Pasova – Kevät 2020

Minä pärjään yksin – ei tarvi auttaa

Pohdin yksinäisyyttä suomalaisesta yksin pärjäämisen kulttuurin näkökulmasta, sinnikkyydestä ja siitä kuinka meitä jo pienestä pitäen kannustetaan menemään sisulla läpi vaikka harmaan kiven. Aihe on läsnä arjessa näkyvästi ja näkymättömästi. Aihetta pyöritellessäni muistin lähipiiristäni elävän esimerkin tästä. Kuinka yksin pärjäämiseen kasvetaan ja mitä tapahtuu, kun maailman kuva muuttuu ja huomaa, että kaikessa ei sittenkään ole tarkoitus pärjätä yksin, vaan on ihan hyväkin välillä pyytää apua.

Minä pärjään yksin – ei tarvi auttaa Read More »

”Kuinka kauan kestää ennenku…?”

Pienessä kyläyhteisössä Länsi-Vantaalla on vain yksi päiväkoti ja yksi lähikoulu, johon esikoulusta siirrytään. Vuosien saatossa ikäluokan koko on vaihdellut 30 molemmin puolin. Tänä vuonna innokkaita tulevia ykkösluokkalaisia on alle tuon määrän. Minulla on ollut ilo seurata tämän toimintakauden ajan oman ryhmäni 14 esikoululaisen arjen touhuja ja juhlahetkiä.  Juhlahetkiin ovat ehdottomasti kuuluneet vierailut lähikoulun liikuntasalissa ja

”Kuinka kauan kestää ennenku…?” Read More »

Nuoruus somessa – uhka vai mahdollisuus

“Onneksi silloin ei ollut vielä internettiä, kun minä olin nuori.” Kuinka monta kertaa olen kuullutkaan tuon lauseen? Niin, aika monta. Olen ehkä itsekin lausahtanut tuon kalkkeutuneen huokauksen suustani. Mutta mitä se kertoo verkosta ja somesta, entä nuoruudesta, että osa kansasta pitää elämästään kirjoittamista nuorena ihmisenä someen jotenkin nolona tai jopa vaarallisena?

Nuoruus somessa – uhka vai mahdollisuus Read More »

Osallisuus on lasten leikkiä !

Pohdin postauksessani lasten osallisuutta leikin näkökulmasta, sekä varhaiskasvatuksen työntekijän roolia leikin ja osallisuuden mahdollistamisesta. Helsingin varhaiskasvatussuunnitelman (2019) mukaan osallisuutta vahvistaa myönteinen kokemus kuulluksi ja nähdyksi tulemisesta. Lapsi haluaa tulla ymmärretyksi ja hyväksytyksi omana itsenään, saada mielipiteensä kuulluksi ja olla mukana päätöksenteossa. Kasvattajan tehtävänä on mahdollistaa lapsen osallisuus ja edellä mainittujen asioiden toteutuminen.

Osallisuus on lasten leikkiä ! Read More »

Ajatuksia mielenterveydestä ja osallisuudesta

Mielenterveys sanana herättää usein ajatuksia erilaisista häiriöistä mielenterveyden saralla – masennuksesta, uupumuksesta tai muista mahdollisista sairauksista. Kuitenkin mielenterveys kuuluu meille jokaiselle. Se on iso osa jokaisen terveyttä ja tärkeää yksilön hyvinvoinnin sekä toimintakyvyn kannalta. Hyvään mielenterveyteen kuuluu hyvä itsetunto, elämänhallinnan tunne, mielekäs toiminta ja kyky solmia tyydyttäviä sosiaalisia suhteita. Mielenterveyttä edistäviä tekijöitä vahvistetaan esimerkiksi kehittämällä

Ajatuksia mielenterveydestä ja osallisuudesta Read More »

Osallisuuden merkitys

Näin sanotaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa osallisuudesta: “Lasten arvostava kohtaaminen, heidän ajatustensa kuunteleminen ja aloitteisiin vastaaminen vahvistavat lasten osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja. Lapset suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat toimintaa yhdessä henkilöstön kanssa. Samalla lapset oppivat vuorovaikutustaitoja sekä yhteisten sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitystä. Henkilöstö huolehtii siitä, että jokaisella lapsella on mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa. Osallistumisen ja vaikuttamisen kautta

Osallisuuden merkitys Read More »

Osallisuudesta työelämässä ja muualla

Työpäivä ohi. Olipahan päivä. Nyt kaupan kautta kotiin. Mutta jotain voisi vielä tehdä. Mitäköhän? Joku uusi juttu olisi kiva. Pitäisikö mennä tonne asukastalolle, siellä oli jotain ohjelmaa. Vois olla ihan mukavaa. Mut en mä ehkä. Ei se ehkä oo mun paikka. En mä ees tunne sieltä ketään. Sit pitäis uskaltaa tutustua. Ja mitä siellä ees

Osallisuudesta työelämässä ja muualla Read More »

Leikitään tunteella

Tunnetaidot ja niiden säätely on oleellinen taito lapselle, jotta hän pystyy leikkimään kavereiden kanssa ja muodostamaan vuorovaikutussuhteita toisiin.  Lapsen pystyessä tunnistamaan omat tunteensa leikin aikana hän pystyy paremmin käsittelemän mahdollisen konflikti tilanteen. Leikin kautta on mielestäni lapsilähtöisintä opetella tunteiden säätelyä lasten kanssa.

Leikitään tunteella Read More »

Passiivisuuden parannusta perunan keitolla

Erehdyin eilen illalla katsomaan dokumenttisarjaa ”Logged In”, joka kertoo syrjäytyneistä nuorista miehistä. Ajatuksia (ei niin positiivisia) herätti erityisesti toinen jakso, jossa 22 -vuotias Patrik nauttii elämästään nukkuen, syöden, pelaten ja ikkunan raosta tupakkaa tuprutellen. Patrik on silminnähden huonovointinen ja sosiaalinen elämä rajoittuu tietokonepelien välityksellä tapahtuvaan kommunikointiin. Nuoren miehen kodin viihtyvyydestä vastaa äiti, jota Patrik ei

Passiivisuuden parannusta perunan keitolla Read More »

Kauniita unia

Päiväunet – Mitä ne tarkoittavat lapsen kehitykselle? Lasten päiväunet herättävät meissä aikuisissa, niin vanhemmissa kuin kasvattajissakin tunteita. Saako lapsi nukkua päiväunet? Saako lapsi nukkua kunnon päiväunet, vai pienet torkut? Pidetäänkö lapsi hereillä vaikka lasta väsyttäisi? Jokainen lapsi on erilainen nukkumistapoineen ja rytmineen. Olemmehan me aikuisetkin erilaisia, toiset iltavirkkuja ja toiset aamuvirkkuja. Toinen kaipaa 9h unet

Kauniita unia Read More »