Leikitään tunteella

Kuvituskuva

Tunnetaidot ja niiden säätely on oleellinen taito lapselle, jotta hän pystyy leikkimään kavereiden kanssa ja muodostamaan vuorovaikutussuhteita toisiin.  Lapsen pystyessä tunnistamaan omat tunteensa leikin aikana hän pystyy paremmin käsittelemän mahdollisen konflikti tilanteen. Leikin kautta on mielestäni lapsilähtöisintä opetella tunteiden säätelyä lasten kanssa.

Lue lisää Leikitään tunteella

Ruualla saa leikkiä

Vai saako sittenkään? Ennen aikaan pula-aikana ruuan haaskaaminen oli vielä nykyistäkin suurempi rikos. Sotkemisessa ja pelleilyssä on ruuan kunnioittaminen usein kaukana. Positiivinen, leikin varjolla tapahtuva ruokaan tutustuminen ja uusiin makuihin tottuminen sekä ruokailo ruokapöydässä puolestaan ovat ehdottomasti kannatettavia. Ruualla ei sovi pelleillä, mutta ruualla saa leikkiä, leikkihän on lasten ominainen tapa oppia uutta. Ruokiin voidaan tutustua aistimalla ja tutkimalla sitä.

Lue lisää Ruualla saa leikkiä

Leikkien oppia

Kuvituskuva

Leikin eri hyödyistä on puhuttu laajalti jo vuosikymmenien ajan. Leikki kehittää lapsen vuorovaikutustaitojen kehittymistä, keskittymiskykyä kuin myös tunnetaitojen kehitystä. Leikistä on hyötyä lapsen kokonaisvaltaiselle kehittymiselle. Leikin kautta lapset hahmottavat maailmaa. Leikkimällä lapset löytävät itselleen leikkitovereita ja usein myös leikkimällä he käsittelevät omia tunteitaan ja rakentavat käsitystä itsestään kuin myös muista ihmistä.

Lue lisää Leikkien oppia

Hei, me leikitään!

Olemme neljä varhaiskasvatuksessa työskentelevää sosionomiopiskelijaa Vantaalta. Heidi, Minna, Anu ja Anneriina kirjoittelee vuoroittain ajatuksiaan blogiimme, jota kirjoitamme opintojaksoon liittyvän tehtävän yhteydessä. Olemme nuoria, vähän vanhempia, kokeneita konkareita ja vasta-alkajia. Blogissamme sukellamme leikin ihmeelliseen maailmaan varhaiskasvatuksessa.