olemassa oleva sisältö meissä herättää. 

Kun olimme kartoittaneet kilpailijoiden julkaisemaa materiaalia, oli helppo lähteä miettimään, että minkälaista materiaalia alustoilta puuttuu. Mikä olisi sellainen tekijä, jonka avulla erottuisimme kilpailijoista? Tähän kysymykseen ei ollutkaan niin helppo keksiä vastausta. Vaikka ala olikin kaikille tiimin jäsenillemme täysin tuntematon, uskoimme, että pystymme kääntämään sen tiimimme vahvuudeksi. Meillä on täysin uusi näkökulma siihen, miten rekrytointimainontaa voisi tälle alalle tehdä.  

Vaikka ala olikin kaikille tiimin jäsenillemme täysin tuntematon, uskoimme, että pystymme kääntämään sen tiimimme vahvuudeksi.

Saimme mahdollisuuden käydä vierailemassa muutamassa Etevan yksikössä Espoossa. Tarkoituksena oli tätä kautta tutustua ohjaajien työhön ja asumisyksiköiden arkeen. Vierailu auttoi meitä etenemään projektissamme huimasti, kun olimme saaneet ymmärrystä siitä, millaiseen työhön olemme tekemässä rekrytointikampanjaa.  

Saimme kerättyä paljon arvokasta kuvamateriaalia kampanjaamme vierailun yhteydessä.

Vierailun jälkeen pääsimme käyttämään kuvamateriaalia ja ohjaajien haastatteluja hyväksi projektissamme. Tämä kerätty materiaali inspiroikin meitä hurjasti eteenpäin. Päätimme alkaa leikittelemään kuvien ja hyvien iskulauseiden avulla. Yksi haastavimmista projektin vaiheista olikin sellaisten iskulauseiden tai maneerien keksiminen, jotka eivät olisi jo läpeensä käytettyjä. Saimme kuitenkin pitkän pohdinnan jälkeen koottua osuvat lausahdukset ja katseen kiinnittävät kuvat kampanjaamme. 

Vaikka olimmekin projektin alkaessa vähän hakoteillä, onnistuimme selättämään haasteemme ja luomaan hyvän lopputuotoksen, johon koko tiimimme on tyytyväinen! Kun muistaa projektityöskentelyssä hyvän tiimihengen ja muiden tsemppaamisen, ei lopputuloksesta voi tulla muuta kuin hyvä.  

Teksti: Olivia Minetti 

Kuvat: Projektitiimi 

Lähteet: https://www.eteva.fi  Viitattu 6.12.2022

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi