Opiskelijablogit

Mikä ihmeen yrityskulttuuri?

Yrityskulttuuri on kiinnostava ilmiö. Mistä puhutaan, kun puhutaan yrityskulttuurista? Miksi yrityksen kulttuuriin on ylipäänsä syytä kiinnittää huomiota? Jos asiasta kysytään yrityksen työntekijöiltä, saadaan usein kuulla vastaukseksi epämääräistä mutinaa. Samanlaista kiemurtelua ja empimistä voidaan nähdä johtajien ja esimiesten taholta. ”Se on tämä meidän yrityskulttuuri, joka torppaa kaikki hyvät muutosyritykset”.

Mikä ihmeen yrityskulttuuri? Read More »

Tyytyväisiä asiakkaita vai pelkkää hyödyntämätöntä dataa?

Kaupan alan murroksesta puhuttaessa nousee useimmiten esille seuraavat seikat; digitalisaatio ja asiakasdatan hyödyntämisen tärkeys. Lopulta kuitenkin jokaisen kaupan alan yrityksen päätavoitteena on saada asiakas tuntemaan itsensä tyytyväiseksi. Tyytyväinen asiakas suosittelee mielellään tuotetta tai palvelua muille ja todennäköisemmin ostaa tai käyttää sitä myös uudestaan itsekin. Yritysten on nykypäivänä tiedettävä, mitä niistä ajatellaan.

Tyytyväisiä asiakkaita vai pelkkää hyödyntämätöntä dataa? Read More »

Iso, paha asiakas – miksi sisäinen asiakas helposti unohdetaan?

Keneltäkään ei ole jäänyt kuulematta joskus: ”rakastan työtäni, kun ei tarvitse olla asiakkaiden kanssa tekemisissä” tai ”minä en ole kontaktissa asiakkaiden kanssa, joten ei ole minun tehtäväni välittää arvojamme loppuasiakkaille”

Iso, paha asiakas – miksi sisäinen asiakas helposti unohdetaan? Read More »

Empatia – höttöä vai tuloksia johtajalle?

Höyryjä on tyypillisesti päästelty työpaikan kahvihuoneessa jo pitkään, mutta vain vertaisten välillä. Insinöörikansan keskuudessa on nimittäin elänyt vahvana käsitys siitä, etteivät tunteet kuulu työpaikalle. Eivät ainakaan esimiehelle tai johtajille, jotka yhdistävät tunteet heikkouteen.

Empatia – höttöä vai tuloksia johtajalle? Read More »

Innostuksen lähteillä – eräs kiertotalouden kasvutarina

Viime aikoina on keskusteltu paljon ilmastonmuutoksesta ja siitä, millainen kulutuskäyttäytyminen olisi kestävää. Kulutuspäätöksiä tehdään yksittäisten ihmisten ja kotitalouksien toimesta, mutta myös yritykset ovat merkittävässä roolissa kulutuspäätösten tekemisessä.

Innostuksen lähteillä – eräs kiertotalouden kasvutarina Read More »

Muutos onnistuu sitoutumisella ja sinnikkyydellä

Yrityksen kasvu liittyy kehitykseen ja kehitys edelleen muutokseen. Muutos voi tapahtua ilman kehitystä, mutta kehitys vaatii muutoksen. Kasvuvaiheen yrityksissä voidaan puhua jatkuvasta muutoksesta, johon liittyy jatkuva tilanteen seuranta ja muutosten mahdollistaminen.

Muutos onnistuu sitoutumisella ja sinnikkyydellä Read More »

Palautteen antaminen

Töitä on tullut paiskittua pitkään ja nyt on aika saada palautetta. Kävelen pomon huoneeseen ja tunnen kuinka levottomuus kasvaa sisälläni. Syke nousee ja hiki nousee pintaan. Kuuntelen pomoa nöyränä. Tekisi mieli vastata ja puolustautua, muttta en saa sanaa suustani. Aika loppuu kesken ja poistun takavasemmalle. Kuulostaako tutulta?

Palautteen antaminen Read More »

Muutoksesta, ehkä vähän sen johtamisestakin

Muutos on aina paljon työtä vaativa tilanne, sekä työ- että yksityiselämässä. Miksi tällaisia työläitä muutoksia tehdään, eikö olisi mukavampaa vain jatkaa samalla tavalla kuin aina ennenkin? Moni ihminen takertuu mielellään vanhaan, ja kokee muutoksen ahdistavana ja vaikeana asiana. ”Näin meillä täällä on tapana toimia” -malli on selviytymiskeino silloin, kun henkilön temperamentti tai jaksaminen ei anna

Muutoksesta, ehkä vähän sen johtamisestakin Read More »