Mitä voi tehdä selviytyäkseen koronasyksystä ja alkutalvesta?

Kuva: Unsplashed, Gabriel Garcia Marengo

Syksy on lopuillaan ja kaikkien elämää on koeteltu valtavasti 2020-vuoden aikana. Koronatilanne on edelleen voimissaan ja se vaikuttaa moneen asiaan ympärillämme: työhön, opiskeluun, vapaa-aikaan, liikkumiseen ja oikeastaan ihan kaikkeen. Se herättää pakosti ajatuksia tulevaisuudesta ja toiveita siitä, että kaikki palaisi vielä normaaliksi. Pimenevät illat ja orastava kaamosmasennus tekee tuloaan, enkä varmasti ole ainoa joka miettii näitä asioita. Aika kuluu ja ihmiset taistelevat saadakseen rokotteen valmiiksi, mutta me ollaan silti tässä syksyssä ja siitä on selvittävä jotenkin. Siksi päätin kirjoittaa selviytymiskeinoja tähän hetkeen.

Lue lisää Mitä voi tehdä selviytyäkseen koronasyksystä ja alkutalvesta?

Luovien ja toiminnallisten menetelmien vaikutus hyvinvointiin

Sunrise, Jooga, Luonne, Meditaatio, Taivas, Vuoden, Zen
Kuva: Pixabay

Luovat ja toiminnalliset menetelmät ovat viime vuosina kasvattaneet suosiotaan. Yhä useammin esimerkiksi liikunnan, taiteen ja musiikin korostetaan vaikuttavan hyvinvointiimme positiivisesti. Aihetta tutkitaan koko ajan enemmän ja näiden menetelmien terveysvaikutuksista halutaan lisää uutta tietoa. Puhumisen lisäksi tulevaisuuden sosiaalityössä tulisikin mielestäni painottaa luovia ja toiminnallisia menetelmiä osana onnistunutta asiakastyötä. Blogipostauksen tarkoitus on konkretisoida muutamia kyseisistä menetelmistä saatuja hyötyjä ja nostaa nämä menetelmät esille hyvinvoinnin näkökulmasta.

Lue lisää Luovien ja toiminnallisten menetelmien vaikutus hyvinvointiin

Arjen rytmi

Työ ja opiskelu vievät ihmisen säännöllisesti kodin ulkopuolelle ja tuottavat sisältöä ja tekemistä. Jos nämä eivät kuulu ihmisen elämään, voi olla vaikeaa rakentaa rutiineja ja siten luoda rytmiä arkeen. Jos ei ole sovittua menoa, on helppoa olla noudattamatta aikatauluja, olipa kyse sitten heräämisestä tiettyyn aikaan, ruoka-ajasta tai vaikkapa kaupassa käynnistä.

Lue lisää Arjen rytmi

Tunteiden käsittely

Kuva: Olivia Hutcherson, Unsplashed

Tunteet ja niiden käsittely on aina ollut suomalaisessa yhteiskunnassa tabu. Kaikki tekevät sen tavallaan ja yleisesti siitä ei puhuta, eikä etenkään jaeta tietoa tavoista tunteiden työstämiseksi. Jotta voi käsitellä tunnetta tulee ne ensin havaita, ymmärtää ja ennen kaikkea hyväksyä. Jokaisella meistä on tunteita ja tuntemuksia, mutta miten niitä voisi opetella tunnistamaan ja hyväksymään?

Lue lisää Tunteiden käsittely

Murtava, kiduttava ja ahdistava yksinäisyys

Kuva: Pixabay

Suomalaisista joka viides kokee yksinäisyyttä. Lapsista ja nuorista joka kymmenellä yksinäisyys jatkuu yli yhden lukuvuoden ja heidän keskuudessaan emotionaalinen yksinäisyys on suurta.  Yksinäisyys onkin käsitteenä hyvin moninainen sekä laaja aihe ja näkökulmia siihen on useita. Tässä postauksessa keskityn nuorten kokemaan yksinäisyyteen, sen syihin, seuraksiin ja keinoihin päästä siitä eroon. Niin kuin mielestäni kaikkien ongelmien ydin, myös yksinäisyydessä keskeistä on olla tietoinen sen syistä, jotta niihin voidaan puuttua ja sitä kautta vähentää (nuorten) yksinäisyyden tunnetta.

Lue lisää Murtava, kiduttava ja ahdistava yksinäisyys

Stressaava ajankäyttö

Stressi kuuluu jokaisen ihmisen elämään ajoittain. Se voi kannustaa ihmistä pyrkimään parhaimpaansa, auttaa keskittymään ja lisätä tarkkaavaisuutta sekä suorituskykyä. Vaikka stressi voi siis toimia hyvinkin positiivisena voimavarana, siitä puhutaan yleensä kuitenkin lähinnä negatiivisessa mielessä. Pieni paine auttaa ihmistä suoriutumaan paremmin, mutta liiallinen paine aiheuttaa ongelmia elimistön palautumisessa ja voi johtaa uupumukseen. Jokaisen olisikin hyvä oppia tunnistamaan itsestään merkkejä, joita oma keho ja mieli antaa siitä, että positiivinen stressi on vaarassa muuttua negatiiviseksi, liiallista kuormitusta aiheuttavaksi stressiksi.

Lue lisää Stressaava ajankäyttö

Kehon ja mielen merkitys omaan hyvinvointiin

Jokaisen ihmisen mieli ja keho molemmat vaikuttavat päivittäin toinen toisiinsa, eikä niitä voi erottaa vaikka tahtoisi. Maailma on valtavassa muutostilassa, joka tekee oman mielen ja kehon huolehtimisesta erityisen tärkeää. Vaikka ympärilläsi olisi alati muuttuvia asioita ja kehossa tuntuisi ikävältä, voi kehon ja mielen hallinnan avulla myös hoitaa itseään ja vaikuttaa omaan mielialaan.

Lue lisää Kehon ja mielen merkitys omaan hyvinvointiin

Ystäväni käy läpi kriisiä, kuinka voisin auttaa häntä?

Moni meistä kokee joskus kriisin elämässään tai muuten vain tulee kausia, kun voi huonosti ja on henkisesti paha olla. Oma huonovointisuus tuntuu pahalta, mutta myös läheisen ystävän alakuloisuus sekä paha mieli harmittavat, ja haluaisi kovasti parantaa hänen oloaan. Ystävän pahaa oloa on vaikeaa seurata vierestä. Haluaisi auttaa, muttei oikein tiedä miten. Ei ehkä oikein osaa lähestyä toista. Tulee mietittyä tarpeettoman pitkään, mitä sanoisi tai tekisi, sillä pelkää toimivansa väärin.  Ei halua, että ystävä loukkaantuisi ja hänen olonsa pahentuisi entisestään, joten saattaa päätyä lopulta olemaan tekemättä mitään.

Tytöt, Valehtelee, Klassikkoautojen, Nuori, Nainen
Kuva: Pixabay
Lue lisää Ystäväni käy läpi kriisiä, kuinka voisin auttaa häntä?

Mitä on hyvinvointi?

Hyvinvointi on moniulotteinen käsite, joka ei ole helposti määriteltävissä. Kun mietitään, mistä hyvinvointi koostuu, saattaa se tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Toinen arvostaa terveyttä, toinen sosiaalisia suhteita ja kolmas kiittää onneaan, että on syntynyt Suomeen, missä kansalaisista pidetään huolta. Voidaan kuitenkin sanoa, että hyvinvointi koostuu eri osa-alueista, missä otetaan huomioon fyysinen, psyykkinen sekä sosiaalinen hyvinvointi. Monesti samaan yhtälöön nostetaan vielä yhteiskunnallinen hyvinvointi.

Lue lisää Mitä on hyvinvointi?