10 syytä pysyä liikkeellä

Me kaikki vanhenemme. Mitä vanhemmaksi tulemme sitä enemmän saamme riesaksemme erilaisia sairauksia, kipuja ja kolotuksia. Vanheneminen on siis välttämätöntä eikä sitä ole mahdollista hidastaa, mutta sen mukanaan tuomia vaivoja voi estää. Uskon että jokainen meistä haluaisi säilyttää liikkuvuutensa ja toimintakykynsä hyvänä niin pitkälle kuin mahdollista.  

Kuva: Pixabay

Perimällä ja geeneillä voi olla vaikutusta siihen miten vanheneminen vaikuttaa fyysiseen toimintakykyymme. Suuri vaikutus on kuitenkin elintavoillamme ja erityisesti liikunnalla.  Listaan alla 10 syytä, miksi liikkuminen kannattaa myös ikääntyessä. 

  1. Liikunta hidastaa ja vähentää ikääntymisen tuomia muutoksia kehossa 
  1. Liikunta edistää toimintakykyä ja helpottaa arjessa selviytymistä 
  1. Liikunta ylläpitää lihasmassaa, lihasvoimaa ja lihaskestävyyttä 
  1. Liikunta ylläpitää luuston ja nivelten terveyttä 
  1. Liikunta ehkäisee kaatumisia: se ylläpitää tasapainoa ja kehonhallintaa 
  1. Liikunta lisää verenkiertoa elimistössä 
  1. Liikunta pitää aivot vireänä: liikunnalla voi vaikuttaa muistihäiriöihin! 
  1. Liikunnalla on positiivinen vaikutus unenlaatuun ja helpottaa nukahtamista 
  1. Liikunta parantaa ruokahalua 
  1. Liikunnalla on myönteinen vaikutus myös mielenterveyteen 

UKK-instituutti on julkaissut yli 65-vuotiaiden liikuntasuositukset, joilla pyritään lisäämään ja säilyttämään ikääntyvien toimintakykyä sekä ehkäistä kaatumisia ja edistää arjessa selviytymistä. 

Kuva: UKK-instituutti

Hyviä liikuntamuotoja ikääntyvälle on esimerkiksi sauvakävely, tanssi, hiihto, uinti ja vesijumppa. Erilaisista arjen askareista saa myös hyvin hyötyliikuntaa. Valitse portaat hissin sijaan, hoida puutarhaa ja tee lumityöt.  

Kuva: Pixabay

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa liikunnallista elämäntapaa. 

Liikkumisen suosituksista voit lukea lisää UKK-instituutin sivuilta https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/liikkumisen-suositus-yli-65-vuotiaille/

Lähteet:

Voimaa vanhuuteen https://www.voimaavanhuuteen.fi/liikuntaharjoittelu/ohjeita-ikaihmiselle/

UKK-Instituutti https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-vaikutukset/liikunta-ja-ikaantyminen/

2 kommenttia artikkeliin ”10 syytä pysyä liikkeellä

  1. Laura Nukari

    Liikunta on kyllä tärkeä asia ja tärkeä kaikenikäisille, mutta varmasti varsinkin mitä vanhemmaksi tulemme.
    Nyt tänä poikkeuksellisena aikana olen miettinyt sitä, miten monen vanhemman ihmisen kunto saattaa romahtaa. Omassa lähipiirissäni on useampi riskiryhmään kuuluva vanhus ja huomaan että heidän on hyvin vaikea motivoida itseään liikkumaan kotona.

    1. Laura

      Kiitos kommentista, hyvä pointti! Tämä poikkeusaika tuo omat haasteensa ikäihmisten liikkumiseen, etenkin kun kehotetaan välttämään kauppakeskuksia ja muita julkisia paikkoja, niin se vähäinenkin liikkuminen saattaa jäädä.

Vastaa